I bærekraftlaben får elevene trening i idéutvikling og kreative prosesser.
Agder fylkeskommune / Risør videregående skole.
– Elevene skal lære å leve gode liv i den fremtiden som møter dem, forklarer prosjektleder Hanne Nøvik.
Satsingen er i tråd med de tre tverrfaglige temaene i fagfornyelsen; folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling. Temaene tar utgangspunkt i aktuelle samfunnsutfordringer som krever engasjement og innsats fra enkeltmennesker og fellesskapet, nasjonalt og globalt.
Fremtidens videregående skole
– Vi vet at temperaturen på jorda stiger. Vi vet at vi ikke kan fortsette å leve som i dag. Med bærekraftlaben jobber vi mot regionens felles målsettinger, forankret i Regionplan Agder 2030, sier Nøvik.
Bærekraftlaben har fått fast tid i timeplanstrukturen i alle utdanningsprogram og trinn. I timene jobber elevene med virkelige bærekraftutfordringer i samskaping med universitetet, lokale bedrifter, organisasjoner og politikere. På den måten får elevene en forståelse for hvordan en gjennom kunnskap og samarbeid kan finne løsninger, og ikke minst se sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser.
En helhetlig tilnærming: Handler, forstår, skaper og definerer.
Risør videregående skole.
– Vi vil at elevene skal forstå, forandre og forbedre verden. Det er mye nyttig lærdom å knytte sammen studieprogrammene, sier Nøvik.
– Risør videregående skole ønsker å være et regionalt senter for utdanningskompetanse innen bærekraft. Vi ønsker å spre vår erfaring til andre skoler på Agder, avslutter hun.
Risør videregående skole