Vil utvikle nye, innovative digitale metoder for medvirkning blant europeisk ungdom

Agder fylkeskommune deltar i et europeisk prosjekt om ungdomsmedvirkning rettet mot underrerepresenterte grupper av unge. – Agder fylkeskommune har aldri tidligere deltatt i et Erasmus+ prosjekt på dette nivået. Dette gir oss verdifulle erfaringer og nettverk, sier internasjonal rådgiver Karen Helene Halvorsen.

Et eksempel på ungdomsdeltakelse i Agder. Fra møte med ungdommens fylkesutvalg og fylkestingsrepresentanter 4.september. Karen Helene Halvorsen, Agder fylkeskommune

Prosjektet har partnere fra Italia, Frankrike, Kypros, Hellas og Nord-Makedonia, og tar utgangspunkt i et sett med felles utfordringer når det gjelder ungdoms demokratiske medvirkning i samfunnet. Det retter seg spesielt  mot underrepresenterte grupper av unge i distriktene.

Prosjektet har som mål blant annet å utvikle innovative digitale metoder for medvirkning blant ungdom. Prosjektet er finansiert direkte fra EU-kommisjonen i Brussel som et Key Action 3 initiativ via Erasmus+ programmet. Programmets formål er å utvikle og påvirke policy i EU og medlemslandene.

– Dette er et spennende prosjekt jeg tror kan spille en viktig rolle for å øke ungdoms medvirkning i Europa sier internasjonal rådgiver, Karen Helene Halvorsen.

Lenke til mer informasjon om Erasmus+

Trening på deltakelse

Partnerne i prosjektet har meldt inn og beskrevet gode eksempler fra egen organisasjon eller land. Ut fra eksemplene, 8 nye initiativ eller aktiviteter blitt utviklet. Aktivitetene er varierte og har ulike innfallsvinkler til problemstillingene, tilpasset de ulike partnerne i prosjektet. Felles er at de gir unge mulighet til å uttrykke seg om sin virkelighet, og på ulike måter trener dem på demokratisk deltakelse.

Agder og Norge er flinke på medvirkning

Agder og Norge har kommet langt når det gjelder temaet medvirkning sammenliknet med de øvrige landene i prosjektet. Agder fylkeskommunes erfaring med Ungdommens fylkesting og Ungdommens fylkesutvalg har dannet grunnlaget for flere av aktivitetene i prosjektet. Gjennomføringen av digital ungdommens fylkesting i 2021, og digital gjennomføring av rådsmøter i Ungdommens fylkesutvalg, har også inspirert flere aktiviteter som skal gjennomføres i de ulike partnerlandene.

– Det er tydelig at vi i Agder og Norge er kommet svært langt med fastsatte rammer for at barn og unge skal kunne medvirke i samfunnet de lever i. Vår fremste funksjon i prosjektet er derfor å dele våre erfaringer, og den kompetansen som bygges opp regionalt og nasjonalt på tema medvirkning, sier Halvorsen.

Internasjonalt samarbeid er et viktig mål i #agder2030

Regionplan Agder 2030 påpeker at det i internasjonalt samarbeid ligger store muligheter for å utveksle kunnskap som bidrar til mer forskning, utvikling og innovasjon, og til å profilere Agder som en attraktiv region utad.

Avdeling for samskaping og internasjonalisering er involvert i flere internasjonale prosjekt knyttet til ungdom, medvirkning, bærekraft og entreprenørskap. Sammen med satsningen på Erasmus+ og internasjonalisering i skole- og fagopplæring, vil avdelingen bruke internasjonale muligheter strategisk for å nå målene i Regionplan Agder 2030.