Tre smittetilfelle ved Sam Eyde vgs i Arendal

23. april: – I løpet av gårsdagen fikk vi beskjed om til sammen tre ulike elever ved Sam Eyde videregående skole, som er smittet av Covid-19. Til sammen må nå 43 elever og to ansatte i karantene. Det opplyser Liv Bjørnson, studierektor ved skolen

– I to av tilfellene har det utløst nye karantener. For en klasse er det snakk om 15 elever og en lærer. For det andre smittetilfelle er 28 elever og en ansatte måtte gå ut i karantene. Vi fikk i først i formiddag og deretter i ettermiddag melding om til sammen to nye elever som har fått påvist Covid-19. De tre elevene går på Vg1 på Sam Eyde videregående skole, i hver sin klasse. Det var to av elevene som utløste nye karantenetilfeller.

I det siste tilfellet var eleven og medelever allerede i karantene/ventekarantene, som følge av tidligere smittetilfelle. Smittesporing viser at karantenetiden for klassene i to av tilfellene blir til 29. april. Elevene må nå forbli i karantene til og med den 29. april og husstandsmedlemmer frem til elevene evt. tester negativt. For det siste tilfelle er karantene satt til og med 30. april. Også deres husstandsmedlemmer må være i ventekarantene, forklarer Liv Bjørnson.

– Vi er som vanlig i god dialog med smitteteamet i kommunen, men det er en svært krevende situasjon med til dels ukjente smitteveier. Skolen vurderer fortløpende om vi må justere på tiltakene også på rødt nivå, sier Liv Bjørnson ved Sam Eyde videregående skole.