Oppvekstombudet i AgderOppvekstombudet skal bidra til at barn og unge i Agder skal få oppleve en trygg, inkluderende og meningsfull oppvekst i barnehage, grunnskole, videregående opplæring og i sin fritid. En god oppvekst handler også om at ingen barn skal oppleve krenkelser som mobbing, diskriminering eller rasisme. Hvem kan kontakte oss? Alle kan ta kontakt med ombudet. Uansett om henvendelsen gjelder deg selv, ditt barn, din elev eller en du kjenner vil vi gjerne at du tar kontakt. Ombudet tar imot alle slags henvendelser som gjelder barn og unge. Vi kommer også gjerne på besøk til barnehager, skoler, fritidsklubber etc. og snakker med både voksne og barn. Vi vil gjerne høre fra deg! Ansatte og kontakt Vi er per i dag fire ansatte i tjenesten, og har kontorsted både i Arendal og i Kristiansand. Du kan selv velge hvem du vil kontakte. Dersom du ikke har vært i kontakt med noen av ombudene tidligere, eller om henvendelsen gjelder en sak som kan være aktuell for hele tjenesten, ber vi deg bruke felles e-postadresse, eller telefon 48 25 03 30. Oppvekstombudet Barnehagetid En god småbarnstid er en nøkkel til en god oppvekst. Ombudet får ofte henvendelser fra eldre barn der peker på utfordringer og vanskelige overganger fra tidlig barndom. Ta gjerne kontakt med ombudet dersom du har spørsmål eller bekymringer rundt enkeltbarn, eller om du ønsker å få innspill på andre spørsmål som handler om barn i barnehagealder. Både foreldre, barnehageansatte eller andre som jobber med aldersgruppen kan ta kontakt. Grunnskole Du som er elev i barneskolen eller ungdomsskolen kan ta kontakt med ombudet, og du kan spørre om hva som helst. Du kan ringe, sende SMS eller sende en e-post. Vi kan også møte deg. Telefonnummer til oss er 48250330 og epost-adressen er oppvekstombudet@agderfk.no. Du som er voksen kan ta kontakt med ombudet og drøfte en sak, også anonymt. Vi veileder og bistår med barnets beste som utgangspunkt. Noen henvendelser er kun en telefonsamtale, mens andre krever noe kontakt over tid. Vi får henvendelser fra foreldre, andre familiemedlemmer, ansatte i skolen, ledere og andre som har behov for uavhengig veiledning og bistand. Videregående opplæring Du som er i videregående opplæring kan kontakte oss. Du kan spørre oppvekstombudet om alt du lurer på. For eksempel elevmedvirkning, mobbing, trakassering, diskriminering, karakterer, fritid og fravær med mer. Hvis oppvekstombudet ikke kan hjelpe deg vil du bli veiledet til de som kan det. Ansatte kan også ringe oss hvis de ønsker veiledning og hjelp. Oppvekstombudet har taushetsplikt og møter deg der du vil. Er du i lære? I hele læretiden din kan du kontakte oss hvis det er noe du lurer på med opplæringen eller arbeidshverdagen ellers. Vi mottar spørsmål om læreløp, omvalg, kontrakter, veiledningen, lønn, krenkelser som trakassering, forskjellsbehandling, rettigheter og plikter med mer. Vi har taushetsplikt og må få din godkjenning (samtykke) for å kunne prate om saken din med noen. Vi møter og prater med deg der du vil. Bedrift, opplæringskontor og andre kan også kontakte oss hvis de lurer på noe. Du kan finne mer informasjon om ombudene i Norge her: Ombudsfunksjoner