Ønsker å få flere egder ut på tur
Prosjektets overordnede mål er å få flere ut på tur. Da må enda flere ha tilgang til gode og attraktive ferdselsårer for friluftslivet, gjerne nært der folk bor. Miljødirektoratet vil stimulere til at kommunene skaffer seg kunnskap om ferdselsårene som finnes i kommunen, hvilke behov de dekker og hvordan de kan utvikles til å skape mer aktivitet. Et av prosjektets målsettinger er derfor å få kommunene til å utarbeide planer for friluftslivets ferdselsårer.
Ingvild Paulsen
Miljødirektoratet startet i 2019 opp et 5-årig prosjekt med formål å fremme kartfesting, planlegging, og opparbeiding av sammenhengende nettverk av ferdselsårer i kommunene. Prosjektet er initiert av Klima- og miljødepartementet, og er en oppfølging av Handlingsplan for friluftsliv. Prosjektet har blitt forlenget, og vil fortsette ut 2025.
Nasjonalt prosjekt "Ferdselsårer for friluftsliv"
Om støtteordningen
I Agder har 19 kommuner blitt tildelt støtte for å utarbeide plan. Arendal, Åmli, Gjerstad, Farsund, Birkenes, Vegårshei, Grimstad og Kvinesdal kommuner er helt ferdige med arbeidet og har nå vedtatte planer. Resterende kommuner som har fått tilsagn jobber med plan.
Status for kommunene i Agder fylkeskommune høst 2025
Hvem kan søke?
Prosjektet friluftslivets ferdselsårer vil formelt avsluttes, men det vil fortsatt være mulig å søke midler til å utarbeide planer for friluftslivets ferdselsårer (sti- og løypeplaner). Ta kontakt med Ingvild Paulsen dersom det er aktuelt for kommune.
Miljødirektoratet har utviklet en metodikk for arbeidet som skal følges (veileder M-1292). Videre oppfordres det til et tett samarbeid med lag, organisasjoner, grunneiere og reiselivsorganisasjoner.
Ferdselsåreplaner kan med fordel samordnes med andre kommunale planer, som plan for idrett, friluftsliv og fysisk aktivitet. Den kan inneholde et program for ulike anlegg også innenfor friluftsliv og nærmiljøtiltak. Det gir mulighet til å søke spillemidler og friluftslivsmidler.
Ta kontakt med Ingvild Paulsen for spørsmål, råd og veiledning.