Kapittel 2 Bruk arealregnskap fra start til slutt
2.1. Kortversjon
- Bruk arealregnskapet aktivt i hele planprosessen – fra planprogram til endelig planforslag.
- Vurder utbyggingsbehov, planreserve og arealkonflikter for et 12-års perspektiv.
- Beskriv forutsetninger og usikkerhet i tallgrunnlaget.
- Dokumenter planforslagets samlede virkninger på natur, jordbruksareal og utslipp.
2.2. Formål
Arealregnskapet gir kommunen et helhetlig bilde av hvordan arealer brukes og endres. Det sammenstiller utbyggingsbehov, planreserve og arealinteresser og konflikter. Arealregnskapet bør brukes aktivt i hele planprosessen.
2.3. Bruk av arealregnskap i planprogrammet
I arbeidet med planprogrammet gir arealregnskapet grunnlag for å vurdere:
- hvilke formål som må revideres
- om planreserven må revideres
- om kommunen skal åpne for nye arealinnspill
Kommunen kan vurdere arealregnskapet gjennom tre trinn delt opp etter utbyggingsformål. Det gir bedre oversikt over revisjonsbehov, potensielle konflikter og avgrensning av planarbeidet.
-
⇢ Steg 1: Er prognose for utbyggingsbehovet realistisk?
⇢ Steg 2: Er planreserven tilstrekkelig stor og egnet for utbygging?
⇢ Steg 3: Er planreserven i konflikt med myr, dyrka mark og andre interesser?
2.3.1 Steg 1: Er prognose for utbyggingsbehov realistisk?
Kommuneplanens arealdel er ikke en arealbank for all framtid. Den skal sette av tilstrekkelige arealer for å dekke utbyggingsbehovene de neste 12 årene. For hvert utbyggingsformål bør kommunen vurdere om 12-årsprognosene er realistiske, eller om det er alternative scenarier man hellere skal legge til grunn.
Kommunen bør også vurdere om samfunnsutviklingen kan endre behovet i planperioden. Det kan for eksempel være innvandring, skolestruktur, næringsetableringer, klimaendringer med mere.
Relevante vurderinger – Boligbehov
⇒ Kilder til nedenstående vurderinger finnes i Arealregnskap Agder
Dagens boligsammensetning er et resultat av mer enn 100 års historisk utbygging. Derfor kan de seneste 12 års utvikling være et bedre utgangspunkt for å vurdere fremtidig boligbehov. Trenden seneste 12 år sier mer om fremtidig etterspørsel enn en statisk status.
For boligformål kan man skille mellom tre behovstyper:
- ordinært boligbehov, som i hovedsak dekkes gjennom arealformål bolig og sentrumsformål i kommuneplanen
- behov for spredt boligbygging i LNF-områder
- behov for omsorgsplasser, som ofte avsettes til tjenesteyting i kommuneplanen
Kommunen kan vurdere boligbehovet ut ifra følgende tema:
Demografisk utvikling og bosetningstrend
- Hvordan ser befolkningsprognosen ut for kommunen totalt?
- Hvilke aldersgrupper vokser mest?
- Hvordan har befolkningsutviklingen vært geografisk i kommunen?
- Hvilke områder har hatt vekst eller nedgang?
Historisk utvikling i boligbyggingen
- Hvilke typer boliger har det blitt bygd mest av de seneste 12 år?
- Har det vært særlig store utbyggingsprosjekter som har påvirket statistikken?
- Hvordan avviker trenden de seneste 12 år med den samlete sammensetning av boligtyper?
- Hvor mange enheter er bygd i LNF (både spredt og som dispensasjon) de seneste 12 år?
- Hva er dagens antall omsorgsplasser og hvordan er kapasiteten?
Fremtidig arealbehov for boliger
- Hva er estimatet for samlet arealbehov for boliger for de neste 12 år ut ifra befolkningsprognosen?
- Hvordan kan realistiske alternative scenarier påvirke behovet for ulike boligtyper og arealbehov?
- Er det forventelig at etterspørselen etter bolig i LNF-områder fortsetter ut ifra dagens trend?
- Hva er forventet behov for institusjonsplasser for eldre 80+ om 12 år og det innenfor planlagt kapasitet?
- Hvilke faktorer kan redusere behov for institusjonsplass for eksempel velferdsteknologi, hjemmebaserte tjenester, aldersvennlige boliger m.v.?
Særlig om andre prioriterte målgrupper
Hvis kommunen har annet relevant kunnskapsgrunnlag, som for eksempel en boligsosial plan, kan det inngå i vurderingene. Levekårsutfordringer i enkelte områder kan påvirke både hvilke boligtyper det bør legges til rette for, og om fortetting er hensiktsmessig.
Relevante vurderinger – næringsareal
⇒ Kilder til nedenstående vurderinger finnes i Arealregnskap Agder.
Selv om man ikke kan lage prognoser for næring på samme måte som bolig, bør kommunen likevel beskrive premisser og trender som ligger til grunn. Det kan være relevant å vurdere:
- Hvordan har utbyggingen på næringsarealene vært de de seneste 12 år?
- Hvordan anslår man at etterspørselen vil være de kommende år?
Man kan skille på næringsarealer generelt eller særlige typer næringsarealer. Det kan også være relevant å se på tilgangen til næringsarealer i omegnskommunene.
Relevante vurderinger – fritidsboliger
⇒ Kilder til nedenstående vurderinger finnes i Arealregnskap Agder.
Selv om man ikke kan lage prognoser for fritidsbolig på samme måte som bolig, bør kommunen likevel beskrive premisser og trender som ligger til grunn. Det kan være relevant å vurdere:
- Hvordan utvikler markedet seg for fritidsboliger?
- Hvilke typer fritidsboliger etterspørres?
- Hvordan vurderes kommunens attraktivitet sammenlignet med omkringliggende kommuner?
2.3.2. Er planreserve tilstrekkelig stor og egnet for utbygging?
Kommunen bør vurdere om planreserven både er stor nok og egnet for utbygging. Selv om forholdet mellom beregnet behov og planreserve ikke skal være 1:1, bør planreserven fortsatt være realistisk og tilpasset forventet utvikling.
Beregninger av planreserven er mest presise i regulerte områder, siden disse normalt ligger nærmere realisering enn uregulerte. Likevel kan regulerte områder være lite relevante dersom planene er gamle eller markedet ikke lenger etterspør den typen utbygging.
For å illustrere omfanget av planreserven på en enkel måte, kan kommunen omregne areal til «fotballbaner» — 1 fotballbane tilsvarer omtrent 7 dekar.
Relevante vurderinger - planreserve
⇒ Kilder til nedenstående vurderinger finnes i Arealregnskap Agder.
Er planreserven egnet og moden for utbygging og er tilstrekkelige stor?
- Hvor stor andel av reserven er regulert vs. uregulert?
- Når forventer man at regulerte områder blir bygd ut?
- Når ble arealene lagt inn i kommuneplanen? Har noen ligget inne i flere planperioder?
- Er det forhold som taler for eller imot realisering (rekkefølgekrav, teknisk infrastruktur, restarealer, flom/rasfare)?
- Hvor mange år vil det ta å bygge ut dagens planreserve, gitt dagens tempo?
2.3.3. Hvor store er konfliktene med myr, dyrka mark, natur og andre verdifulle arealer i planreserven?
For planreserven er det etterfølgende relevante å vurdere hvor store arealkonflikter som finnes i den. Det gjelder særlig naturtyper som myr, dyrka mark, natur og andre relevante føringer for arealbruken (jf. substansielle føringer for planen).
Det er også relevant å vurdere om konfliktene gjelder utbyggingsområder som er realistiske å bygge ut og om utbyggingsområdene ble vedtatt på et foreldet kunnskapsgrunnlag.
Relevante vurderinger
⇒ Kilder til nedenstående vurderinger finnes i Arealregnskap Agder.
- Myr og karbonrike arealer: Myr er viktige for klima og naturmangfold, jf. nasjonale forventninger nr. 47 og nr. 48. Myr og annet organisk jordlag gir viktig informasjon om karbonlagring.
- Dyrka mark: Jordbruksområder er vernet etter jordlova §9. Kommunen bør ha oversikt over planlagt nedbygging av slike arealer, i tråd med nasjonal forventning nr. 69.
- Natur: Kommunen har ikke fullstendige naturkartlegginger. Arealbruksintensitets-indeksen (ABI-indeksen) er et alternativt datagrunnlag. Den måler graden av menneskelig påvirkning på landskapet. ABI gir verdier fra 0 (uberørt natur) til 13 (høy grad av inngrep). I arealregnskapet er ABI-verdiene delt inn i grovere kategorier. Disse kan brukes på kommuneplannivå for å identifisere større sammenhengende områder med lav påvirkning og grønne korridorer mellom naturområder som er særlige sårbare/utsatte for nedbygging. ABI-indeksen kan suppleres med andre datakilder som naturskogskart og andre registreringer.
- Andre interesser: Vurder om planreserven er konflikt med andre viktige føringer for kommunens arealbruk, for eksempel friluftsliv.
2.3.4. Samlet vurdering
Når kommunen kombinerer målene for arealbruk med nøkkeltall fra arealregnskapet, kan den vurdere om planreserven er i tråd med lokale mål, om den er stor nok, og om den inneholder arealkonflikter av betydning.
Det gir grunnlag for å avgjøre om det er behov for:
- planvask av planreserven,
- vurdering av fortetting og transformasjon, og/eller
- innspill til nye utbyggingsområder.
For nærmere omtale av planvask av reguleringsplaner, se avsnitt 3.6.
2.4. Bruk av arealregnskap i planforslaget
I endelig planforslag kan arealregnskapet brukes til å dokumentere og vurdere samlede arealbruksendringer.
- Samlet utbyggingspotensial
- Samlet oversikt over endring i arealformål
- Samlet oversikt over arealkvaliteter (myr, dyrka mark og potensielle karbonutslipp) som bygges ned.