Fv. 43 ved Viksvatn
Lasse Moen Sørensen
Det var opprinnelig planlagt vegutbedring med gang- og sykkelveg mellom Lyngdal og Farsund gjennom Listerpakken. Kostnadsøkninger på andre prosjekter viste raskt at dette ikke ville være mulig å finansiere, og gjenstående midler fra bompengepakken ble vedtatt brukt på utbedring av den mest krevende strekningen, i sør-enden av Viksvann.
Strekningen er bygget uten tilrettelegging for en fremtidig gang- og sykkelveg, for å få utbedret en lengst mulig strekning for resterende bompenger. Bratte og høye skråninger, samt behov for utfylling i vannet, gjør tiltak kostbart, og innsatsen må avsluttes på et fornuftig punkt for å ikke skape farlige systemskifter.
Den nye vegen langs Viksvatn har 0,75 meter asfaltert vegskulder. Tidligere hadde vegen tilnærmet ingen skulder i dette området. Løsningen innebærer at vegen oppleves betydelig bredere, og den gir samtidig et langt bedre tilbud og betydelig økt kvalitet også til syklende.
Måloppnåelse i Regionplan Agder 2030: trafikksikkerhet, forutsigbar fremkommelighet, næringstransport, hele Agder i bruk
Kartlenke til prosjektområdet
Veg: fv. 43
Fase: Ferdigstilt
Kommune: Farsund
Trafikkmengde: 4.000 ÅDT, 10% tungtransport