Kollektivtransport

Agder fylkeskommune har ansvar for å tilby og tilrettelegge det lokale og regionale kollektivtilbudet i fylket.

Innhold på denne siden

Fylkeskommunens ansvar

Agder fylkeskommune har ansvar for å tilby og tilrettelegge det lokale og regionale kollektivtilbudet i fylket. Formålet med kollektivtransporten er å sikre funksjonsdyktige byer og samfunn, redusere utslipp og bidra til å øke mobiliteten i befolkningen. I mindre byer er utfordringen først og fremst at markedsgrunnlaget for kollektivtrafikk er svakere, og at det ressursmessig er krevende å gi et kollektivtilbud med god nok kvalitet til at folk vil oppleve det som attraktivt på daglige reiser. Kollektivtransportens rolle i distriktene handler om å binde regionene sammen, og sikre mobilitet til reisende uten andre alternativer.

For å nå de ambisiøse klimamålene og nullvekstmålet for personbiltrafikken i byområder må vi tenke mer i retning av sømløse, integrerte og sammenhengende reisekjeder. Det betyr at vi ikke lengre må jobbe med kollektivtransport, sykkel og gange enkeltvis, men i sammenheng med hverandre. Det blir derfor viktig å iverksette tiltak som legger til rette for den sømløse bærekraftige reisen, slik at det oppleves som enkelt og attraktivt.

Agder kollektivtrafikk AS

Agder kollektivtrafikk (AKT) er mobilitetsselskapet på Agder.  AKT eies av Agder fylkeskommune (80 %) og Kristiansand kommune (20 %). 

AKT mottar årlige overføringer fra fylkeskommunen og byvekstsamarbeidet i kristiansandsregionen til å drifte kollektivtilbudet i Agder. Fylkeskommunen gir sine styringssignaler til selskapet gjennom overordnede strategier, planer og felles avtale med AKT om levering av kollektivtjenester.

AKT har ansvar for følgende oppgaver:

  • Kjøpe, inngå og følge opp avtaler med operatører og transportører innen busstjenester og drosjetjenester til skole- og bestillingstransport.
  • Planlegge og administrere rute- og skolekjøringen i fylket, herunder båttransport.
  • Fastsette og gjøre endringer i ruteproduksjon, jf. fylkestingets vedtak i sak 68/21.
  • Utføre lovpålagt skoleskyss og fatte enkeltvedtak om skoleskyss etter Opplæringslova med tilhørende forskrifter. Videre vises det til Reglement for skyss av elever i grunnskolen i Agder og Reglement for skyss av elever i videregående skoler i Agder.
  • Utforme takster, samt takst- og billettsystemer.
  • Iverksette markedsførings- og informasjonstiltak for virksomheten inkl. ruteopplysningstjenester.

Selve transportoppdragene utføres av private transportører/busselskaper i samsvar med inngåtte avtaler med AKT.

Se rutetabeller, priser, reiseplanlegger og mer om på AKTs hjemmesider.  Se lenke lengre nede på denne siden. 

Prinsipper for innfartsparkering

I mai 2025 vedtok hovedutvalg for samferdsel og mobilitet prinsipper for innfartsparkering i Agder.  Prinsippene bygger på utgangspunkt i Regional plan for mobilitet 2023-2033 om at innfartsparkeringen skal være koblet til et godt kollektivtilbud, skal etableres utenfor sentrumsområdene og sees i en større mobilitetssammenheng. Videre inneholder prinsippene beskrivelser om utforming, fasiliteter og drift. 

Agder fylkeskommune legger til rette for fortsatt utbygging av gode innfartsparkeringer ved knutepunkt, slik at det er trygt og lettvint å sette fra seg sykkel/elsykkel eller bil og reise kollektivt videre Dette, i tillegg til sømløse overganger mellom reisemidlene, vil være med på å øke andelen som reiser kollektivt.