Solcelleanlegg i Agder fylkeskommune

Fylkeskommunen skal redusere sitt energiforbruk med 30 prosent fra 2020 til 2030. Som et ledd i dette er det anlagt 29 solcelleanlegg på fylkeskommunale bygg siden 2018.

Eksisterende bygg med lang tidshorisont, ny taktekking, stort strømforbruk og gode solforhold har fått solcelleanlegg. Vi vurderer alltid solceller når det anlegges nye tak, og ved utskiftinger på tak og sørvendte fasader.  

Montering av solcelleanlegg på Mandal videregående skole november 2020. Foto - Klikk for stort bildeMontering av solcelleanlegg på Mandal videregående skole november 2020. Jarl Bollmann Pedersen (Agder fylkeskommune).

 Klikk på lenkene for å se hvordan våre solcelleanlegg produserer strøm akkurat nå.

Oversikt solcelleproduksjon Solar Log  

bilderull ( Energy manager)     

 

Noen fakta om fylkeskommunens solcelleanlegg:

  • 29 solcelleanlegg med en samlet installert effekt på 4017 KWp og forventet produksjon i 2025 på 3GWh.
  • Det er solcelleanlegg på alle de videregående skolene i fylket unntatt Arendal vgs. og Sirdal vgs.
  • Fylkeshuset, Søgne vgs. avdeling Tangvall, Fagskolen i Agfder og Østre Agder vgs. avdeling Mjåvann er dimensjonert slik at de produserer like mye elektrisk energi som bygget trenger i løpet av året.       
  • De 25 andre anleggene er dimensjonert slik at nesten hele produksjonen brukes direkte i bygget. Bare på solskinnsdager i sommerhalvåret når skolene er stengt blir det levert betydelig til strømnettet 
  • Fylkeskommunen dekker 25 prosent av sitt elforbruk med egne solcelleanlegg.  
  • Anleggene har en levetid på ca. 30 år. 

​Batterilagring 

Det er etablert batterianlegg på Østre Agder vgs., avdeling Mjåvatn, Fagskolen i Agder og det nye fylkeshuset. På fylkeshuset skal det leveres styringssystem som tar hensyn til vær og pris prognoser. Det har vist seg krevende å anskaffe og drifte stabile løsninger som gir inntjening av batterianleggene. Vi får inntjening ved å lade batteriene i perioder med overproduksjon av solenergi eller lave kraftpriser, for så å forsyne bygget med energi når det er økonomisk gunstig.   Den økonomiske gevinsten av batterilagring har derfor hittil vært svak. ENOVA støttet etablering av batterilagring ved Tvedestrand videregående skole for å bidra til leverandørutvikling knyttet til denne teknologien.

Undervisning, verdensproblemer og solenergi

Hele 78 % av den global energiproduksjon kommer fra fossile kilder. Denne fossilavhengigheten er hovedårsaken til klimautfordringene. Overgang til fornybar energi er nødvendig, men økt produksjon av fornybar energi medfører også naturinngrep og klimagassutslipp knyttet til produksjon av materialer, anleggsvirksomhet og transport. Solenergi framstår globalt som en hovedløsning på klimautfordringene.  Norges offisielle mål for solenergiproduksjon er 8 TWh innen 2030. 

Utdanningsavdelingen har sammen med engasjerte lærere laget undervisningsopplegg tilpasset læreplanene blant annet i naturfag, matematikk og teknologi og forskningslære.  Lærerene har tilgang til faktaopplysninger om skolens solenergianlegg, herunder tilgang til byggenes løpende energiproduksjon og forbruk.   

Undervisning om solenergi inngår spesielt i elektrofag. Skolene som tilbyr elektrofag har derfor anskaffet egne småanlegg til undervisningsformål. Dette er «hytteanlegg» som kan brukes til montering, demontering, målinger, programmering med videre.

Oversikt over produksjon og forbruk av strøm. Grafikk. - Klikk for stort bildeFiguren viser produksjonen på Sam Eyde videregående skole. Til venstre vises byggets forbruk og hvordan dette dekkes inn fra solcellene og strømnettet kl. 14.01 27.november 2025. Til høyre vises den daglige produksjonen av strøm fra solcelleanlegget i november 2025.Figuren viser energiflyt ved Østre Agder vgs. avd. Mjåvann en grå uke i november 2025 der det store solcelleanlegget bare bidrar til 3 prosent av energiforbruket