Den muntlige eksamen kan vare inntil 30 minutter. Eksamen bør dekke størst mulig bredde i faget. Den første delen av eksamen vil ta for seg tema/problemstilling gitt i forberedelsedelen. Om eleven ønsker å bruke presentasjon skal dette være det første som skjer ved eksamen. Presentasjonen skal maksimalt vare 10 minutter. Deretter følger fagsamtale/eksaminasjon, som skal ta utgangspunkt i presentasjonens innhold. Formålet med presentasjonen og fagsamtalen er at eleven skal få anledning til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig, både i dybde og bredde. Hvis eleven ikke velger å bruke presentasjon, vil eksamen starte med eksaminasjon knyttet til tema/problemstilling som ble gitt til forberedelsen.
I den neste delen av eksamen vil eleven få spørsmål fra andre kompetansemål i faget. Eksaminator/sensor må i løpet av eksamen stille spørsmål som gjør til at eleven kan få mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig. Det er dermed naturlig at det blir stilt spørsmål rundt andre kompetansemål enn i første delen av eksamen. Varigheten på denne delen bør vare minimum 10 minutter.
Om eleven står fast eller avdekker manglende kompetanse i tema, bør en gå videre i eksamineringen.
Det er eksaminator som bør ha regien på selve eksamineringen, mens ekstern sensor skal se til at eleven får vist kompetanse i størst mulig del av faget.
Det er den samlede kompetansen eleven viser på selve eksamen som skal vurderes. Både eksaminator og sensor skal vurdere kompetansen til eleven. Det bør etterstrebes å vurdere kompetansen eleven har, ikke prøve å finne det eleven ikke kan. Om det er uenighet i karakteren etter gjennomført eksamen er det ekstern sensor som bestemmer. Hvordan eleven har arbeidet i forberedelsen, inkludert hjelpemidler eleven velger å benytte seg av i eksamenslokalet, inngår ikke i det som skal vurderes. Den faglige kompetansen eleven viser gjennom måten temaet/problemstillingen presenteres på, er imidlertid en del av grunnlaget for vurdering av elevens samlede kompetanse.
Særskilt for privatister:
Den muntlige eksamen kan vare inntil 30 minutter. Eksamen bør dekke størst mulig bredde i faget. Den første delen av eksamen vil ta for seg tema/problemstilling gitt i forberedelsedelen. Om privatisten ønsker å bruke presentasjon skal dette være det første som skjer ved eksamen. Presentasjonen skal maksimalt vare 10 minutter. Deretter følger fagsamtale/eksaminasjon, som skal ta utgangspunkt i presentasjonens innhold. Formålet med presentasjonen og fagsamtalen er at privatisten skal få anledning til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig, både i dybde og bredde. Hvis privatisten ikke velger å bruke presentasjon, vil eksamen starte med eksaminasjon knyttet til tema/problemstilling som ble gitt til forberedelsen.
I den neste delen av eksamen vil privatisten få spørsmål fra andre kompetansemål i faget. Eksaminator/sensor må i løpet av eksamen stille spørsmål som gjør til at privatisten kan få mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig. Det er dermed naturlig at det blir stilt spørsmål rundt andre kompetansemål enn i første delen av eksamen. Denne delen bør vare i minimum 10 minutter.
Om privatisten står fast eller avdekker manglende kompetanse i tema, bør en gå videre i eksamineringen. Det er eksaminator som bør ha regien på selve eksamineringen, mens sensor skal se til at eleven får vist kompetanse i størst mulig del av faget.
Det er den samlede kompetansen privatisten viser på selve eksamen som skal vurderes. Både eksaminator og sensor skal vurdere kompetansen til privatisten. Det bør etterstrebes å vurdere kompetansen privatisten har, ikke prøve å finne det privatisten ikke kan. Om det er uenighet i karakteren etter gjennomført eksamen er det sensor som bestemmer. Hvordan privatisten har arbeidet i forberedelsen, inkludert hjelpemidler privatisten velger å benytte seg av i eksamenslokalet, inngår ikke i det som skal vurderes. Den faglige kompetansen privatisten viser gjennom måten temaet/problemstillingen presenteres på, er imidlertid en del av grunnlaget for vurdering av privatistens samlede kompetanse.