Sykkelbytiltak

Programområdet for sykkelby omfatter tiltak for bedre tilrettelegging, for å øke sykkelandelen i sykkelbyene Arendal og Grimstad. 

Illustrasjonsbilde. Gang- og sykkelveg med to syklister.  - Klikk for stort bildeSykling på gang og sykkelveg Lasse Moen Sørensen

Arendal og Grimstad er sykkelbyene på Agder

Fra 2025 er Arendal og Grimstad sykkelbyene på Agder. Byene er valgt ut fordi de har størst potensial for økt sykling. Arbeidet er koblet tett opp mot ATP arendalsregionen. 
Sykkelbyavtalene inngås mellom fylkeskommunen, de utvalgte kommunene og Statens vegvesen.  Avtalene innbærer at det settes av årlige investeringsmidler til tiltak som skal øke sykkelandelen i disse byene. 

Sykkelbytiltak skal være sentralt plassert i kommunen og fylle ut eller forbedre kjente mangler på det eksisterende gang- og sykkelvegnettet. Mer perifert plasserte gang- og sykkelvegtiltak må løses gjennom prioritering i Handlingsprogram for mobilitetsplanen. 

Hvert år gjennomføres sykkelinspeksjoner for å kartlegge behov for utbedring av eksisterende gang- og sykkelveger i sykkelbyene. Dette kan være tiltak som siktrydding, kryssutbedring, asfaltering, skilting og liknende. 
Etablering av flere tellepunkter kan også være aktuelt. Gjennom bedre tallgrunnlag for syklingen i områdene kan det planlegges mest mulig hensiktsmessige tiltak og kampanjer som skal inspirere innbyggerne i kommunen til å gå og sykle mer. 

Sykkelbyavtalene

Sykkelbyavtalene for perioden 2025-2028 har følgende hovedoverskrifter:

  • Sammenhengende sykkelvegnett
  • Drift og vedlikehold
  • Skoler
  • Egen organisasjon
  • Kunnskapsbygging og deling
  • Kommunikasjon og holdningsskapende arbeid


Fra 2025 er alle kommunene invitert til å delta i satsingen på “Sykkelregion Agder”.  Dette er et fagnettverk som vi ønsker at flest mulig av kommunene skal delta i for å styrke kunnskapen om sykling, bidra til å utvikle tursykling og Vita Velo.