Veileder i psykisk helse - et verktøy for de som jobber med ungdom i skole eller bedrift

5 Den viktige samtalen

Grafisk illustrasjon i oransje nyanser av ansiktet til en ung gutt - Klikk for stort bilde Agder fylkeskommune

Det hender at vi blir bekymret for ungdommer som er under opplæring, enten det er i skole eller i bedrift. Kanskje har de mye fravær, virker slitne eller triste, eller endrer atferd. Når du er bekymret, er det viktig å ta initiativ til en samtale, uttrykke bekymringen din på en tydelig og omsorgsfull måte, og vise at du ønsker å støtte dem. 

Husk på at ungdom er i utvikling. Det å møte dem med forståelse, tålmodighet og tydelighet kan gjøre en stor forskjell både i skole/arbeidshverdag og livet deres for øvrig. 

Tips til hvordan du som voksen kan gjennomføre samtalen:

Forberedelse:

  • Samle informasjon: Snakk med kollegaer eller andre som kjenner ungdommen. Deler de din bekymring? 
  • Tydeliggjør hensikten: Hva ønsker du å finne ut av? Hvordan kan du spørre på en god måte? 
  • Forbered deg på ulike reaksjoner: Hvordan vil du møte stillhet, avvisning eller sterke følelser?
  • Sett av god tid til å gjennomføre samtalen: Dersom ungdommen ønsker å dele/prate er det godt å vite at man har tid til å lytte ferdig.  

Gjennomføring: 

  • Inviter til samtale på en rolig og uformell måte, eks.: "Jeg ønsker å snakke litt med deg i en egen samtale, slik vi pleier med alle. Det hadde vært fint å høre hvordan du har det for tiden, både her på skolen, jobben og ellers". 
  • Forklar hvorfor du er bekymret, og vær konkret, eks.: "Vi har lagt merke til at du har hatt en del fravær i det siste uten å gi beskjed. Vi lurer på hvordan du har det, og om det er noe vi kan gjøre for å hjelpe." 
  • Gi rom for refleksjon.: Unngå ja/nei-spørsmål og bruk åpne formuleringer, eks: "Hvordan opplever du arbeidsdagen?" eller "Er det noe spesielt som gjør det vanskelig å møte opp?" 
  • Tål litt stillhet, gi ungdommen mulighet og rom til å tenke og svare. 
  • Bruk speiling for å vise forståelse, eks.: "Jeg ser at dette er vanskelig å snakke om…" eller "Hvis jeg forstår deg riktig, så opplever du at du ikke mestrer arbeidsoppgavene dine?" 

Hvis ungdommen avviser bekymringen:

  • Respekter svaret, men uttrykk at du fortsatt er bekymret hvis det er tilfelle.
  • Avslutt med å holde døren åpen: “Jeg forstår, men hvis du noen gang ønsker å snakke, er jeg her.”
  • Følg opp på et senere tidspunkt hvis bekymringen vedvarer.

Hvis ungdommen bekrefter bekymringen: 

  • Vis støtte og empati: La ungdommen dele i sitt tempo.
  • Avklar veien videre sammen: Hva ønsker ungdommen at du skal gjøre med informasjonen?
  • Sett realistiske tiltak: Små justeringer kan utgjøre en stor forskjell i trivsel og mestring.
  • Husk at du har et ansvar: Dersom det er fare for liv og helse, må du handle. Drøft gjerne anonymt med PPT eller andre hjelpeinstanser hvis du er usikker. 

Etter samtalen:

  • Kjenn til rutiner på arbeidsplassen: Hvem kan du kontakte for støtte?
  • Søk råd og veiledning: Du står ikke alene – involver aktuelle kollegaer på, eller i forlengelse av, din arbeidsplass, PPT, NAV eller andre relevante instanser ved behov.
  • Tilpass oppfølgingen: Noen ungdommer trenger hyppigere støtte, mens andre ønsker mer selvstendighet.