Gir honnør til russen for godt samarbeid

I en kronikk i Fædrelandsvennen skryter fagmiljøer i Agder fylkeskommune av russen i Kristiansand.

Foto av faksimile om russen i Kristiansand - Klikk for stort bildeFaksimile: Kronikk i Fædrelandsvennen om godt samarbeid med russen

Kronikken i Fædrelandsvennen kan du lese her.

– Det gode samarbeidet med russen gjelder for hele Agder, selv om denne kronikken er skrevet om russen i den største sørlandsbyen, sier Lena Renstrøm Mjåland i psykososialt ressursteam i Agder fylkeskommune.

Oppvekstombudet, psykososialt ressursteam, fylkesdirektør for utdanning Arly Hauge (alle i Agder fylkeskommune) og kriminalitetsforebyggende koordinator i Kristiansand Kommune har sammen skrevet en kronikk der de omtaler samarbeidet med årets russekull. Den ble publisert i Fædrelandsvennen torsdag.

– Hvert år er det omkring 1000 russ på våre skoler i Kristiansand. Russetiden er en avslutning av tretten års skolegang, og er for mange en markering av starten på voksenlivet, sier fylkesdirektør for utdanning Arly Hauge.

Starter russetida på alvor denne helga

Denne helga markerer oppstarten for russetida i Kristiansand. Da er det vrengefest på de ulike skolene og stor samling på Odderøya.

– Årets russestyrer skal ha takk og anerkjennelse for å ha lagt ned mye tid og innsats i arbeidet med å skape inkludering og trygghet på sine skoler. Vi opplever at de tar jobben med å være ledere og rollemodeller på alvor, og at de gjør en formidabel innsats i samarbeidet med fylkeskommunen og kommunen. I årene fremover vil dette samarbeidet foregå mer systematisk enn før, og innsatsen fra årets kull vil dermed komme fremtidige avgangselever til gode, sier Mjåland.

– Vi ville gjerne bidra til denne kronikken sammen med kriminalitetsforebyggende koordinator Johanne B Nilsen i Kristiansand kommune. Selve samarbeidet mellom fylkeskommunen, russen og agderkommunene om trygg og inkluderende russefeiring har vært vellykket etter det første initiativet kom fra Agder fylkeskommune, sier Cecilie Neset Gjære i psykososialt ressursteam.