Eierskapsmelding 2023

  1. 1 Innledning
  2. 2 Eierpolitikk
    1. 2.1 Begrunnelse for eierskap
    2. 2.2 Eierstyring
    3. 2.3 Bærekraft og samfunnsansvar
    4. 2.4 Informasjonssikkerhet og personvern (GDPR)
    5. 2.5 Prinsipper for eierstyring
    6. 2.6 Prinsipper for eierstyring i Agder fylkeskommune
    7. 2.7 Generelt om styret og styreverv
    8. 2.8 Valg av styremedlemmer
    9. 2.9 Godtgjørelser for styreverv
  3. 3 Rollefordeling i eierstyringen
    1. 3.1 Fylkestinget
    2. 3.2 Fylkesutvalget som eierskapsutvalg
    3. 3.3 Kontrollutvalget
    4. 3.4 Eierorganet
    5. 3.5 Fylkeskommunedirektøren inkludert direktørområdene
      1. 3.5.1 Politisk sekretariat
      2. 3.5.2 Virksomhetsstyring
      3. 3.5.3 Eieransvalig
  4. 4 Årshjul for eierstyring
  5. 5 Selskapsformer
    1. 5.1 Valg av selskapsformer
    2. 5.2 Aksjeselskap
    3. 5.3 Interkommunale selskaper (IKS)
    4. 5.4 Stiftelser
    5. 5.5 Andre aktuelle foretak i kommunal sektor
      1. 5.5.1 Samvirkeforetak
      2. 5.5.2 Fylkeskommunalt foretak
      3. 5.5.3 Kommunalt oppgavefellesskap
  6. 6 Selskapskategorisering
    1. 6.1 Svært vesentlig
    2. 6.2 Vesentlig
    3. 6.3 Mindre vesentlig
  7. 7 Fylkeskommunens eierportefølje
    1. 7.1 Aksjeselskap (AS)
    2. 7.2 Interkommunale selskaper (IKS)
    3. 7.3 Annet
    4. 7.4 Stiftelser
  8. 8 Eierberetning
    1. 8.1 Svært vesentlig
      1. 8.1.1 Agder Kollektivtrafikk AS
      2. 8.1.2 Agder arbeidsmiljø IKS
      3. 8.1.3 Ferde AS
      4. 8.1.4 Lister Kompetanse AS
      5. 8.1.5 Vigo IKS
      6. 8.1.6 Konsesjonskraft IKS
      7. 8.1.7 IKT Agder IKS
      8. 8.1.8 Arkivsenter Sør IKS
      9. 8.1.9 Vest-Agder museet IKS
      10. 8.1.10 Aust-Agder museum og arkiv IKS
      11. 8.1.11 Kilden Teater- og Konserthus for Sørlandet IKS
      12. 8.1.12 Agder Næringsselskap AS
      13. 8.1.13 Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA)
      14. 8.1.14 OFA IKS
    2. 8.2 Vesentlig
      1. 8.2.1 Skyttel AS
      2. 8.2.2 Sørnorsk Filmsenter AS
      3. 8.2.3 Jobbklar Norge AS
      4. 8.2.4 Etablerersenteret Agder IKS
      5. 8.2.5 Tingvatn Fornminnepark og besøkssenter IKS
      6. 8.2.6 Agder kommunerevisjon IKS
      7. 8.2.7 Furøya IKS
      8. 8.2.8 Vestfold, Telemark og Agder kontrollutvalgssekretariat IKS
      9. 8.2.9 Elvegata 4 AS
      10. 8.2.10 Avigo Holding AS
      11. 8.2.11 Varodd AS
      12. 8.2.12 Amento Holding AS
      13. 8.2.13 Magma Geopark AS
      14. 8.2.14 Lister Nyskapning AS
      15. 8.2.15 Lindesnesregionen Næringshage AS
      16. 8.2.16 Visit Sørlandet AS
      17. 8.2.17 Innoventus Sør-AS
      18. 8.2.18 Risøbank IKS
      19. 8.2.19 Kollektivterminalen AS
      20. 8.2.20 ATP-samarbeidet i Kristiansandsregionen
      21. 8.2.21 Innovasjon Norge
    3. 8.3 Mindre vesentlig
      1. 8.3.1 Canal Street AS
      2. 8.3.2 Sørlandsbadet IKS
      3. 8.3.3 Vigeland Hus AS
      4. 8.3.4 Farsunds Garasjen AS
      5. 8.3.5 Arendal Lufthavn Gullknapp AS
      6. 8.3.6 Kommunekraft AS
      7. 8.3.7 Vegårshei ski- og aktivitetssenter AS
      8. 8.3.8 Jordøya Tomteutvikling AS

1 Innledning

Hensikten med eierskapsmeldingen er å skape åpenhet rundt fylkeskommunens samlede virksomhet, ved å gi oversikt over fylkeskommunens eierinteresser og prinsipper for styring av eierskap. Eierskapsmeldingen skal være det overordnede politiske styringsinstrumentet for fylkestinget. Formålet med eierskapsmeldingen er også å etterleve kommuneloven §26-1, som krever at det minst én gang i valgperioden skal utarbeides en eierskapsmelding, som skal vedtas av fylkestinget.

En grunnleggende forutsetning for en aktiv eierstyring, er at fylkeskommunen har klare prinsipper for eierstyringen og følger opp selskapene på en god måte. I eierskapsmeldingen framkommer Agder fylkeskommunes prinsipper for eierstyring. Eierskapsmeldingen skal bidra til å bygge opp et helhetlig og forutsigbart eierskap og legge grunnlag for gode rutiner både når det gjelder å utvikle eierstrategi og utøve eierskap. Meldingen er med på å sikre en åpen, detaljert og kontinuerlig eierskapsutøvelse.

I eierskapsmeldingen får fylkeskommunedirektøren frem hvordan Agder fylkeskommune følger opp sine eierskap. Eierskapsmeldingen for 2023 tar for seg alle fylkeskommunens hel- og deleide aksjeselskap, interkommunale selskap, og andre foretak der vi anser det som viktig (og pliktig) å gi detaljert informasjon ut til offentligheten. Eierskapsmeldingen gjennomgår eierandel for fylkeskommunen, styresammensetning, formål med eierskapet, siste offentlige årsrapport og årsregnskap for hvert selskap, og annen informasjon vi anser det som nyttig å opplyse om. Vi har utført et stort stykke arbeid med å kategorisere Agder fylkeskommunes eierskap. Dette er utført som et viktig ledd i den strategiske eierskapsoppfølgingen. Vi har tre kategorier av eierskap; svært vesentlige eierskap, vesentlige eierskap og mindre vesentlige eierskap. Det er de svært vesentlige eierskapene vi fokuserer på i det daglige arbeidet med eierskap.

Bærekraft og samfunnsansvar er viktige tema i eierskapsmeldingen. Agder fylkeskommune skal være en pådriver for bærekraft og samfunnsansvar gjennom å skape strukturer som bidrar til å gi flere mennesker muligheter i arbeidslivet. Ambisjonen er å gå foran som eksempel og på den måten stimulere enda flere selskap til å iverksette konkrete tiltak som gir effekt på ulikhet, levekår og klima i Agder. Fylkeskommunen er sertifisert gjennom Likestilt arbeidsliv. Likestilt arbeidsliv setter krav til konkrete tiltak knyttet til innsatsområder for å fremme likestilling og mangfold – og er et sentralt for eierstyring og som krav til samarbeidspartnere.

Det er viktig å presisere at den finansielle informasjonen som presenteres i eierskapsmeldingen, baserer seg på tall per 31.12.2022, mens eierposisjonen til fylkeskommunen er oppdatert med siste tilgjengelige informasjon. Styresammensetningen per selskap tilsvarer siste tilgjengelige offentlige informasjon. Ettersom eierskapsmeldingen legges frem før eventuelt nye valg til styrer og representantskap er utført/offentliggjort, vil ikke nye valg vises i eierskapsmeldingen. Vi henviser til saker i fylkestinget med tilhørende vedtak for eventuelle nyvalg som ikke er offentliggjort i foretaksregisteret før avleggelse av eierskapsmeldingen. Eierandel i de selskap der hvor vi er eier sammen med øvrige fylkeskommuner i Norge, vil også endre seg noe i 2024. Fra 01.01.2024 vil tre fylkeskommuner splittes slik at vi fra og med 2024 har 15 fylker i Norge og ikke elleve som vi har i dag (2023).

Eierstyring i Agder fylkeskommune følges opp i styringsverktøyet Stratsys. Det er utviklet en egen eierstyringsmodell som er med på å legge til rette for en helhetlig eierstyring. Modellen gir en god oversikt over porteføljen til fylkeskommunen og sikrer nødvendige koblinger mellom eierstyring og overordnet samfunnsoppdrag/regionplan.