Eierskapsmelding 2023

  1. 1 Innledning
  2. 2 Eierpolitikk
    1. 2.1 Begrunnelse for eierskap
    2. 2.2 Eierstyring
    3. 2.3 Bærekraft og samfunnsansvar
    4. 2.4 Informasjonssikkerhet og personvern (GDPR)
    5. 2.5 Prinsipper for eierstyring
    6. 2.6 Prinsipper for eierstyring i Agder fylkeskommune
    7. 2.7 Generelt om styret og styreverv
    8. 2.8 Valg av styremedlemmer
    9. 2.9 Godtgjørelser for styreverv
  3. 3 Rollefordeling i eierstyringen
    1. 3.1 Fylkestinget
    2. 3.2 Fylkesutvalget som eierskapsutvalg
    3. 3.3 Kontrollutvalget
    4. 3.4 Eierorganet
    5. 3.5 Fylkeskommunedirektøren inkludert direktørområdene
      1. 3.5.1 Politisk sekretariat
      2. 3.5.2 Virksomhetsstyring
      3. 3.5.3 Eieransvalig
  4. 4 Årshjul for eierstyring
  5. 5 Selskapsformer
    1. 5.1 Valg av selskapsformer
    2. 5.2 Aksjeselskap
    3. 5.3 Interkommunale selskaper (IKS)
    4. 5.4 Stiftelser
    5. 5.5 Andre aktuelle foretak i kommunal sektor
      1. 5.5.1 Samvirkeforetak
      2. 5.5.2 Fylkeskommunalt foretak
      3. 5.5.3 Kommunalt oppgavefellesskap
  6. 6 Selskapskategorisering
    1. 6.1 Svært vesentlig
    2. 6.2 Vesentlig
    3. 6.3 Mindre vesentlig
  7. 7 Fylkeskommunens eierportefølje
    1. 7.1 Aksjeselskap (AS)
    2. 7.2 Interkommunale selskaper (IKS)
    3. 7.3 Annet
    4. 7.4 Stiftelser
  8. 8 Eierberetning
    1. 8.1 Svært vesentlig
      1. 8.1.1 Agder Kollektivtrafikk AS
      2. 8.1.2 Agder arbeidsmiljø IKS
      3. 8.1.3 Ferde AS
      4. 8.1.4 Lister Kompetanse AS
      5. 8.1.5 Vigo IKS
      6. 8.1.6 Konsesjonskraft IKS
      7. 8.1.7 IKT Agder IKS
      8. 8.1.8 Arkivsenter Sør IKS
      9. 8.1.9 Vest-Agder museet IKS
      10. 8.1.10 Aust-Agder museum og arkiv IKS
      11. 8.1.11 Kilden Teater- og Konserthus for Sørlandet IKS
      12. 8.1.12 Agder Næringsselskap AS
      13. 8.1.13 Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA)
      14. 8.1.14 OFA IKS
    2. 8.2 Vesentlig
      1. 8.2.1 Skyttel AS
      2. 8.2.2 Sørnorsk Filmsenter AS
      3. 8.2.3 Jobbklar Norge AS
      4. 8.2.4 Etablerersenteret Agder IKS
      5. 8.2.5 Tingvatn Fornminnepark og besøkssenter IKS
      6. 8.2.6 Agder kommunerevisjon IKS
      7. 8.2.7 Furøya IKS
      8. 8.2.8 Vestfold, Telemark og Agder kontrollutvalgssekretariat IKS
      9. 8.2.9 Elvegata 4 AS
      10. 8.2.10 Avigo Holding AS
      11. 8.2.11 Varodd AS
      12. 8.2.12 Amento Holding AS
      13. 8.2.13 Magma Geopark AS
      14. 8.2.14 Lister Nyskapning AS
      15. 8.2.15 Lindesnesregionen Næringshage AS
      16. 8.2.16 Visit Sørlandet AS
      17. 8.2.17 Innoventus Sør-AS
      18. 8.2.18 Risøbank IKS
      19. 8.2.19 Kollektivterminalen AS
      20. 8.2.20 ATP-samarbeidet i Kristiansandsregionen
      21. 8.2.21 Innovasjon Norge
    3. 8.3 Mindre vesentlig
      1. 8.3.1 Canal Street AS
      2. 8.3.2 Sørlandsbadet IKS
      3. 8.3.3 Vigeland Hus AS
      4. 8.3.4 Farsunds Garasjen AS
      5. 8.3.5 Arendal Lufthavn Gullknapp AS
      6. 8.3.6 Kommunekraft AS
      7. 8.3.7 Vegårshei ski- og aktivitetssenter AS
      8. 8.3.8 Jordøya Tomteutvikling AS

6 Selskapskategorisering

Arbeidsgruppen for eierstyring i Agder fylkeskommune arbeider løpende med kategorisering av eierskap, som et viktig ledd i den strategiske eierskapsoppfølgingen. Arbeidsgruppen mener at kategorisering av eierskap er en god metode å benytte for å foreta en detaljert og fullstendig gjennomgang av selskapene der Agder fylkeskommune er inne på eiersiden. Kategorisering er en mye brukt metode for oppfølging av eierskap i offentlige organ. Det er i kategoriseringen lagt til grunn følgende tre kriterier for inndeling av porteføljen av selskaper;

1. Strategisk

Strategisk eierskap; eierskap der vi ser at Agder fylkeskommune kan påvirke politiske vedtak, strategisk i forhold til tjenesteleveranser. Ses opp mot Regionplan Agder 2030. Inkluderer også økonomisk perspektiv; Økonomisk motivert hos eierne (ikke nødvendigvis for Agder fylkeskommune). Agder fylkeskommune skal i utgangspunktet ikke ha eierandeler i selskap som er økonomisk motivert i utbytter og kommersiell drift.

2. Samfunnsoppdrag

Selskapet ivaretar samfunnsoppdraget som Agder fylkeskommune har i henhold til Regionplan Agder 2030.

3. Ivareta Agder fylkeskommunes tjenestemeny

Ivareta tjenester som ellers ville ha ligget under Agder fylkeskommunes drift og forpliktelser. Ivareta rettigheter og plikter for Agder fylkeskommune.

Etter at kategoriseringen av hvert selskap er utført, er selskapene delt inn i tre hovedkategorier; "svært vesentlig", "vesentlig" og "mindre vesentlig". Hensikten med inndelingen er at vi har laget en konkret arbeids-/oppfølgingsplan for hver kategori, slik at den eieransvarlige vet hvilke leveranser/oppgaver som skal mottas/utføres for hvert eierskap. Dette gir en effektiv og hensiktsmessig ressursutnyttelse i arbeidsgruppen. Det er fastsatt pliktige oppgaver for den eieransvarlige for de tre hovedkategoriene, og det anses som hensiktsmessig å fokusere på de “svært vesentlige” selskapene fremover. På bakgrunn av den samlede evalueringen per selskap, lander vi på en konklusjon for veien videre. Prosessen med kategorisering og tilhørende evaluering, vil være en kontinuerlig og levende prosess.

Det aktive eierskapsarbeidet kan resultere i egne saker som fremlegges for fylkesutvalget, der eierskapsutvalget henstiller til endret eierskap for enkelte selskap. Henstillingen skjer da på bakgrunn av den detaljerte kategoriseringen som er utført, og tilhørende evaluering.

6.1 Svært vesentlig

Når selskaper kategoriseres som "svært vesentlig", anser vi at selskapet er en viktig del av Agder fylkeskommunes eierskap, og fungerer som en forlengende arm inn i samfunnet med sine tjenester. Tjenestene bidrar til å oppfylle fylkeskommunens tjenestemeny og samfunnsoppdrag. Den eieransvarlige har fastsatte handlinger som skal utføres for denne kategorien av selskap;

  1. Ha tett og god dialog med selskapets styre og ledelse. Fylkeskommunen skal være en aktiv eier.
  2. Utarbeide eierstrategi (-dersom flere eiere - utarbeide dette i fellesskap).
  3. Avholde eiermøter (antall eiermøter pr. år spesifiseres i eierstrategien).
  4. Følge opp selskapet med hensyn til Regionplan Agder 2030.
  5. Sikre at avtaler foreligger der det stilles krav til dette i henhold til lovverk.
  6. Dersom selskapet mottar tilskudd fra Agder fylkeskommune; Påse at selskapet rapporterer i henhold til tildelingsbrev.
  7. Øvrig/Annet.

6.2 Vesentlig

Når selskapet kategoriseres som "vesentlig", anser vi at selskapet ikke utgjør en så viktig del av Agder fylkeskommunes eierskap, og vi mener at fylkeskommunen ikke har høy nytte av å være inne på eiersiden. Selskapet fungerer bare delvis som en forlengende arm inn i samfunnet med sine tjenester. Tjenestene bidrar i liten grad å oppfylle Agder fylkeskommunes tjenestemeny og samfunnsoppdrag.

Individuelle vurderinger må utføres for selskap som havner i denne kategorien. Punkt 1-7 i avsnittet om "svært vesentlige" selskap, må vurderes for hvert enkelt selskap. I første omgang er det lagt opp til at følgende handlinger er pliktige for vesentlige selskap;

  1. Avholde eiermøte(r) ved behov.
  2. Følge opp selskapet med hensyn til Regionplan Agder 2030
  3. Sikre at avtaler foreligger der det stilles krav til dette i henhold til lovverk
  4. Dersom selskapet mottar tilskudd fra AFK, skal den eieransvarlige påse at selskapet rapporterer i henhold til tildelingsbrev.

De øvrige punktene under "svært vesentlige"-selskap som ikke er listet, må være gjenstand for individuell vurdering per selskap.

6.3 Mindre vesentlig

Dersom selskapet kategoriseres som "mindre vesentlig", anser vi at selskapet ikke utgjør en viktig del av Agder fylkeskommunes eierskap. Vi har ingen nytte av å være inne på eiersiden utover det at vi holder liv i selskapet med vår deltakelse som eier. Tjenestene bidrar i svært liten grad/ikke med å oppfylle Agder fylkeskommunes tjenestemeny og samfunnsoppdrag. Den eieransvarlige har fastsatte handlinger som skal utføres for denne kategorien av selskap;

  1. Vurdere hvorvidt Agder fylkeskommune bør fortsette som eier i selskapet;
    • Skal Agder fylkeskommune selge seg ut?
    • Bør selskapet avvikles?
    • Agder fylkeskommune selger seg ut, men bidrar med tilskudd?
  2. Bør Agder fylkeskommune ta initiativ til å endre selskapsform?
  3. Agder fylkeskommune må fortsette som eier da dette er forventet sett i lys av Agder fylkeskommunes samfunnsoppdrag. Her må det foreligge en detaljert og fyldig begrunnelse, som beskriver hvorfor Agder fylkeskommune skal fortsette som eier.
  4. Vurdere hvorvidt Agder fylkeskommune har spesielle behov dekket av eierskapet.