Oversikt over innkommende og utgående postAgder fylkeskommune ønsker å gjøre det enkelt for innbyggerne å få innsyn i hva som skjer i fylkeskommunen.Postliste for Agder fylkeskommunen på eInnsynSlik bestiller du innsynPå eInnsyn kan du søke etter et bestemt dokument i postlisten eller du kan bruke filtreringsfunksjonen til å se postlisten for en dag eller en lengre periode. Trykk på knappen "Bestill" for å be om innsyn i et dokument.Veiledning - slik bestiller du innsyn i et dokument via eInnsyn Hvem kan søke om innsyn? Alle har rett til å kreve innsyn i offentlige dokumenter, journaler og lignende registre dersom det ikke er bestemt noe annet i lov/forskrift. Du har likevel bare krav på innsyn i databaser hvis informasjonen kan søkes opp på en enkel måte. Et dokument finnes ikke bare på papir. Informasjon på for eksempel e-post og SMS kan være et dokument i lovens forstand. Det er ikke noe krav at den som krever innsyn må ha saklig interesse. Innsynskravet må imidlertid gjelde en bestemt sak, eller i rimelig utstrekning saker av bestemt art. Hva kan jeg få innsyn i? Som hovedregel kan du få innsyn i: Saksliste eller saksdokumenter til fylkestinget eller annet fylkeskommunalt folkevalgt organ Dokumenter til/fra kontrollutvalg, klagenemnd eller fylkeskommunal revisjon Dokumenter til/fra enheter i administrasjon som har selvstendig avgjørelsesmyndighet for saken dokumentet gjelder Det er unntak fra innsynsretten, blant annet: Fylkeskommunen har plikt til å nekte innsyn i opplysninger som er taushetsbelagt (f.eks. personlige helseopplysninger) Fylkeskommunen kan nekte innsyn i interne dokumenter og dokumenter som er innhentet utenfra for den interne saksbehandlingen (f.eks. dokumenter i tilsettingssaker, rettssaksdokument, dokumenter i avtaleforhandlinger med videre. Fylkeskommunen skal behandle krav om innsyn så raskt som mulig. Det betyr vanligvis samme dag eller innen én til tre arbeidsdager. Den som har fått avslag på innsynskrav kan innen tre uker kreve nærmere begrunnelse eventuelt klage på avslaget til Statsforvalteren. Klagen skal sendes til fylkeskommunen, som behandler den og videresender klage til Statsforvalteren dersom vedtak om avslag opprettholdes. Kontakt dokumentsenteretDersom du trenger informasjon om postlisten kan du kontakte dokumentsenteret via sentralbordet i fylkeskommunen. Telefon 3805 0000 E-post Publisert 09.10.2019 12.35 Sist endret 04.06.2024 10.40