Reglement for fylkesting
1. Fylkestingets virkeområde
Fylkestinget er fylkeskommunens øverste organ og består av 49 representanter. Det treffer vedtak på vegne av fylkeskommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak.
2. Fylkestingets møter
Fylkestingets møter skal avvikles i verdige former, og gjenspeile at de saker som behandles og vedtak som fattes er av stor betydning for innbyggerne i fylket.
Det er enhver representants plikt å sette seg inn i og etterleve dette reglement og andre føringer for fylkestingets møter. Med verv som folkevalgt fører det rettigheter og plikter, noe alle representanter forventes å følge.
Gjennom god opptreden, respektfull omgangsform, tilstedeværelse fra møtestart m.m. bidrar alle representantene til en møtekultur som fremmer fylkestingets rennommé og gir gode rammer for møtegjennomføringen.
3. Saker til Fylkestinget
1. Saker som ønskes lagt fram for Fylkestinget må være kommet fylkesordføreren i hende innen fastsatt frist.
2. Fylkesordfører setter opp saksliste for hvert enkelt møte. Innkalling til møtet skal sendes til organets medlemmer med minimum åtte dagers varsel. Innkallingen skal inneholde en liste over de sakene som skal behandles, og dokumentene i sakene. En sak skal settes på sakslisten hvis minst 1/3 av organets medlemmer krever det.
3. Fylkesutvalget skal fremme innstilling i alle saker som skal fram til fylkestinget så langt dette ikke er lagt til annet organ i medhold av lov, forskrift eller reglement eller andre vedtak fattet av Fylkestinget. Innstillingen skal være ledsaget av forslag til vedtak; men dette kan unnlates når det gjelder valg.
4. I innstillingen skal økonomiske og administrative konsekvenser så langt som det er mulig, være klarlagt. Fylkesordfører påser at enhver sak er forberedt på den nevnte måte, og skal, hvis så ikke er tilfelle, sende den tilbake til fornyet forberedelse.
4. Innkalling og varsel
1 Fylkestinget sammenkalles til møte når fylkestinget eller fylkesutvalget vedtar det, når fylkesordfører finner det påkrevd eller 1/3 av medlemmene krever det, for øvrig etter regler fastsatt i kommunelovens § 11.2.
2 Møteinnkallingen sendes digitalt hvert medlem av Fylkestinget. Kunngjøringen skal inneholde tid og sted for møtet og opplysninger om hvor saksdokumentene er lagt ut. Møtet skal kunngjøres på en hensiktsmessig måte, også hvis det antas at møtet vil bli helt eller delvis lukket etter § 11-5. Sakslisten til møtet og andre møtedokumenter som ikke er unntatt fra offentlighet, skal være tilgjengelige for allmennheten.
5. Forfall - innkalling av varamedlemmer
En representant eller en innkalt vararepresentant som ikke kan møte i fylkestinget på grunn av lovlig forfall, skal uten opphold skriftlig melde dette til fylkesordføreren ved politisk sekretariat. Årsak til forfall begrunnes. Varamedlemmer innkalles i den rekkefølge de er valgt. Varamedlemmer har samme møteplikt som faste medlemmer og krav om eventuell begrunnelse dersom en ikke kan møte. Fylkesordfører innkaller også varamedlem når det er kjent at et medlem må fratre som inhabil i en sak.
6. Beslutningsdyktighet
1. Fylkestinget er beslutningsdyktig når minst halvparten av representantene er til stede. Fra møtet er lovlig satt og til møtets slutt kan ikke noe medlem forlate møtet uten på forhånd å melde fra til møtelederen.
2. Vedtak fattes med alminnelig flertall av de stemmer som avgis. Ved stemmelikhet i andre saker enn valg, er fylkesordførerens stemme avgjørende. Stemmelikhet i valgsaker avgjøres ved loddtrekning. De møtende har plikt til å avgi stemme, med unntak av saker som gjelder valg og ansettelser.
7. Deltakere i møtene
1. Fylkeskommunedirektøren har møte- og talerett – personlig eller ved en av sine ansatte – i fylkestingets møter.
2. To representanter fra ungdommens fylkesutvalg har møte- og talerett i fylkestingets møter.
3. Fylkesordfører eller fylkestinget kan gi andre talerett i spesielle saker eller anledninger.
8. Åpne møter
Publikums adgang til møtene 1. Alle har rett til å være til stede i møter i folkevalgte organer dersom ikke noe annet følger av kommuneloven §11-5. Dersom en sak behandles for lukkede dører skal alle som er til stede ivareta taushetsplikt i henhold til forvaltningsloven og andre gjeldende bestemmelser på området
2. Fylkesordføreren skal sørge for å opprettholde god orden i fylkestingets møtesal med tilstøtende rom, og skal påse at talerne ikke blir avbrutt eller forstyrret fra noen kant. Hvis tilhørerne ved meningsytringer eller på annen måte forstyrrer forhandlingene, eller for øvrig opptrer slik at det strider mot god orden, kan fylkesordføreren vise ut vedkommende tilhører eller alle tilhørerne.
3. Som hovedregel skal møtene i fylkesting gjøres tilgjengelig med lyd og bilde for publikum ved streaming på fylkeskommunens hjemmeside.
9. Møteledelse
Fylkesordføreren er møteleder. Ved forfall fungerer fylkesvaraordføreren som møteleder. Dersom også fylkesvaraordføreren har forfall, velges en særskilt møteleder ved flertallsvalg.
10. Åpning av møtet
Fylkestinget settes når fylkesordføreren har bestemt det i henhold til pkt. 3. Ved møtets åpning foretas navneopprop. Er det lovbestemte antall til stede (minst halvparten, i konstituerende møte 2/3, jfr. kommunelovens § 11-9) erklæres møtet for lovlig satt.
11. Inhabilitet
Den som kjenner forhold som har betydning for egen habilitet i saker som skal behandles i fylkestinget skal melde fra om dette så tidlig som mulig i forkant av møtet. Alle spørsmål om habilitet forelegges fylkestinget for avgjørelse. Den som er inhabil etter kommunelovens § 11-10, eller som blir fritatt etter § 11-11, tar ikke del i behandlingen av vedkommende sak.
12. Rekkefølge og form for behandling av sakene
Når ikke annet særskilt vedtas, behandles sakene i den orden de står på sakslisten. Fylkestinget kan vedta å utsette behandlingen av en sak på den utsendte sakslisten. Fylkestinget kan fatte vedtak i en sak som ikke er oppført på sakslisten, hvis ikke fylkesordfører eller 1/3 av de møtende medlemmene motsetter seg det. På tilsvarende måte kan organet fatte vedtak i en sak der saksdokumentene ikke er sendt ut sammen med innkallingen, hvis ikke møtelederen eller 1/3 av de møtende medlemmene motsetter seg det.
13. Saksordfører
I saker der det er oppnevnt en saksordfører ved behandling i fylkesutvalg eller et hovedutvalg gis vedkommende anledning til å innlede i fylkestingets behandling av den aktuelle saken. Saksordfører redegjør for sakens tidligere behandlinger og flertallets innstilling.
Kontrollutvalgets leder innleder til sakene som kommer fra kontrollutvalget.
14. Ordskiftet
1. Fylkesordføreren refererer sakene og viser til innstillingen som foreligger om saken. Er det innkommet nye dokumenter i saken etter at innstillingen er avgitt, skal også disse refereres. Fylkesordføreren spør deretter om noen forlanger ordet i saken. Ber flere om ordet samtidig, bestemmer fylkesordføreren rekkefølgen.
2. Taleren skal rette sine ord til fylkesordføreren, ikke til forsamlingen. Taleren skal holde seg nøye til den sak eller til den del av saken som ordskiftet gjelder. Forsamlingen eller andre må ikke krenkes i ord eller handling. Fylkesordføreren påser at dette overholdes. Bifalls- eller mishagsytringer er ikke tillatt.
3. Overtrer noen reglementets ordensbestemmelser, skal fylkesordføreren kalle taleren til orden, om nødvendig to ganger. Retter taleren seg enda ikke etter reglementet, kan fylkesordføreren ta fra taleren ordet eller ved avstemming la fylkestinget avgjøre om vedkommende skal stenges ute fra møtet.
4. Fylkesordføreren kan tillate replikkordskifte i tilknytning til siste talers innlegg, forutsatt at det ikke er satt strek. Det tillates inntil to replikker og svar. Fylkesordfører skal påse at replikker ikke blir innlegg
5. Taletid Til hver sak gis fem minutter for første innlegg/hovedinnlegg fra hvert parti, senere innlegg tre minutter per representant. Saksordfører gis inntil ti minutter for framlegging av saken. Ved replikkordskiftet gis ett minutt per representant. Det gis mulighet for taler å svare på replikkene etter at samtlige replikker er avholdt. Taletid er ett minutt per svar. Ved møtets begynnelse kan det fastsettes andre begrensninger i taletid ved innlegg og replikker i sakene som er til behandling.
6. Når en sak synes å være tilstrekkelig belyst, kan fylkesordføreren fremme forslag om å sette strek. Etter at strek er satt kan nye talere ikke inntegnes på talerlisten.
15. Fylkesordførerens stilling under ordskiftet
Fylkesordføreren må ikke avbryte noen som har ordet med mindre det skjer for å håndtere gjeldende reglement, eller for å rette misforståelser fra talerens side. Vil fylkesordføreren ta del i ordskiftet med mer enn ganske korte innlegg, overtar varaordføreren, eventuelt setteordfører, ledelsen av forhandlingene.
16. Forslag
a) Forslag skal leveres skriftlig og det skal tydelig framgå hvem som er avsender og om forslaget fremmes på vegne av flere enn forslagsstilleren. Forslag kan gis muntlig dersom det går ut på at noen skal velges eller ansettes, en sak som behandles skal utsettes, sendes tilbake til innstillende organ eller at innstillingen ikke skal vedtas. Fylkesordføreren refererer forslaget.
b) Ungdommens fylkesutvalg kan i saker som gjelder ungdom be møteleder om å få fremme forslag. Hvis det er konsensus blant alle medlemmene, kan ungdommen deretter få fremme sitt forslag.
17. Forberedelse til avstemming
Når ordskiftet er slutt, tas saken opp til avstemming. Etter at saken er tatt opp til avstemming, er debatten over og ingen flere forslag kan fremmes i vedkommende sak.
Bare de medlemmer som er tilstede i møtet når saken tas opp til avstemming, har rett til å stemme. De kan ikke forlate sine plasser under avstemmingen, og de plikter å stemme. (jf. kommunelovens § 8-1)
Fylkesordføreren kan foreslå at det foretas prøveavstemning, som ikke er bindende for endelig avstemming i en sak.
18. Stemmemåten
Avstemning kan gjennomføres på følgende måter:
a) Ved stilltiende godkjenning, når ingen uttaler seg mot forslag fremsatt av fylkesordføreren med spørsmål om noen stemmer mot.
b) Digital voteringsløsning benyttes så langt det det er mulig.
c) Ved navneopprop med ja eller nei som svar. Oppropet foretas i den rekkefølge som fremgår av fylkestingets medlemsliste. Det bestemmes ved loddtrekning hvilket navn oppropet skal begynne med, og det fortsetter så i nummerorden.
Navneopprop brukes når:
- fylkesordføreren bestemmer det
- når et medlem krever det og en femdel stemmer for
- når fylkesordføreren eller en femdel av medlemmene mener at utfallet av en stemmegivning etter punkt b (med etterfølgende kontraprøve) ikke med sikkerhet kan fastslås.
- Stemmegivning over om navneopprop skal brukes, skjer - uten forutgående ordskifte - på den måten som er nevnt under punkt b.
d) Ved sedler uten underskrift. Denne avstemningsmåte kan bare brukes ved valg og ved ansettelse, dersom noe medlem av forsamlingen krever det.
Når de avstemningsmåter som er nevnt under c og d blir brukt, oppnevner fylkesordføreren et tellekorps.
19. Vedtaksførhet
1. For at fylkestinget skal kunne treffe et vedtak, må minst halvparten av medlemmene ha vært til stede under forhandlingene og avgitt stemme i den aktuelle saken.
2. Et vedtak treffes med flertallet av de avgitte stemmene. I andre saker enn de som gjelder valg, er fylkesordførers stemme avgjørende hvis antallet stemmer for og imot et forslag er likt.
3. Når økonomiplanen eller årsbudsjettet skal behandles i fylkestinget, skal medlemmene ved den endelige avstemningen stemme over forslaget til økonomiplan eller årsbudsjett som helhet. Hvis det er fremmet flere alternative forslag, og ingen av disse får flertall ved første gangs avstemning, skal det deretter stemmes over bare de to forslagene som fikk flest stemmer ved første gangs avstemning.
20. Interpellasjoner og spørsmål
Utenfor de saker som med innstilling er forelagt fylkestinget, kan hvert medlem av fylkestinget stille interpellasjoner eller spørsmål til fylkesordføreren. Interpellasjoner eller spørsmål som meldes etter fastsatt frist eller i møtet, kan ikke forlanges besvart i samme møte. Interpellasjoner, spørsmål og svar skal protokolleres i protokollen.
Interpellasjoner
1. Interpellasjoner til fylkestinget må skriftlig meddeles fylkesordføreren senest ti virkedager før første møtedag.
2. Interpellanten kan gis inntil ti minutter til å begrunne sin interpellasjon.
3. Forslag som fremmes i tilknytning til interpellasjoner kan ikke realitetsbehandles hvis fylkesordføreren eller 1/3 av forsamlingen motsetter seg dette.
4. Fylkesordføreren eller den han/hun utpeker besvarer interpellasjonen innenfor en taletid på ti minutter. Blir det ordskifte etterpå, får ingen – bortsett fra interpellanten eller fylkesordføreren – ha ordet mer enn én gang. Taletiden for hver er begrenset til tre minutter.
5. Ordskiftet per interpellasjon begrenses til 30 minutter, hvis fylkestinget ikke gjør annet vedtak i hvert tilfelle.
Spørsmål
1. Spørsmål må innleveres skriftlig til fylkesordføreren senest tre virkedager før første møtedag.
2. Fylkesordfører refererer spørsmål ved møtets begynnelse.
3. Spørsmålsstilleren kan gis inntil fem minutter taletid for å begrunne spørsmålet.
4. Fylkesordføreren eller den han/hun utpeker besvarer spørsmålet innenfor en taletid på fem minutter.
5. Spørsmålsstillere har anledning til å stille ett tilleggsspørsmål. Det tillates ikke ordskifte i forbindelse med spørsmål av denne art.
6. UFU kan i saker som gjelder ungdom fremme skriftlig spørsmål til fylkesordfører i tråd med den angitte prosedyren for dette.
21. Møtebok
Det skal føres møtebok for møter i fylkestinget (jf. kommuneloven § 11.4). Med unntak av delene som er unntatt fra offentlighet, skal møteboken være tilgjengelig for allmennheten.
Møteboken skal inneholde opplysninger om
- a) tid og sted for møtet
- b) hvem som møtte, og hvem som var fraværende
- c) hvilke saker som ble behandlet
- d) hvilke vedtak som ble truffet
- e) avstemningsresultat. I saker med dissens skal stemmegivning for flertallet og/eller mindretallet fremgå ved parti- eller enkeltrepresentanters navn. Hvis det blir vedtatt at et møte skal lukkes, skal hjemmelen for vedtaket tas inn i møteboken. Det samme gjelder for vedtak om at et medlem av organet er inhabilt eller får fritak av personlige grunner.
Protokollen fremlegges som første sak i neste møte til godkjenning. Dette er ikke til hinder for at vedtak iverksettes løpende.
22. Taletid for medvirkningsorgan
Fylkeseldrerådet, råd for mennesker med funksjonsnedsettelse og ungdommens fylkesutvalg har til sammen inntil 60 minutters taletid på fylkestinget.
23. Temamøter
1. I tilknytning til fylkestingets samlinger, eller til andre tider, kan det arrangeres temamøte om spesielle saker. Temamøter kan ikke være en del av fylkestingets formelle møte.
2. Fylkesutvalget eller fylkestinget bestemmer hvilke temaer som skal være gjenstand for temamøte, og hvilken form og organisering som skal benyttes.
3. Fylkesordfører har ansvaret for å arrangere og lede temamøter.
4. Andre enn de som har møte- og talerett i fylkestingets møter etter dette reglement, kan delta ved temamøter.
5. For avvikling av temamøter gjelder ellers dette reglements bestemmelser så langt det passer.
24. Fjernmøter
Fylkestinget og andre folkevalgte organ har adgang til å holde møter som fjernmøte. Fjernmøte innebærer at deltakerne ikke sitter i samme lokale, men at de via tekniske hjelpemidler likevel kan se, høre og kommunisere med hverandre. Kravene som ellers gjelder for møter, gjelder også for fjernmøter.
Et møte som skal lukkes etter kommunelovens § 11-5 andre ledd, kan ikke holdes som fjernmøte.
Beslutning om å benytte denne møteform treffes av fylkesordfører/utvalgsleder i forbindelse med innkalling til møtet, eller at fylkestinget/utvalget selv vedtar i møtet at et senere møte skal holdes som fjernmøte
Reglement for fylkesutvalg
1. Valg og sammensetning
1. Fylkesutvalget består av 15 medlemmer valgt av og blant fylkestingets medlemmer. Varamedlemmene skal velges blant fylkestingets medlemmer. Valgene gjelder for den fylkeskommunale valgperiode.
2. Som administrasjonsutvalg suppleres fylkesutvalget med fem medlemmer som skal være representanter for de ansattes organisasjoner, og utpekes av disse etter regler i § 4, del B i Hovedavtalen i KS-området.
2. Saksområde
1. Fylkesutvalget avgjør de saker fylkestinget har gitt fylkesutvalget fullmakt til å avgjøre. Fylkesutvalget innstiller i alle saker som legges fram for fylkestinget så langt dette ikke er lagt til annet organ i medhold av lov, forskrift eller reglement eller andre vedtak fattet av Fylkestinget. Innstillingen skal være ledsaget av forslag til vedtak; men dette kan unnlates når det gjelder valg.
2. Fylkesutvalget er fylkeskommunens klageorgan.
3. Fylkesutvalget er fylkeskommunens utvalg for personal-, ledelse- og organisasjonsutvikling og andre saker som gjelder forholdet mellom fylkeskommunen som arbeidsgiver og de ansatte (administrasjonsutvalg).
3. Møteinnkalling og sakliste
Fylkesutvalget holder sine møter etter fastsatt møteplan, når fylkesordføreren finner det påkrevd eller når 1/3 av fylkesutvalgets medlemmer krever det.
Fylkesordføreren setter opp sakliste og innkaller til møte. Dette sendes ut senest fem virkedager før møtet. Saksdokumentene skal sendes til medlemmer og varamedlemmer. Møtene gjøres kjent for offentligheten på høvelig måte.
Saklistene skal være offentlige, og saksdokumenter som ikke er unntatt fra offentlighet skal være tilgjengelige for allmennheten.
4. Forberedelse av saker for fylkesutvalget
1. I enhver sak som forelegges fylkesutvalget skal det være utarbeidet en innstilling.
2. Innstillingen skal være ledsaget av forslag til vedtak; men dette kan unnlates når det gjelder valg.
3. I innstillingen skal økonomiske og administrative konsekvenser så langt det er mulig, være klarlagt.
4. Fylkesordfører påser at enhver sak er forberedt på den nevnte måte, og skal, hvis så ikke er tilfelle, sende den tilbake til fornyet forberedelse.
5. Forfall - innkalling av varamedlemmer
En representant eller en innkalt vararepresentant som ikke kan møte i fylkesutvalget på grunn av lovlig forfall, skal uten opphold skriftlig melde dette til fylkesordføreren ved politisk sekretariat. Årsak til forfall begrunnes. Varamedlemmer har samme møteplikt som faste medlemmer og krav om eventuell begrunnelse dersom en ikke kan møte.
6. Beslutningsdyktighet
Fylkesutvalget er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er til stede. Fra møtet er lovlig satt og til møtets slutt kan ikke noe medlem forlate møtet uten på forhånd å melde fra til møtelederen. Vedtak fattes med alminnelig flertall av de stemmer som avgis. Ved stemmelikhet i andre saker enn valg, er møtelederens stemme avgjørende. Stemmelikhet i valgsaker avgjøres ved loddtrekning. De møtende har plikt til å avgi stemme, med unntak av saker som gjelder valg og ansettelser.
7. Åpne møter. Taushetsplikt
1. Fylkesutvalgets møter holdes for åpne dører, med mindre annet følger av kommunelovens § 11.5. Dersom en sak behandles for lukkede dører skal alle som er til stede ivareta taushetsplikt i henhold til forvaltningsloven og andre gjeldende bestemmelser på området.
2. Hvis noen ber om det, og hvis det ikke virker forstyrrende på gjennomføringen av møtet, skal fylkesordfører gi tillatelse til å gjøre opptak av eller overføre lyd eller bilde fra åpne møter.
8. Møteledelse
Fylkesordføreren er møteleder. Ved forfall fungerer fylkesvaraordføreren som møteleder. Dersom også varaordføreren har forfall, velges en særskilt møteleder ved flertallsvalg.
9. Inhabilitet
Den som kjenner forhold som har betydning for egen habilitet i saker som skal behandles i fylkesutvalget, skal melde fra om dette så tidlig som mulig i forkant av møtet.
Er en representant i tvil om sin eller andre representanters habilitet i en sak, forelegges spørsmålet fylkesutvalget til avgjørelse.
Den som er inhabil etter kommunelovens § 11-10, eller som blir fritatt etter § 11-11, tar ikke del i behandlingen av vedkommende sak.
10. Saksbehandling
1. Når ikke annet særskilt vedtas, behandles sakene i den orden de står på saklisten. Det kan også treffes vedtak i sak som ikke er oppført på saklisten, hvis ikke møteleder eller 1/3 av de møtende motsetter seg dette.
2. Fylkesutvalget kan tillate at det stilles spørsmål. Slike spørsmål stilles før behandling av de ordinære saker. Spørsmål må innleveres skriftlig til fylkesordføreren senest tre virkedager før møtet. Spørsmål blir enten besvart i møtet eller i neste møte.
3. Spørsmålet og hovedinnholdet i svaret skal protokolleres i protokollen. Det skal fremgå av protokollen hvem som – etter møtelederens bestemmelse – besvarer spørsmålet.
4. I saker som fylkesutvalget innstiller til fylkestinget kan det oppnevnes saksordfører ved behov.
11. Deltakere i møtene
1. Fylkeskommunedirektøren har møte- og talerett i fylkesutvalget personlig eller ved en av sine underordnede.
2. Fylkeskommunalt ansatte kan pålegges å møte når fylkesordføreren eller fylkesutvalget krever det. De kan gi opplysninger og utgreiinger, men har for øvrig ikke anledning til å delta i forhandlingene.
3. To representanter fra ungdommens fylkesutvalg har møte- og talerett i fylkesutvalgets møter.
4. Fylkesutvalget avgjør om andre personer eller grupper kan uttale seg om saker på sakskartet.
12. Ordskiftet og stemmegivning
Fylkesordføreren refererer sakene og viser til innstillingen som foreligger om saken. Er det innkommet nye dokumenter i saken etter at innstillingen er avgitt, skal også disse refereres. Fylkesordføreren spør deretter om noen forlanger ordet i saken. Ber flere om ordet samtidig, bestemmer fylkesordføreren rekkefølgen.
Taleren skal rette sine ord til fylkesordføreren, ikke til forsamlingen. Taleren skal holde seg nøye til den sak eller til den del av saken som ordskiftet gjelder. Forsamlingen eller andre må ikke krenkes i ord eller handling. Fylkesordføreren påser at dette overholdes. Bifalls- eller mishagsytringer er ikke tillatt.
Om avstemninger gjelder det som er bestemt i fylkestingsreglementets § 18.
13. Forslag
a) Bare fylkesutvalgets medlemmer og varamedlemmer som deltar i møtet samt fylkeskommunedirektøren kan sette fram forslag.
b) Forslag skal leveres digitalt og det skal tydelig framgå hvem som er avsender og om forslaget fremmes på vegne av flere enn forslagsstilleren. Forslag kan gis muntlig dersom det går ut på at noen skal velges eller ansettes, en sak som behandles skal utsettes eller at innstillingen ikke skal vedtas.
c) Ungdommens fylkesutvalg kan i saker som gjelder ungdom be møteleder om å få fremme forslag. Hvis det er konsensus blant alle medlemmene, kan ungdommen deretter få fremme sitt forslag.
14. Protokoll
Det føres protokoll over forhandlingene. Med unntak av delene som er unntatt fra offentlighet, skal protokollen være tilgjengelig for allmennheten. Protokollen skal inneholde opplysninger om
a) tid og sted for møtet
b) hvem som møtte, og hvem som var fraværende
c) hvilke saker som ble behandlet
d) hvilke vedtak som ble truffet
e) avstemningsresultat.
Hvis det blir vedtatt at et møte skal lukkes, skal hjemmelen for vedtaket tas inn i protokollen. Det samme gjelder for vedtak om at et medlem av organet er inhabilt eller får fritak av personlige grunner.
15. Fjernmøter
Fylkesutvalget har adgang til å holde møter som fjernmøte. Fjernmøte innebærer at deltakerne ikke sitter i samme lokale, men at de via tekniske hjelpemidler likevel kan se, høre og kommunisere med hverandre. Kravene som ellers gjelder for møter, gjelder også for fjernmøter.
Et møte som skal lukkes etter kommunelovens § 11-5 andre ledd, kan ikke holdes som fjernmøte.
Beslutning om å benytte denne møteform treffes av fylkesordfører i forbindelse med innkalling til møtet, eller at fylkesutvalget selv vedtar i møtet at et senere møte skal holdes som fjernmøte.
Reglement for hovedutvalg
1. Virkeområde
Hovedutvalgene er fylkestingets faste utvalg med et bestemt saksområde fastsatt av fylkestinget gjennom hele valgperioden.
2. Valg og ansvarsområde
1. Hvert hovedutvalg består av 11 medlemmer valgt av fylkestinget. Fylkestinget velger leder og nestleder. Varamedlemmer skal velges blant fylkestingets medlemmer og varamedlemmer.
2. Hovedutvalgenes ansvarsområder og beslutningsmyndighet fremgår av fylkeskommunens delegasjonsreglement.
3. Arbeidsmåte
1. Hovedutvalgene kan på eget initiativ ta opp saker til behandling og be fylkeskommunedirektøren om en utredning.
2. Hovedutvalgene kan velge flere møteformer, som høringer, temaordskifter og panel. Avstemning avgjøres med alminnelig flertall.
4. Innkalling og varsel
Hovedutvalget holder sine møter etter fastsatt møteplan, når utvalgsleder finner det påkrevd eller når 1/3 av utvalgets medlemmer krever det.
Møteinnkallingen sendes hvert medlem av hovedutvalget. Innkallingen skal inneholde tid og sted for møtet og opplysninger om hvor saksdokumentene er lagt ut.
Innstilling og saksframlegg, som skal behandles, sendes senest fem virkedager før møtet til medlemmer og varamedlemmer dersom ikke annet er bestemt i lov og forskrift. Hovedutvalgets møter kunngjøres via fylkeskommunens nettsider.
5. Forfall - innkalling av varamedlemmer
En representant eller en innkalt vararepresentant som ikke kan møte i hovedutvalget på grunn av lovlig forfall, skal uten opphold skriftlig melde dette til politisk sekretariat. Årsak til forfall begrunnes. Varamedlemmer har samme møteplikt som faste medlemmer og krav om eventuell begrunnelse dersom en ikke kan møte.
6. Beslutningsdyktighet
Hovedutvalget er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er til stede. Fra møtet er lovlig satt og til møtets slutt kan ikke noe medlem forlate møtet uten på forhånd å melde fra til møtelederen.
Vedtak fattes med alminnelig flertall av de stemmer som avgis. Ved stemmelikhet i andre saker enn valg (loddtrekning) er møteleders stemme avgjørende. De møtende har plikt til å avgi stemme. Ved valg og ansettelser er det adgang til å stemme blankt.
7. Deltakere i møtene
1. Fylkeskommunedirektøren har møte- og talerett i hovedutvalget personlig eller ved en av sine underordnede.
2. To representanter fra ungdommens fylkesutvalg har møte- og talerett i hovedutvalgenes møter.
3. Fylkeskommunalt ansatte kan pålegges å møte når hovedutvalgets leder krever det. De kan gi opplysninger og utgreiinger, men har for øvrig ikke anledning til å delta i forhandlingene. Hovedutvalget avgjør om andre personer eller grupper kan uttale seg om saker på sakskartet.
8. Åpne møter. Taushetsplikt
1. Hovedutvalgets møter holdes for åpne dører, med mindre annet følger av kommunelovens § 11.5. Dersom en sak behandles for lukkede dører, skal alle som er til stede ivareta taushetsplikt i henhold til forvaltningsloven og andre gjeldende bestemmelser på området.
2. Hvis noen ber om det, og hvis det ikke virker forstyrrende på gjennomføringen av møtet, skal utvalgsleder gi tillatelse til å gjøre opptak av eller overføre lyd eller bilde fra åpne møter.
9. Møteledelse
Hovedutvalgets leder er møteleder. Ved forfall fungerer nestlederen som møteleder. Dersom også nestlederen har forfall, velges en særskilt møteleder ved flertallsvalg.
10. Inhabilitet
Den som kjenner forhold som har betydning for egen habilitet i saker som skal behandles i hovedutvalget skal melde fra om dette så tidlig som mulig i forkant av møtet. Er en representant i tvil om sin eller andre representanters habilitet i en sak, forelegges spørsmålet hovedutvalget til avgjørelse.
Den som er inhabil etter kommunelovens § 11-10, eller som blir fritatt etter § 11-11, tar ikke del i behandlingen av vedkommende sak.
11. Saksbehandling
1. Når ikke annet særskilt vedtas, behandles sakene i den orden de står på saklisten. Det kan også treffes vedtak i sak som ikke er oppført på saklisten, hvis ikke møteleder eller 1/3 av de møtende motsetter seg dette.
2. Ethvert medlem kan rette spørsmål til utvalgsleder. Slike spørsmål stilles før behandling av de ordinære saker. Spørsmål skal om mulig innleveres dagen før møtet. Spørsmål blir enten besvart i møtet eller i neste møte.
3. Spørsmålet og hovedinnholdet i svaret skal protokolleres i protokollen. Det skal fremgå av protokollen hvem som - etter møtelederens bestemmelse - besvarer spørsmålet.
12. Saksordfører
Hovedutvalget kan ved behov innenfor sitt ansvarsområde oppnevne saksordfører for saker når hovedutvalget innstiller til fylkestinget.
13. Forslag
a) Forslag skal leveres digitalt og det skal tydelig framgå hvem som er avsender og om forslaget fremmes på vegne av flere enn forslagsstilleren. Forslag kan gis muntlig dersom det går ut på at noen skal velges eller ansettes, en sak som behandles skal utsettes, sendes tilbake til innstillende organ eller at innstillingen ikke skal vedtas.
b) Ungdommens fylkesutvalg kan i saker som gjelder ungdom be møteleder om å få fremme forslag. Hvis det er konsensus blant alle medlemmene, kan ungdommen deretter få fremme sitt forslag.
14. Vedtaksførhet. Votering
Gyldig avgjørelse kan bare treffes når minst halvparten av medlemmene avgir stemme i vedkommende sak. Vedtak fattes med alminnelig flertall av de stemmer som avgis. Ved stemmelikhet i andre saker enn valg er møteleders stemme avgjørende. Stemmelikhet i valgsaker avgjøres ved loddtrekning
15. Protokoll
Det føres protokoll over forhandlingene. Med unntak av delene som er unntatt fra offentlighet, skal protokollen være tilgjengelig for allmennheten. Protokollen skal inneholde opplysninger om
a) tid og sted for møtet
b) hvem som møtte, og hvem som var fraværende
c) hvilke saker som ble behandlet
d) hvilke vedtak som ble truffet
e) avstemningsresultat.
Hvis det blir vedtatt at et møte skal lukkes, skal hjemmelen for vedtaket tas inn i protokollen. Det samme gjelder for vedtak om at et medlem av organet er inhabilt eller får fritak av personlige grunner.
16. Fjernmøter
Hovedutvalgene har adgang til å holde møter som fjernmøte. Fjernmøte innebærer at deltakerne ikke sitter i samme lokale, men at de via tekniske hjelpemidler likevel kan se, høre og kommunisere med hverandre. Kravene som ellers gjelder for møter, gjelder også for fjernmøter.
Et møte som skal lukkes etter kommunelovens § 11-5 andre ledd, kan ikke holdes som fjernmøte.
Beslutning om å benytte denne møteform treffes av utvalgsleder i forbindelse med innkalling til møtet, eller at hovedutvalget selv vedtar i møtet at et senere møte skal holdes som fjernmøte.