Randi Lundvall, Gjerstad folkebibliotek

Navn
Randi Lundvall

Arbeidsted/tittel
Biblioteksjef og kulturkonsulent i Gjerstad kommune

Bakgrunn (utdannelse, tidligere arbeidssted):
Jeg er utdannet bibliotekar og har for det meste jobbet i skolebibliotek i Bærum. Jeg har også universitetsutdanning med fagene Allmenn litteraturvitenskap, Engelsk og Praktisk-pedagogisk utdanning.

Hvorfor er du ansatt i et bibliotek og hvilke oppgaver har du?
Jeg har alltid vært glad i bibliotek og dets tilbud til ALLE. I oppveksten var jeg en flittig leser og lånte mye på folkebiblioteket i Bodø. Det har jeg fortsatt med og jeg forsyner meg grådig fra samlingen på Gjerstad folkebibliotek. Som biblioteksjef har jeg mange oppgaver, men det jeg liker best er å jobbe med skjønnlitteratur. Jeg liker å veilede lånere. Jeg driver en lesesirkel og har også en Les i lag (Shared Reading) gruppe som er åpen for alle. En dag i uka jobber jeg på skolebiblioteket i kommunens 1-10 skole. Fordi stillingen min også omfatter å være kulturkonsulent, jobber jeg med lag og foreninger, kulturminnevern, spaserstokken og mye mer.

Hva er bibliotekets viktigste rolle?
Det er å være tilgjengelig for alle. Det skal være stor takhøyde på folkebiblioteket.

Ditt beste bibliotekminne / en god bibliotekhistorie
Mitt beste minne er fra mitt første bibliotekbesøk da jeg var liten. Min 5 år eldre søster Bjørg tok meg med og vi måtte gå ganske langt. Jeg kunne lese, men ikke i boka jeg fant fram som var om elefanten Babar. Den var trykt med formskrift. Bjørg leste den for meg. Hun ble forresten også bibliotekar.

Del en skjult perle fra det stedet der du bor/jobber.
Like nord for folkebiblioteket ligger badeplassen Sandåkerhølen. Det er en naturlig laget badeplass med ferskvann og den passer for alle aldre. Den brukes mye av Gjerstads innbyggere, men er ikke særlig kjent utenfor bygda.