Vibecke Langfeldt Andersen, Risør bibliotek og Risør videregående skole, studiesenteret

Fotografi av kvinne - Klikk for stort bildeVibecke Langfeldt Andersen Privat

Navn
Vibecke Langfeldt Andersen

Arbeidsted/tittel
Bibliotekar. 50 % Risør bibliotek og 50% Risør videregående skole, studiesenteret

Bakgrunn (utdannelse, tidligere arbeidssted)
Siste kullet som gikk ut ifra SBIH i Dælenenggata i 1995. Litteraturvitenskap grunnfag 1996 og 45 studiepoeng i Master i erfaringsbasert ledelse innen kultur. (Men skal aldri fullføre den masteren)

Hvorfor er du ansatt i et bibliotek og hvilke oppgaver har du?
Jeg ble ansatt som bibliotekar ved folkebiblioteket og skolebiblioteket for 26 år siden. De hadde begge prøvd å få tak i bibliotekar i 50 % stilling over lengre tid, men ingen fagutdannede søkte deltidsstilling. Så da bestemte de seg for å samarbeide, for en 100 % stilling var mye mer attraktiv. Begge bibliotekene er små bibliotek med lite bemanning. Så det blir at man gjør det meste av bibliotekfaglige oppgaver, skrankevakter, litteraturformidling og i tillegg har jeg en del med web å gjøre.

Hva er bibliotekets viktigste rolle?
Biblioteket som lokaldemokratisk rolle er viktig. Lik tilgang til kunnskap for alle. Den gamle folkeopplysningstanken liker jeg godt. Og jeg liker første avsnitt i folkebibliotekloven. Målsettingen med gratisprinsippet i bunnen. Men vi er og viktige som møteplass, og et godt sted å være for å forebygge utenforskap. Dette gjelder spesielt på skolen.

Ditt beste bibliotekminne / en god bibliotekhistorie
Jeg elsker hverdagen i biblioteket. Møtet med brukerne. Det er de som gir arbeidet mitt mening og utfordringer. Ingen dager er like. Men det å kombinere musikk med bibliotek er nok min greie. Så Spillekveldene, med 3 timer Mamma Mia Singstar konkurranse med gutter og jenter fra 5. til 7. klasse, bare elsker jeg. Men høydepunktet så langt er nok da jeg laget Risørhusets foaje om til rockeklubb og hadde foredrag Norske Albumklassikere og minikonsert med Dynamo Forte.

Del en skjult perle fra det stedet der du bor/jobber
Risør i seg selv er en perle. Ta en spasertur i den gamle bydelen Tangen. Ut på kastellet. Og du er rett i havgapet. Flott både sommer og vinter.

Hva leser du nå?
Compis av Hasse Hope, som en av flere bøker til et leseprosjekt med vg1 studieforberedende. Og siste voksenbok var Begynnelser av Carl Frode Tiller til lesesirkelen vi har. Men står på venteliste til Roy Jacobsen som er en av mine absolutte favoritter.