Hensikten med rapporten: konkrete tips til planlegging av arbeidsverksteder
Her finner du konkrete tips til hvordan du som kommuneplanlegger kan organisere arbeidsverksteder som del av strategisk planarbeid.
Arbeidsverkstedene er rettet mot politisk nivå, men fungerer også godt for administrasjonen, spesielt når deltakerne kommer fra ulike fagområder. Kjøreplan og oppgavene er testet ut i arbeidet med kommuneplanens samfunnsdel og kommunal planstrategi, men kan tilpasses andre strategiske planprosesser som kommuneplanens arealdel og økonomiplanen.
Rapporten bygger på en dialogbasert tilnærming som engasjerer deltakerne, fremmer felles forståelse og identifiserer viktige prioriteringer. Dette er særlig nyttig når temaet er komplekse samfunnsutfordringer som har usikkerhet knyttet til årsak og virkning, eller uenighet om mål og midler.
Rapporten inneholder forslag til hvordan kommuner kan utvikle mer samskapende modeller i strategisk prosesser tråd med anbefalingene fra KS (Plathe m.fl. (2022):17).
Leseveiledning
Rapporten er delt inn i tre deler
- Del 1: Teoretisk ramme og grunnleggende prinsipper: Forklarer refleksjonene bak forslag til kjøreplan og oppgaver. Denne delen gir deg innsikt i hvorfor valgene er gjort. Det kan hjelper deg med å tilpasse opplegget til dine arbeidsverksteder.
- Del 2: Kjøreplan for arbeidsverksteder: Gir forslag til kjøreplaner for to arbeidsverksteder som er brukt i arbeid med kommuneplanens samfunnsdel og kommunal planstrategi. Hvert arbeidsverksted har en tidsramme på ca. 3 timer og inneholder anbefalt rekkefølge på oppgaver. Arbeidsverkstedene kan tilpasses og brukes til andre strategiske planer som for eksempel kommunal planstrategi, kommuneplanens arealdel og økonomiplan.
- Del 3: Oppgaver til arbeidsverksteder: Beskriver hvordan ulike oppgaver kan gjennomføres med forslag til materialer, spørsmål og tidsrammer.
Du kan lese del 2 og del 3 sammen, men de fungerer også hver for seg. Kjøreplanen for arbeidsverkstedene kan benyttes med andre oppgaver, og oppgaver kan også brukes i arbeidsverksteder med andre kjøreplaner.
Bakgrunn for rapporten: erfaringer fra Agder
Høsten 2023 startet Agder fylkeskommune et nettverk for tre distriktskommuner: Hægebostad, Iveland og Bykle. Målet var å støtte kommunene i å revidere samfunnsdelen i kommuneplanen. Distriktssenteret bidro med å organisere oppstartssamlinger for kommunene, og tilbakemeldingene var svært positive. Kommunene satte stor pris på den praktiske støtten og prosessledelse fra Distriktssenteret.
Nettverket ble starten på fylkeskommunens deltakelse i KSs initiativ Ny agenda for samfunnsdelen fra januar 2024. Målet var å mobilisere kommuner til å revidere samfunnsdelen tidlig i valgperioden. Dette skulle styrke samfunnsdelen som et politisk styringsverktøy og koblingen til økonomiplanen. Nettverket vokste raskt, og i løpet av 2024 hadde jeg dialog med opptil 12 kommuner.
En viktig del av KS initiativet var å styrke det politiske eierskapet gjennom politiske arbeidsverksteder. Flere kommuner ønsket konkrete verktøy for å gjennomføre slike arbeidsverkstedene.
Dette førte til at Evje og Hornnes og Åseral kommuner inviterte fylkeskommunen til å organisere og lede politiske arbeidsverksteder for sine kommunestyrer. Vi tok utgangspunkt i arbeidsverksteder som vi utviklet til kommunal planstrategi, og i tett samarbeid med kommuneplanleggerne ble vi enige om et opplegg for to arbeidsverksteder.
Denne rapporten oppsummerer erfaringene fra dette arbeidet.
Litteraturliste
- Bjørnå, H (2021): Forholdet mellom politikk og administrasjon – Hva kan vi lære fra en norsk småkommune? I Nordisk Administrativt Tidsskrift; Vol 98 Nr. 1 (2021).
- Design og arkitektur Norge 2024: Hva er designdrevet innovasjon. Hva er designdrevet innovasjon | DOGA
- Jøsendal, J. S. og Plathe, E. (2022): Samspill og dialog mellom politikk og administrasjon i et samskapingsperspektiv. KS. Program for storbyforskning.
- Kaner, S. & Lind, L. (1996). Facilitator’s Guide to Participatory Decision-Making. Philadelphia, Pennsylvania: New Society Publishers.
- Kommunal- og distriktsdepartementet (2023): Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2023 – 2027.
- Lent (2024). Hvordan bedre tjenester, produkter og resultater gjennom bruk av prosessledelse. Lent.no.
- Nasjonal digital læringsarena (2020): Hva er dialogisk undervisning?. Hva er dialogisk undervisning? Verktøykassa for lærere, NDLA.
- Normann, H. E., Scordato, Lisa., Solberg, E., Thune, T. og Koch, P. (2022). Målrettede samfunnsoppdrag i Norge. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Rapport 2022:7.
- NOU 2023:9. Generalistkommunesystemet. Likt ansvar – ulike utfordringer. Kommunal- og distriktsdepartementet.
- Plathe, E., Hernes M. B. og Dahle, K. K. (2022): Ny Agenda for kommuneplanens samfunnsdel. Kommunesektorens organisasjon.