Del 3 : Forslag til konkrete oppgaver

1 Innsiktsbytte

Arbeidsverksted: 1

Prosessfase: Introduksjon til andre oppgave i sortering- og prioriteringsfasen.

Hensikt: Gir gruppen mulighet til å vurdere mye informasjon uten at alle har lest alt.

Beskrivelse: Når gruppen skal forholde seg til mye informasjon, er det vanlig å starte med en lang presentasjon i plenum eller å be hver deltaker lese mye informasjonen i forkant av møtet. Presentasjoner kan ofte bli tidskrevende, og det tapper energi. Hvis deltakerne skal lese informasjonen før møtet, er det sjeldent at alle har fått med seg alt. Begge deler kan svekke dynamikken i arbeidsverkstedet.

Et alternativ er å bruke det jeg har kalt for innsiktsbytte.

4 Eksempel på ark med beskrivelse av utviklingstrekk brukt i arbeidsverksted 1.

Med denne tilnærmingen får hver deltaker ansvar for å sette seg inn i en del av den informasjonen som gruppen skal bearbeide. Deretter deler deltakeren den viktigste informasjon med resten av gruppen. På denne måten får alle innblikk i de delene de andre har ansvar for. Dermed får alle en tilstrekkelig forståelse for helheten.

Når hver deltaker har ansvar for ulike deler av helheten, kan det også øke nysgjerrigheten hos de andre, noe som stimulerer gruppedynamikken positivt.

Jeg har anvendt denne tilnærming i diskusjonen av utviklingstrekk i arbeidsverksted 1, hvor hver deltaker får tildelt små kort (A5) med beskrivelse av et par utviklingstrekk.

I overgangen til oppgaven med sortering og prioriteringer for eksempel vesentlighetsmatrisen, får hver deltaker ansvar for å foreslå en plassering av de utviklingstrekk eller mål de sitter med, før gruppen sammen tar stilling til den samlede plassering. 

Eksempel på praktisk gjennomføring: 

Hver deltaker får delt ut 1 – 3 ark med kortfattet informasjon om eksempelvis utviklingstrekk eller mål. Nedenfor er beskrevet to mulige runder hvor man gjennomføre innsiktsbytte og gradvis lærer mer om hverandre. Du kan slå rundene sammen eller legger flere til. Tidsrammen må tilpasses antall ark og personer i gruppen.

  • Runde 1: 5 min. hver deltaker leser sine ark og 10 min. deler overskriften med gruppen.
  • Runde 2: 5 min. hver deltaker markerer det mest interessante og forhold de ville endre eller vite mer om og 10 min. hvor deltakerne deler punktene med hverandre i gruppen.

Materialer: 

  • Faktaark (A4 eller A3) med informasjon i kulepunkter samt refleksjonsspørsmål.