Del 3 : Forslag til konkrete oppgaver

6 Sirkelsortering

Arbeidsverksted: 2

Prosessfase: Sorteringsfasen

Hensikt: Systematisere informasjon ut ifra tre grunnelementer.

Beskrivelse: Oppgaven går ut på å sortere elementer basert på hva som er likt og ulikt. Jeg har brukt oppgaven til å systematisere mål i forhold til utfordringsbildet med spørsmålet: hvilke mål som bidrar til å løse hvilke utfordringer?

I oppgaven deler jeg ut et stort ark til hver gruppe sammen med små lapper med overskrifter på mål. Disse skal plasseres inn i sirklene på arket, slik at gruppene kan visualisere sammenhengen mellom mål og utfordringer. Flytteesken symbolisere mål som ikke passer inn.  

Oppgaven er inspirert av:

Eksempel på figur brukt til å sortere mål ut ifra hvilke utfordringer de skal løse.

 

Eksempel på praktisk gjennomføring:

  • 10 min. hver deltaker foreslår plassering av et mål. Gruppen blir enige om plasseringen. Mål som ikke passer til noen av utfordringene kan settes i flytteesken. Min erfaring er at gruppen ikke trenger noen lengre introduksjon til målformuleringene og fint får til en fornuftig samtale uten noen videre forberedelser. 
  • 5 min. refleksjon i plenum. Noen refleksjoner det kan relevant å ta opp er:
    •  Er det noen utfordringer som ikke svares ut med mål? Er de ikke viktige eller utfordringsbildet feil?
    • Oppgaven kan også sees i sammenheng med “dotmokratiet”. Hvordan fordeler topp 3 eller bunn 3 seg på utfordringene? Er de jevnt fordelt eller samler de seg i på noen utfordringer?

Materialer:

  • Ark med sirkler (A2 eller større)
  • Små lapper med målformuleringer
  • Lærertyggis