6 Sirkelsortering
Arbeidsverksted: 2
Prosessfase: Sorteringsfasen
Hensikt: Systematisere informasjon ut ifra tre grunnelementer.
Beskrivelse: Oppgaven går ut på å sortere elementer basert på hva som er likt og ulikt. Jeg har brukt oppgaven til å systematisere mål i forhold til utfordringsbildet med spørsmålet: hvilke mål som bidrar til å løse hvilke utfordringer?
I oppgaven deler jeg ut et stort ark til hver gruppe sammen med små lapper med overskrifter på mål. Disse skal plasseres inn i sirklene på arket, slik at gruppene kan visualisere sammenhengen mellom mål og utfordringer. Flytteesken symbolisere mål som ikke passer inn.
Oppgaven er inspirert av:
Eksempel på figur brukt til å sortere mål ut ifra hvilke utfordringer de skal løse.
Eksempel på praktisk gjennomføring:
- 10 min. hver deltaker foreslår plassering av et mål. Gruppen blir enige om plasseringen. Mål som ikke passer til noen av utfordringene kan settes i flytteesken. Min erfaring er at gruppen ikke trenger noen lengre introduksjon til målformuleringene og fint får til en fornuftig samtale uten noen videre forberedelser.
- 5 min. refleksjon i plenum. Noen refleksjoner det kan relevant å ta opp er:
- Er det noen utfordringer som ikke svares ut med mål? Er de ikke viktige eller utfordringsbildet feil?
- Oppgaven kan også sees i sammenheng med “dotmokratiet”. Hvordan fordeler topp 3 eller bunn 3 seg på utfordringene? Er de jevnt fordelt eller samler de seg i på noen utfordringer?
Materialer:
- Ark med sirkler (A2 eller større)
- Små lapper med målformuleringer
- Lærertyggis