2 Vesentlighetsmatrisen
Arbeidsverksted: 1
Prosessfase: Sorterings- og prioriteringsfasen.
Hensikt: systematisere og prioritere informasjon i en og samme oppgave.
Beskrivelse: Du kan bruke vesentlighetsmatrisen å sortere og prioritere informasjon ut ifra to kriterier eller akser. I arbeidsverksted 1 har jeg brukt oppgaven med relevans og beredskap på de to aksene. Du kan bytte dem ut med andre begreper, som for eksempel effekt og kompleksitet.
Matrisen gir en god mulighet for å systematisere og prioritere informasjon i én oppgave. Den har også en visuell og fysisk dimensjon som fungerer godt i gruppearbeid.
I arbeidsverksted 1 får hver gruppe utdelt et stort ark med mastrisen. Deretter skal de plassere små lapper som representerer de ulike utviklingstrekk. Plasseringen kan gjøres umiddelbart eller etter en individuell refleksjon basert på veiledende spørsmål for hver akse.
Min erfaring er at gruppene ofte i den første del av diskusjonen plaserer flere utviklingstrekk i samme kategori. Det kan være fordi dette virker enklest å bli enige om. Men poenget med oppgaven er å legge et grunnlag for prioriteringer. Derfor kan det være lurt å utfordre gruppene på at det kun er tillat med maks én eller to elementer i de bokser som er spesielt interessante. Et tips er å ikke introdusere denne rammen innledningsvis, men hellere vente til gruppene er blitt bedre kjent med oppgaven.
Du kan også be gruppene markere de utviklingstrekk som de mener er spesielt viktige med røde prikker. Videre kan du utfordre dem på å markere det utviklingstrekk som har særlig stor påvirkning på en eller flere av de andre.
Oppgaven er inspirert av:
Eksempel på figur brukt til å sortere og prioritere utviklingstrekk
Eksempel på praktisk gjennomføring:
- 20 min. hver deltaker vurderer plassering av sine utviklingstrekk ut ifra noen veiledende spørsmål.
- 25 min. hver deltaker foreslår plassering av sine utviklingstrekk. Gruppen blir sammen enige om alle utviklingstrekkenes samlete plassering. De viktigste utviklingstrekk markeres med rød prikk eller lignende.
- 10 min. gruppene kan gå rundt og se hva de andre grupper har kommet opp med.
- 5 – 10 min. refleksjon i plenum.
Materialer
- Vesentlighetsmatrise i A2 eller større.
- Små lapper med utviklingstrekk
- Lærertyggis