Samarbeids- og utviklingsavtale mellom Agder fylkeskommune og Froland kommune (2023─2026)

Bakgrunn

Denne samarbeids- og utviklingsavtalen er inngått mellom Froland kommune og Agder fylkeskommune. Formålet med avtalen er å peke på viktige samarbeidsområder for å oppnå målene i Regionplan Agder 2030 og kommuneplanens samfunnsdel. Avtalen dekker ikke alle områder som fylkeskommunen og kommunen samarbeider om, men trekker frem noen prioriterte områder der partene skal gjøre en ekstra innsats og tilrettelegge for et målrettet og systematisk samarbeid i avtaleperioden.

Rammer

  • Avtalen gjelder for perioden 2023-2026 og kan rulleres ved behov.
  • Samarbeidsområdene skal konkretiseres gjennom aktiviteter og prosjektbeskrivelser. Gjennomføring og måloppnåelse skal vurderes underveis i egne møter.
  • Eventuelle økonomiske forpliktelser beskrives for hver enkelt aktivitet/prosjekt gjennom egne vedtak.
  • Tiltak og prioriteringer i forbindelse med fylkesveg blir håndtert i en egen prosess tilknytta handlingsprogram for fylkesveg.

________________________

Samarbeidsområder

Steds- og sentrumsutvikling for et attraktivt lokalsamfunn

Froland har som mål å utvikle et attraktivt og bærekraftig lokalsamfunn i sentrum, Osedalen. Et av de viktigste grepene man ser for seg er å få en plan for utvidelse (Langåsen). Kommunen planlegger en omregulering av gjeldende reguleringsplan som ikke har vist seg å være realiserbar, og ønsker bistand fra fylkeskommunen med kompetanse og ressurser i det videre arbeidet.

Mål: en realiserbar reguleringsplan for Langåsen, ferdig innen utgangen av 2024.

Utvikling av kulturtilbud

Kommunen ønsker å fortsette samarbeidet med fylkeskommunen med å utvikle en attraktiv kommune og region gjennom utvikling av kulturtilbudet. Kommunen ønsker spesielt å videreutvikle Frolands Verk kultursenter med langsiktig mål å etablere et museum av regional og nasjonal interesse. Fylkeskommunen skal bistå med kompetanse og veiledning i denne prosessen.

Mål: I nåværende fase ønsker man konkret å lage en ny presentasjon av Niels Henrik Abel og lage utkast til utstillingslokaler for både Abel og Vassmoen, samt utarbeide en skisse for langsiktig museumsutvikling. For å få dette til på en god måte trengs det en bred prosess for å få et best mulig grunnlag for arbeidet videre, og her er fylkeskommunen en viktig medspiller.

Strategi for kraftforedlende industri

Partene skal jobbe for at Agder skal være en attraktiv region for etablering og videreutvikling av ny grønn, fossilfri, sirkulær og bærekraftig, kraftforedlende industri, basert på regionens fortrinn og egne kraftressurser. Bøylestad i Froland vil være med i en prosess i regi av fylkeskommunen som, i tråd med vedtatt «Strategi for kraftforedlende industri på Agder», skal identifisere mulige større industriarealer på Agder.

Mål: En regional vurdering i regi av fylkeskommunen av næringsarealer for kraftkrevende industri ved regionale kraftknutepunkter, inkludert Bøylestad.

Klima- og miljøarbeid

Froland kommune har svært få ressurser til å jobbe med klima- og miljøarbeid. Kommunen ønsker bistand fra fylkeskommunen til å utarbeide klima- og miljøplan, og hvordan kommunen kan jobbe for å oppnå målsetningene i FNs 17 bærekraftsmål og regionale målsetninger i Regionplan Agder 2030. Fylkeskommunen skal bidra med kompetanse og veiledning i planarbeidet.

Mål: Få på plass en klima- og miljøplan med handlingsplan for reduksjon av utslipp i Froland.

Samferdsel og infrastruktur

Kommunen ønsker et tettere samarbeid med fylkeskommunen i forhold til trafikksikkerhet og samferdselstiltak som etablering av trygge gang og sykkelveier. Dette henger også sammen med det generelle klimaarbeidet.

Mål: Øke andelen som kan gå, sykle eller bruke kollektivtransport i kommunen.

Utdanning og levekår

Et viktig innsatsområde for å bedre levekår er å jobbe aktivt med alle elever og lærlinger sine resultat knytt til læringsmiljø, læringsutbytte og gjennomføring. Det norske arbeidslivet er høykompetent, og det å ha en kvalifikasjon fra videregående opplæring har blitt en nødvendig forutsetning for å få varig tilknytning til det norske arbeidslivet. Regjeringen har gjennom Fullføringsreformen uttalt mål om at ni av ti skal fullføre og bestå videregående opplæring i 2030.

Kommunen og fylkeskommunen har et felles ansvar for det 13-årige skoleløpet. Kommunen har i kommuneplanenes samfunnsdel en satsing på at våre elever og studenter skal ha høyest mulig gjennomføringsgrad i videregående skole og tilpasse læringssituasjonen til den enkeltes forutsetninger. Landstinget i KS satte i 2016 et mål om to lærlinger per 1000 innbyggere per år. Kommunen vil arbeide for å øke antall læreplasser for å oppnå målet. Kommunen ønsker å legge til rette for alternative læreløp og muligheter for fagbrev som privatist i kombinasjon med jobb.

Mål:

  • Kommunen skal jobbe for målet om tre lærlinger per 1000 innbyggere
  • At elever i Froland kommune som tar yrkesfag får lærlingeplass innen offentlig eller privat sektor i egen kommune eller i nabokommuner
  • Elevene skal ha tilbud om karriereveiledning, informasjon om mulighet for fritak i fag, forsering av fag osv. for å tilpasse læresituasjonene til den enkelte elev
  • Partene skal sammen bidra til å øke antall lærlingeplasser i privat sektor

Partene skal samarbeide for å få på plass et systematisk folkehelsearbeid i kommunen.

Dette innebærer:

  • Oversikt over de viktigste folkehelseutfordringene, samt vurderinger av årsaksforhold og konsekvenser disse har og hvilke prioriteringer som bør gjøres for å løse utfordringene.
  • Oppfølging gjennom planverk, satsingsområder og konkrete tiltak.
  • Partene ønsker å styrke samarbeidet om strukturelle og universelle tiltak som treffer brede grupper av befolkningen. Det er et særlig fokus på en helhetlig satsing på barn og unge og se eksisterende satsinger i sammenheng, og på å flytte fokus fra reparasjon til helsefremmende og forebyggende innsats.

Kontakt, møter og ansvarsfordeling

Kontaktpersonene i fylkeskommunen og kommunen har ansvar for å holde egen organisasjon orientert om arbeidet. Kontaktpersonene skal bidra til å koordinere innspill og kontakt mellom organisasjonene innenfor rammene av denne avtalen.

Kontaktperson i kommunen: Sigmund Ahlmann Jensen

Kontaktperson i fylkeskommunen: Anita Henriksen, fylkesdirektør Regionplan Agder 2030

Det skal gjennomføres statusmøter for administrativ oppfølging av avtalen minst en gang i året. Politisk ledelse møtes minst en gang hvert andre år. Statusmøter skal fokusere på fremdrift og videre arbeid med samarbeidsområdene i avtalen. Kommunen har ansvar for å kalle inn til møtet. Fylkeskommunen skriver referat.

Ove Gundersen

(sign)

Ordfører Froland kommune

Arne Thomassen

(sign)

Fylkesordfører Agder fylkeskommune

Kommunevåpen Froland kommune. Illustrasjon - Klikk for stort bilde
Fylkeskommunevåpen - Klikk for stort bilde