Samarbeids- og utviklingsavtale mellom Agder fylkeskommune og Gjerstad kommune (2024-2027)

Bakgrunn

Denne samarbeids- og utviklingsavtalen er inngått mellom Gjerstad kommune og Agder fylkeskommune. Formålet med avtalen er å peke på viktige samarbeidsområder for å oppnå målene i Regionplan Agder 2030 og kommuneplanens samfunnsdel. Avtalen dekker ikke alle områder som fylkeskommunen og kommunen samarbeider om, men trekker frem noen prioriterte områder der partene skal gjøre en ekstra innsats og tilrettelegge for et målrettet og systematisk samarbeid i avtaleperioden.

Rammer

• Avtalen gjelder for perioden 2024-2027 og kan rulleres ved behov.
  • Samarbeidsområdene skal konkretiseres gjennom aktiviteter og prosjektbeskrivelser. Gjennomføring og måloppnåelse skal vurderes underveis i egne møter.
  • Eventuelle økonomiske forpliktelser beskrives for hver enkelt aktivitet/prosjekt gjennom egne vedtak.
  • Tiltak og prioriteringer på fylkesveg blir håndtert i egen prosess tilknyttet handlingsprogram for fylkesveg.

________________

Samarbeidsområder

1. Særskilte levekårsutfordringer

Samarbeid for å håndtere de særskilte problemene kommunen opplever blant unge voksne som av ulike grunner havner utenfor arbeidslivet. Tema for samarbeid er analyse, behovs- og tiltaksbeskrivelser,

1. los-ordning for unge i alderen 20-30 og
  2. spesiell støtte omkring fagarbeiderutdanningene.

2. Oppvekst og utdanning

Et viktig innsatsområde for å bedre levekår er å jobba aktivt med alle elever og lærlinger sine resultat knyttet til læringsmiljø, læringsutbytte og gjennomføring. Kommunen og fylkeskommunen har et felles ansvar for det 13-årige skoleløpet.

I oppvekst- og utdanningsfeltet målrettes samarbeidet for

1. at elever som tar yrkesfag får læreplass i offentlig eller privat sektor i egen kommune eller i nabokommuner
  2. gode ordninger for trygg overgangen mellom grunnskole og videregående skole
  3. målrettet om oppfølging av unge som faller utenfor skoleløp og yrkesutdanning.

Innsatsen koordineres med NAV og andre som har oppgaver overfor målgruppen.

3. Aldersvennlig stedsutvikling

Gjerstad kommune har flere initiativer knyttet til aldersvennlig stedsutvikling for å møte demografiendringer med sterk økning i antall eldre i kommunen. Kommunen vil blant annet vektlegge velferdsteknologi og legge til rette for sentrumsnære boliger med gangavstand til relevante tjenester.

Gjerstad kommune ønsker å videreutvikle arbeidet og samarbeidet med frivilligheten i kommunen. Dette er et ledd i “kommune 3.0”-tenkningen og strategisk folkehelsearbeid. Det følger en knytting til de eldre sin involvering i lokalsamfunnet og til tidlig innsats i arbeidet med barn og unge. Partene skal samarbeide om å videreutvikle dette feltet.

Fylkeskommunen skal bidra med kartlegging/analyse og kompetanse innenfor frivillighet, medvirkning og stedsutvikling.

4. E18 og konsekvenser for Abel skole

Nåværende plassering mellom E18 og Fylkesvei 3688 medfører en arealmessig skvis som gjør utvikling av skoleområdet og et eventuelt oppvekstsenter svært krevende og antakelig også lite fremtidsrettet.

Dersom beslutningen om utbygging av nåværende E18 til motorvei drar ut, kommer kommunen i en stilling som umuliggjør nødvendige investeringer. Kommunen ønsker at fylkeskommunen bidrar med drahjelp eller som kunnskapsleverandør inn i situasjonen for Abel skole og et eventuelt framtidig oppvekstsenter.

5. Stedsutvikling i Kirkebygda

Det igangsatte stedsutviklingsprosjektet som partene i fellesskap finansierer, fortsetter fram mot realisering av materiell og immateriell infrastruktur som blir prioritert innenfor rammen av prosjektet. Frivilligsentralen, lokalisert i Aktivitetshuset, blir et nav i arbeidet.

6. AKT Svipp

Partene vil samarbeide om å utvikle mobilitetstilbud i kommunen i tråd med målene i regional plan for mobilitet. Samarbeid om bestillingstilbudet AKT Svipp er aktuelt å gjøre sammen med AKT.

7. Fremtidens fagarbeidere og praksisplasser

Med industrireisningen som følger med Morrow-etableringen oppstår et stort behov regionalt for fagarbeidere på hovedfabrikken og blant underleverandører. Samarbeid om veiledning overfor ungdom og unge voksne om utdannings- og karriereløp som gir forutsigbarhet om framtidig arbeidsplass i regionen.

Kontakt, møter og ansvarsfordeling

Kontaktpersonene i fylkeskommunen og kommunen har ansvar for å holde egen organisasjon orientert om arbeidet. Kontaktpersonene skal bidra til å koordinere innspill og kontakt mellom organisasjonene innenfor rammene av denne avtalen.

Kontaktperson i kommunen: Per Gunnar Johnsen, kommunedirektør

Kontaktperson i fylkeskommunen: Anita Henriksen, fylkesdirektør Regionplan 2030

Det skal gjennomføres statusmøter for administrativ oppfølging av avtalen minst en gang i året. Politikerne møtes minimum hvert andre år. Statusmøter skal prioritere fremdrift og videre arbeid med samarbeidsområdene i avtalen. Kommunen har ansvar for å kalle inn til møtet. Fylkeskommunen skriver referat.

Steinar Pedersen

(sign)