Samarbeids- og utviklingsavtale mellom Hægebostad kommune og Agder fylkeskommune (2023-2026)

Bakgrunn

Dette er en samarbeids- og utviklingsavtale mellom Hægebostad kommune og Agder fylkeskommune. Formålet med avtalen er å dekke viktige samarbeidsområder for å nå målene i Regionplan Agder 2030 og planverket i Hægebostad kommune.  Avtalen dekker ikke alle områder hvor fylkeskommunen og kommunen samarbeider, men trekker frem noen prioriterte områder der partene skal gjøre en ekstra innsats og legge til rette for et målrettet og systematisk samarbeid.

Rammer

• Avtalen gjelder for perioden 2023-2026 og kan forlenges dersom det er nødvendig.
  • Samarbeidsområdene skal konkretiseres gjennom aktiviteter og prosjektbeskrivelser. Gjennomføring og måloppnåelse skal vurderes underveis i egne møter.
  • Eventuelle økonomiske forpliktelser beskrives for hver enkelt aktivitet gjennom egne vedtak.
  • Tiltak og prioriteringer på fylkesveg blir ivaretatt i en egen prosess knyttet til handlingsprogram for fylkesveger.

Samarbeidsområder

Samarbeid om å utvikle skognæringen

Økt kunnskap om skogpleie og skogproduksjon er viktig som klimatiltak og for næringsutvikling i distriktene. Dette forutsetter en aktiv forvaltning av skogen gjennom prosjekter som for eksempel ungskogpleieprosjektet, treskifte og andre skogkulturtiltak. Partene skal sammen med det øvrige regionale partnerskapet samarbeide om å ivareta ressursgrunnlaget for en bærekraftig skogindustri i Agder i fremtiden. Oppgradering av vektklasser på fylkesveier er viktig for å kunne transportere tømmer.

Partene vil også bidra til å videreutvikle klyngesamarbeidet "Tre på Agder" - nå InnoTre ved å støtte opp om utvikling av bedriftene fra kommunen som er med i samarbeidet.

Kommunen ønsker å utforske hvordan flis i enda større grad kan utnyttes som en energikilde. Fylkeskommunen skal bistå med kompetanse og veiledning for å se hvilke muligheter som finnes med tanke på flisfyringsanlegg og kombinasjonen medandre energikilder, og innhente erfaringer fra andre deler av fylket og landet.

Kommunen ønsker blant annet å se på muligheter for større flisfyringsanlegg som kan plasseres mer sentralt og forsyne både private og næringslivet med energi.

Stasjonsbyen Snartemo

Fylkeskommunen arbeider med en mulighetsstudie der en skal vurdere mulige og fremtidige utviklingsmuligheter ved og langs jernbanestasjonene i Agder. Her vil potensialet for bolig- og næringsutvikling, samt reiseliv bli vurdert på mer overordnet nivå. Det er aktuelt å se nærmere på potensialet på og ved Snartemo f.eks. gjennom utarbeidelse av mulighetsstudier, idéskisser eller lignende. Partene drøfter dette samarbeidet nærmere.

Kompetanse og levekår

Et viktig satsingsområde for å forbedre levekårene er å jobbe aktivt med alle elevers og lærlingers resultater knyttet til læringsmiljø, læringsutbytte og gjennomføring. Kommunen og fylkeskommunen har et felles ansvar for det 13-årige skoleløpet.

Partene skal spesielt samarbeide om:

• Videreutvikling av utdanningstilbudet ved Byremo videregående skole, for å imøtekomme fremtidens behov for arbeidskraft.
  • Å sikre at elever innen yrkesfag får lærlingeplass i offentlig eller privat sektor i egen kommune eller nabokommuner.
  • Overgangen mellom grunnskolen og videregående skole med mål om økt gjennomføring.
  • Et godt kompetansetilbud og desentralisert utdanning.

Partene vil også samarbeide for å etablere et systematisk folkehelsearbeid i kommunen. Folkehelsearbeidet inkluderer oversikt over folkehelseutfordringene og oppfølging gjennom planverk og konkrete tiltak. Det er viktig at partene arbeider for å etablere gode møteplasser der det er behov, for eksempel for uorganisert ungdom, tilflyttere, eldre osv.

Byremo tannklinikk gir innbyggerne nærhet til et viktig tjenestetilbud. Dette må opprettholdes.

Agder som en region for folkevandring

I tråd med Regionplan Agder 2030 skal partene arbeide for at Agder blir en region for folkevandring. Partene skal samarbeide om å utvikle, synliggjøre og profilere ressursene vi har i Agder, samt fremheve epoker, kulturminner og funn i Agder. Det er også viktig å styrke samarbeidet mellom kultur- og næringsaktører. Tingvatn fornminnepark er den viktigste arenaen for formidling av denne kulturhistorien.

Partene skal arbeide for bedre finansiering av nasjonale og internasjonale viktige kulturminner, og at staten tar større ansvar for finansieringen av dette.

Partene skal evaluere arbeidet som har vært gjort med barnevandringsstien og vurdere hvilke tiltak som er nødvendige for at den historiske vandringsruten skal benyttes mer som reiselivsmål og til friluftsliv.

Innovativt kollektivtilbod

Hægebostad kommune ønsker fleksible løsninger for kollektivutfordringene, inkludert å utforske ikke-tradisjonelle kollektivtilbud i samarbeid med Agder fylkeskommune og AKT. Eksempler på slike ikke-tradisjonelle tilbud som kan vurderes, er for eksempel løsninger der mindre busser brukes for fleksible ruter, samt kollektive bestillingstjenester som Svipp.

Kontakt, møter og ansvarsfordeling

Kontaktpersonene i fylkeskommunen og kommunen har ansvar for å holde sine egne organisasjoner informert om arbeidet. Kontaktpersonene skal bidra til å koordinere innspill og kontakt mellom organisasjonene innenfor rammene av denne avtalen.

Kontaktperson i fylkeskommunen: Anita Henriksen, fylkeskommunedirektør Regionplan Agder 2030

Det skal gjennomføres statusmøter for administrativ oppfølging av avtalen minst en gang i året. Politisk ledelse møtes minst hvert andre år. Statusmøtene skal prioritere fremdrift og videre arbeid med samarbeidsområdene i avtalen. Kommunen har ansvar for å kalle inn til møtet. Fylkeskommunen skal skrive referat.

Jan Petter Gysland

(sign)