Bakgrunn
Denne samarbeids- og utviklingsavtalen er inngått mellom Sirdal kommune og Agder fylkeskommune. Formålet med avtalen er å peke på viktige samarbeidsområder for å oppnå målene i Regionplan Agder 2030 og kommuneplanens samfunnsdel. Avtalen dekker ikke alle områder som fylkeskommunen og kommunen samarbeider om, men trekker frem noen prioriterte områder der partene skal gjøre en ekstra innsats og tilrettelegge for et målrettet og systematisk samarbeid i avtaleperioden.
Rammer
Avtalen gjelder for perioden 2024-2027 og kan rulleres ved behov.
Samarbeidsområdene skal konkretiseres gjennom aktiviteter og prosjektbeskrivelser. Gjennomføring og måloppnåelse skal vurderes underveis i egne møter.
Eventuelle økonomiske forpliktelser beskrives for hver enkelt aktivitet/prosjekt gjennom egne vedtak.
Tiltak og prioriteringer på fylkesveg ivaretas i egen prosess, handlingsprogram på fylkesveg.
__________
Samarbeidsområder
Kraftvitensenter og stedsutvikling på Tonstad
Sirdal er en kraftkommune, og sørger for 5 prosent av Norges kraftproduksjon. Utenlandskabler, kraft og vind gjør kommunen til et strategisk senter for fornybar energi. For å få økt bevissthet og kjennskap til dette satser kommunen på å bygge og etablere et kraftvitensenter. Partene skal samarbeide om en satsing som omhandler etablering av et kraftvitensenter på Tonstad. Kommunen vil i tilknytning til det nye kraftvitensenteret etablere et senter for fysisk aktivitet, i nært samarbeid med ungdommen i kommunen.
Innholdet i satsinga skal være rettet mot
- økt kunnskap om kraft og kraftproduksjon og forståelse for det grønne skiftet
- attraktivitet, opplevelser og møtesteder i sentrum og
- folkehelse og aktivitet.
Klima og miljø - Forvaltning av landareal
Sirdal opplever det som en utfordring at store deler av landarealet i naturen står under statlig eierskap (Statskog), og at kommunen ikke sitter med rettigheter til forvaltningen. Jakt og fiske er viktig for livskvalitet og tilhørighet til kommunen. Kommunen ønsker et samarbeid med fylkeskommunen i arbeidet med målkonflikter knyttet til forvaltning av naturressursene i kommunen, herunder villreinjakt.
Utdanning og levekår
Et viktig innsatsområde for å bedre levekår er å jobbe aktivt med resultater til alle elever og lærlinger knyttet til læringsmiljø, læringsutbytte og gjennomføring.
Kommunen og fylkeskommunen har et felles ansvar for det 13-årige skoleløpet. Partene skal innen skole særskilt samarbeide om:
- Videreutvikling av Sirdal videregående skole, se punkt under
- Botilbud og elevers behov i et 24/7 perspektiv
- Skolehelsetjenesten
- At elever som tar yrkesfag får læreplass innen offentlig eller privat sektor i egen kommune eller i nabokommuner
- Kommunen som organisasjon skal ha en målsetting om 3 læreplasser per
- 1000 innbyggere.
- Overgangen mellom grunnskole og videregående skole
Satsing på videregående skole og læreplasser
Sirdal videregående skole er viktig for kommunen, og kommunen ønsker at det fremdeles satses på videregående skole i kommunen. Sirdal satser også på å fremskaffe flere læreplasser for at flere blir boende i kommunen og derigjennom beholder både arbeidskraft og folk. Kommunen ønsker samarbeid med fylkeskommunen om hvordan flere læreplasser kan fremskaffes, slik at blant annet flere private aktører bidrar.
Likestilt arbeidsliv og heltidskultur
Kommunen ligger over gjennomsnittet i fylket i andelen innbyggere som arbeider deltid. Sirdal ønsker et samarbeid med fylkeskommunen innen arbeid knyttet til både likestilt arbeidsliv og heltidskultur, for eksempel gjennom sertifiseringsordningen likestilt arbeidsliv.
Godt kollektivtilbud
Kollektivtilbudet har stor betydning for flere områder, blant annet knyttet til bosetting av flyktninger, utdanning og videregående skole, klimautslipp, bostedsattraktivitet og levekår. Kommunen ønsker å samarbeide med fylkeskommunen og AKT om å utvikle et godt tilbud, og styrke kollektivsatsingen gjennom Svipp-tjenesten i hele kommunen. Sirdal kommune oppmoder fylkeskommunen å styrke kollektivsatsingen gjennom Svipp tjenesten i hele kommunen. Større mobilitet er viktig for både unge, eldre og flyktninger. Og kan gi arbeidsattraktivitet og bosteds attraktivitet.
Næringsetablering
Sirdal kommune har næringsareal som er ferdig regulert. Et eksempel er Ertsmyra næringsareal. Kommunen ønsker at dette kan utvikles til å bli et viktig næringsområde for Agder. Sirdal ønsker samarbeid med fylkeskommunen, blant annet gjennom synliggjøring av mulighetene for mulige næringslivsaktører og investorer, for å utvikle dette som næringsareal i Agder.
Folkehelse
Sirdal kommune og Agder fylkeskommune skal samarbeide for å få på plass et systematisk folkehelsearbeid i kommunen. Dette innebærer:
- Oversikt over de viktigste folkehelseutfordringene, samt vurderinger av årsaksforhold og konsekvenser disse har og hvilke prioriteringer som bør gjøres for å løse utfordringene.
- Oppfølging gjennom planverk, satsingsområder og konkrete tiltak.
Kommunen ønsker å styrke samarbeidet om strukturelle og universelle tiltak som treffer brede grupper av befolkningen. Det er et særlig fokus på en helhetlig satsing på barn og unge og se eksisterende satsinger i sammenheng, og på å flytte fokus fra reparasjon til helsefremmende og forebyggende innsats.
Kontakt, møter og ansvarsfordeling
Kontaktpersonene i fylkeskommunen og kommunen har ansvar for å holde egen organisasjon orientert om arbeidet. Kontaktpersonene skal bidra til å koordinere innspill og kontakt mellom organisasjonene innenfor rammene av denne avtalen.
Kontaktperson i kommunen: Aud Sunniva Fuhr
Det skal gjennomføres statusmøter for administrativ oppfølging av avtalen minst en gang i året. Politikerne møtes minst hvert annet år. Statusmøter skal fokusere på fremdrift og videre arbeid med samarbeidsområdene i avtalen. Kommunen har ansvar for å kalle inn til møtet. Fylkeskommunen skriver referat.
Johnny Liland
(sign)
Ordfører Sirdal kommune
Arne Thomassen
(sign)
Fylkesordfører Agder fylkeskommune