Rammeplan for fylkesveinettet i Agder

3 Avkjørsel fra fylkesveg

Nullvisjonen om null drepte og null hardt skadde i trafikken skal legges til grunn for avkjørsels-behandlingen.

Forhold som gjelder avkjørsel fra offentlig veg er regulert i vegloven §§ 40 - 42,
kapittel V og gjeldende forskrifter. Hovedsiktemålet med saksbehandling etter § 40 i
vegloven er å gi lovlig atkomst til det offentlige vegnett, hvor slik atkomst ikke er
sikret gjennom reguleringsplan etter plan – og bygningsloven. De tekniske krav gitt i
vegloven § 43 gjelder også for avkjørsel til offentlig veg som inngår i reguleringsplan
etter plan- og bygningsloven.

Hus, bil og parkeringsplass. Illustrasjon, tegning. - Klikk for stort bildeIllustrasjon av siktkrav i avkjørsel Kilde: Statens vegvesen Hus og parkeringsplass. Illustrasjon, tegning - Klikk for stort bildeIllustrasjon av Krav til parkerings- og snuareal på egen eiendom Kilde: Statens vegvesen

Retningslinjer for behandling av avkjørselssaker Håndbok R701 - «Målet med avkjørselsvurderingen er å opprettholde et akseptabelt trafikksikkerhetsnivå på stedet, der en ikke bare skal vurdere selve avkjørselen, men avkjørselen sett i forhold til andre avkjørsler og hvilken økt aktivitet ytterligere utbygging på strekningen vil kunne medføre.»

Om avveiing av veg- og trafikkmessige hensyn mot andre samfunnsmessige mål sier retningslinjene følgende: «Målet med avkjørselsvurderingen er å opprettholde et akseptabelt trafikksikkerhetsnivå på stedet, der en ikke bare skal vurdere selve avkjørselen, men avkjørselen sett i forhold til andre avkjørsler og hvilken økt aktivitet ytterligere utbygging på strekningen vil kunne medføre.»

Nasjonale retningslinjer til samordnet areal- og transportplanlegging skal også vektlegges. Trafikkmønsteret er i stor grad avhengig av utbygging, arealbruk samt lokaliseringen av tilbud og sentrale funksjoner i lokalsamfunnet. Dette sett sammen med eventuelle kommunale planer i henhold til plan- og bygningsloven skal vurderes i avkjørselssaker.

Når det gjelder trafikksikkerheten så har avkjørselssituasjonen en klar innvirkning på trafikkmønsteret og aktivitetsnivået langs vegen. Dette igjen har betydning for ulykkesrisikoen. Veger som avvikler store trafikkmengder og har et høyt hastighetsnivå, må nødvendigvis behandles annerledes enn veger med mindre trafikk, lavere hastighetsnivå og større innslag av lokaltrafikk. Samlet sett skal hovedprinsippet for vurdering av avkjørselsspørsmål være at en streng og konsekvent, men samtidig nyansert holdning.

Målet med avkjørselsvurderingen er å opprettholde et akseptabelt trafikksikkerhetsnivå på stedet. En skal ikke bare vurdere selve avkjørselen, men avkjørselen sett i forhold til andre avkjørsler og hvilken økt aktivitet ytterligere utbygging på strekningen vil kunne medføre. I vurderingene må det foretas en
avveiing av trafikksikkerhetshensyn og vegens transport- og adkomstfunksjon mot samfunnets og enkeltpersoners andre interesser og hensyn.

Følgende kriterier vurderes:

  • Planstatus og gjeldene planer
  • Trafikkavvikling og fartsgrense – trafikkmengde, fart, tetthet av avkjørsler, støy og miljø, forbikjørings-strekning og siktforhold
  • Hensynet til myke trafikanter - behov for kryssing og ferdsel langs veien, lekeområde og gatelys
  • Teknisk mulig å etablere

Av trafikksikkerhetsgrunner skal man være restriktiv til å gi nye avkjørselstillatelser
ved, overordnet veg, høy trafikkmengde, høyt fartsnivå, høy skadegradstetthet og forbikjøringsstrekninger.