Rammeplan for fylkesveinettet i Agder

2 Bakgrunn

Et hovedmål med vegforvaltning er å sørge for en sikker, effektiv og miljøvennlig trafikkavvikling, der nullvisjon for trafikksikkerhet står sentralt - ingen skal bli drept eller hardt skadd som følge av trafikkulykker på vegnettet i Norge. Man må sikre adkomst til arealer langs vegnettet, samtidig som man må påse at det ikke anlegges flere avkjørsler enn nødvendig.

Vegloven §1 a: «Formålet med denne lova er å tryggje planlegging, bygging, vedlikehald og drift av offentlige og private vegar, slik at trafikken på dei kan gåpå eit vis som trafikantane og samfunnet til ei kvar tid kan vere tente med. Det er ei overordna målsetting for vegstyresmaktene å skape størst mogleg trygg og god avvikling av trafikken og ta omsyn til grannane, eit godt miljø og andre samfunnsinteresser elles.»

Rammeplanen skal også følge opp mål og føringer i bl.a. overordnede planer og retningslinjer.

  • «Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging» punkt 3, “Mål”: “Arealbruk og transportsystem skal utvikles slik at de fremmer samfunnsøkonomisk effektiv ressursutnyttelse, med miljømessige gode løsninger, trygge lokalsamfunn og bomiljø, god trafikksikkerhet og effektiv trafikkavvikling. Det skal legges til grunn et langsiktig, bærekraftig perspektiv i planleggingen. Det skal legges vekt på å oppnå gode regionale helhetsløsninger på tvers av kommunegrensene.” 
  • Regionplan Agder 2030 har følgende hovedmål: Utvikle Agder til en miljømessig, sosialt og økonomisk bærekraftig region i 2030 – et attraktivt lavutslippssamfunn med gode levekår. 
  • Kommunale arealplaner og relevante temaplaner i kommunene som eks. sykkelplaner og regionale planer (ATP-planer). 

Rammeplanen er ikke juridisk bindene.