Rammeplan for fylkesveinettet i Agder

4 Byggegrenser langs fylkesveg

For å kunne ivareta viktige forhold som trafikksikkerhet, vedlikehold og drift av vegen, arealbehov ved utvidelse av vegen og miljøet langs vegen, er det i vegloven §§ 29-30 fastsatt at det skal være byggegrenser langs offentlig veg. I veglovens § 29 står det: “Byggegrensene skal ta vare på dei krava som ein må ha til vegsystemet og til trafikken og til miljøet på eigedom som grenser opp til vegen og medverke til å ta vare på miljøomsyn og andre samfunnsomsyn.

Byggegrensene skal i henhold til vegloven intensjoner særlig sikre hensynet til

  • trafikksikkerhet
  • vegvedlikehold og drift av vegen
  • arealbehovet ved utbedring av vegen
  • miljøet langs vegen
  • andre samfunnshensyn

Trafikksikkerhet

Trafikksikkerhet vil i hovedsak ivaretas ved at vegen i seg selv er utformet og bygd på en trafikksikker måte, men omfatter også mange ulike forhold ved vegen.

Siktforhold

Topografiske forhold, kurvatur og plassering i forhold til vegkryss og avkjørsler kan medføre at bygninger eller installasjoner innenfor byggegrensen reduserer sikten på og langs fylkesvegen.

Blikkfang og sjenanse

Enkelte bygninger eller installasjoner vil på grunn av sin utforming eller virksomhet i nærheten, kunne virke som blikkfang for trafikantene og trekke oppmerksomheten bort fra vegen og trafikken.

Manøvreringsareal

Bygninger eller installasjoner kan være tenkt plassert slik at kjøring til og fra/ ut og inn forutsetter eller legger opp til bruk av fylkesvegen som manøvreringsareal. Lekeareal: Bygninger eller installasjoner kan være tenkt plassert slik at det innbyr til lek på fylkesvegen.

Utforkjøring

Enkelte steder kan det være risiko for at trafikanter ved utforkjøring kan ramme bygninger eller installasjoner. Topografiske forhold, fylkesvegens horisontal- og vertikalkurvatur og bygningens eller installasjonens eksakte plassering vil kunne være utslagsgivende.

Hus og parkeringsplass. Illustrasjon - Klikk for stort bildeIllustrasjon av byggegrenser langs veg Kilde: Brosjyre fra Statens vegvesen Hus og avkjørsel. Illustrasjon - Klikk for stort bildeIllustrasjon av byggegrenser langs veg Kilde: Brosjyre fra Statens vegvesen

Manglende avkjørsel

Dersom det er usikkerhet om det foreligger akseptabel avkjørselsløsning må avkjørselsspørsmål vurderes først.

Hensynet til vegvedlikehold og drift av vegen

Byggverk eller innretninger tett innpå vegen kan hindre funksjonell brøyting og snø opplag og være til klar ulempe for den daglige driften av vegnettet. I tilfeller hvor vegen ligger høyere i terrenget enn bebyggelsen, er det fare for at snø kastes ut av vegen ved brøyting og kan føre til skade på bygninger eller installasjoner. Bygninger og installasjoner kan ved brann eller tilsvarende uhell medføre skade på
vegkonstruksjonen. Dette gjelder spesielt for bygninger eller installasjoner under eller nær brukonstruksjoner.

Hensynet til vegens arealbehov

Gang- og sykkelveger

Framføring av gang- og sykkelveger og anlegg av støyvoller og støyskjermer har ført til økt arealbehov langs riksvegen.

Vegens eiendomsgrense

Vanligvis regnes eiendomsgrensen 3 meter fra vegkant. I skrånende terreng vil eiendomsgrensen være ca.1 meter utenfor fyllingsfot og skjæringstopp. Det erverves gjerne grunn inntil 2 meter utenfor vegens sikkerhetssone. Bredden på denne varierer ut fra trafikkmengde og fartsgrense, og kan utgjøre inntil 10 meter.

Utbedringstiltak

Dette kan dreie seg om breddeutvidelse av eksisterende veg, utretting av kurver, etablering av separat svingefelt i kryss, siktforbedrende tiltak og andre lokale/begrensete tiltak.

Veg. Foto. - Klikk for stort bildeStøyskjerm og - voll mellom fylkesveg og boligområde. FV 470 i Farsund. Kilde: Google Maps

Støyvoll/skjerm

Bygging av støyskjermingstiltak som voll eller skjerm krever ett visst areal ved siden av vegen

Samfunnshensyn

Det kan også ligge distriktshensyn, som styrking av næringsgrunnlag og bosetting, til grunn for lokaliseringsønsker og avkjørselsaker. I slike saker skal det legges vekt på om dette er i overens-stemmelse med et utbyggingsmønster som er nedfelt i kommunale planer eller lagt til grunn for kommunal planlegging og lokalisering. Slike forhold må allikevel ikke vektlegges isolert, men vurderes i nær sammenheng med hensynet til trafikksikkerhet og vegens transportfunksjon.

Miljøhensyn

Miljøet på eiendommene som grenser til vegen eller som blir påvirket av trafikkaktiviteten skal også vurderes. Områder ved eller i nærheten av en veg blir i stadig større grad påført forurensingsulemper som støy og luftforurensing fra vegtrafikken. Fylkeskommunen vektlegger at utbyggingstiltak i vegens nærområde enten ikke skal være støyømfintlig, eller at støyforholdene må kartlegges og dokumenteres. Forurensningsulempene skal vurderes på grunnlag av Klima- og miljødepartementets «Retningslinjer for behandling av støy i arealplanlegging» T-1442/2021, og «Retningslinjer for behandling av luftkvalitet i arealplanleggingen», T-1520/2012. Retningslinjene om støy- og luftforurensing kan gjøres juridisk bindende gjennom reguleringsbestemmelsene.