5 Holdningsklassene
Holdningsklassene (strenghetsgraden) er fastsatt etter hvor mange avkjørsler og tiltak nær vegen de ulike vegstrekningene kan tåle uten at det går for mye utover fremkommeligheten, trafikksikkerheten og vegens bruk og funksjon.
Holdningsklasser og byggegrenser
Følgende kriterier er vektlagt: trafikksikkerhet, miljøhensyn, vegens arealbehov, vegens funksjon og vegstandard. Alle kriteriene er viktige og griper inn i hverandre.
Holdningsklassene følger i stor grad fylkesveginndelingen. Enkelte fylkesveger kan ha delstrekninger med variasjon i bruk og funksjon de kan gå fra by til grisgrendte strøk, disse kan ha flere holdnings-klasser. Teknisk utforming i henhold til vegnormalen skal være ivaretatt i alle klasser.
Rød - Holdningsklasse Meget streng
Meget viktig veg - med regional funksjon, hovedveg og fylkesveger i byer og i bynære områder.
Avkjørsler
- Vegene skal i prinsippet være fri for avkjørsler. Dette gjelder også for driftsavkjørsler.
- Hoved-avkjørsel til gårdsbruk bør kunne tillates når den fyller tekniske krav.
- Nye og utvidet bruk av eksisterende avkjørsler, utenom til primærnæringen som er bundet til bruken av arealene, skal avklares i reguleringsplan.
Byggegrense - 50 meter målt fra midten av vegen
For å sikre areal til fremtidig utvikling/utvidelse av fylkesvegen er det viktig at det settes av tilstrekkelig med areal. Høy trafikkmengde gir støv og støyutfordringer, ny bebyggelsen utenom til primærnæringa som er bundet til arealene, må avklares i reguleringsplan.
Ny bebyggelse må ikke plasseres nært fylkesvegen uten støysikring og det må også sikres areal til støyskjerming av eldre bebyggelse. Byggegrense i sentrumsstrøk, se kap. 3.
Agder fylkeskommune
FV 420 bygate Arendal
Agder fylkeskommune
Gul - Holdningsklasse Streng
Viktig veg - lokal hovedveg
Avkjørsler
- Antall avkjørsler må være meget begrenset. Dette gjelder også driftsavkjørsler.
- Hoved-avkjørsel til gårdsbruk bør kunne tillates når den fyller tekniske krav.
- Nye boligavkjørsler skal som hovedregel inngå i reguleringsplan. Valg av avkjørselssted må vurderes med tanke på framtidig utviklings- mulighet.
- Utvidet bruk av eksisterende avkjørsel kan tillates når utbyggingen er i samsvar med formålet i gjeldende kommuneplan. Det bør være et visst antall brukere av avkjørselen fra før.
- Driftsavkjørsler til landbruket skal begrenses, men kan aksepteres.
Byggegrense - 30 meter målt fra midten av vegen
Det er viktig å sikre areal til fremtidig utvikling/utvidelse av fylkesvegen. Høy trafikkmengde gir støv og støyutfordringer. Ny bebyggelsen bør avklares i reguleringsplan og må ikke plasseres nært fylkesvegen uten støysikring og det må også sikres areal til støyskjerming av eldre bebyggelse. I boligområder må det sikres areal til gang- og sykkelveg.
Utsnitt fra Rammeplan, SVV støyvarslingskart og vegbilde
Kilde: Vegkart.no
Blå - Holdningsklasse Mindre streng
Lokal samleveg.
Avkjørsler
- Antall direkte avkjørsler skal være begrenset.
- Nye boligavkjørsler bør begrenses. Valg av avkjørselssted må vurderes med tanke på fremtidig utviklingsmulighet.
- Tillatelse til utvidet bruk av boligavkjørsel bør normalt gis.
Byggegrense - 20 meter målt fra midten av vegen
Byggegrensen skal areal til eventuell utvidelse, ivareta drift og vedlikehold og i boligområder må det sikres areal til fremtidig gang- og sykkelveg.
Vegkryss FV 4166 Kvinesdal kommune
Kilde: Vegkart.no/Google Maps
Grønn - Holdningsklasse Lite Streng
Lokal adkomstveg
Avkjørsler
- Tillatelse til ny avkjørsel kan normalt gis under forutsetning av at tekniske krav til avkjørselsutformingen oppfylles.
- Hvis forholdene ligger til rette for det, kan adkomst henvises til nærliggende eksisterende avkjørsel.
Byggegrense - 15 meter målt fra midten av vegen
Byggegrensen på 15 meter tilsier at det kan bli utfordrende å etablere gang- og sykkelveg på strekningen.
FV 3812 Rysstad kommune. Spredt bebyggelse
Vegkart.no
Kriterier som kan gi unntak/særskilte grunner
Avkjørsel
Flytting av avkjørsel kan tillates dersom ny avkjørsel gir bedre trafikksikkerhet enn eksisterende avkjørsel. Eksisterende avkjørsel skal da stenges.
Fylkesveger med holdningsklasse Meget streng og Streng
Der det er tilrettelagt med gang- og sykkelveg, bussholdeplass og fartsgrense 70 km/t eller lavere, kan utvida bruk av avkjørselen godkjennes. Ikke nye avkjørsler over gang og sykkelveg. De tekniske kravene til utforming skal være oppfylt.
Byggegrense
Det kan være tilfeller der det kan være hensiktsmessig eller ønskelig med mindre byggegrense enn det som retningslinjene tilsier.
I sentrumsnær bebyggelse og tettsteder, som er preget av mer eller mindre sammenhengende fasader mot vegen, er bebyggelsen ofte lokalisert innenfor vedtatt byggegrense. I stedet for å fastsette reduserte byggegrenser på slike strekninger på fylkesvegene, skal disse i stedet behandles særskilt i hvert enkelt tilfelle med sikte på best mulig stedstilpassing. Dersom hensyn til vedlikehold, drift av vegen, trafikksikkerheten og planer om vegutbedring ikke ligger til hinder, kan det aksepteres en byggegrense som korresponderer med plasseringen av eksisterende bebyggelse.
Fylkesveger med holdningsklasse Meget streng og Streng
Der det er tilrettelagt med gang- og sykkelveg, bussholdeplass og fartsgrense 70 km/t eller lavere, kan søknad om dispensasjon fra byggegrensa vurderes.
Mindre tiltak på eksisterende bygg og eiendom (uregulerte områder)
Mindre tiltak (ikke garasje), som tilbygg, påbygg, drivhus m.m. som etableres bak eksisterende bygg på eiendommen kan det som hovedregel gis tillatelse til.
Fylkesveg 42
Fv. 42 er i «Regional plan for mobilitet» definert som er en av de viktigste tverrforbindelsene på fylkesvegnettet i indre Agder. I regionplan Agder 2030 er den definert som en av de viktigste hovedvegene i distriktet. Holdningsklassen er som følge av dette satt til «streng» da det er viktig å sikre areal til fremtidig utvikling av fylkesvegen og begrense avkjørsler fra fylkesveg. Store deler av strekningen ligger i grisgrendte strøk med lave trafikktall.
Hovedregelen er at avkjørsler skal inngå i reguleringsplan, denne kan fravikes dersom det er utarbeidet gode situasjonsplaner. Valg av avkjørselssted må vurderes med tanke på framtidig utviklingsmulighet. De tekniske kravene til utforming skal være oppfylt.
Fylkesveg 420
Fv. 420 er en viktige transportåre mellom Arendal, Grimstad, Lillesand og Kristiansand. Den har en viktig funksjon for industrivirksomhet, turisttrafikk og knytter sammen store boligområder og kommunesentra. Holdningsklassen er som følge av dette satt til «meget streng» da det er viktig å sikre areal til fremtidig utvikling og begrense avkjørsler fra vegen. Store deler av fylkesvegen ligger i befolkningstett område som forventes fortettet.
Hovedregel om byggegrense på 50 meter kan fravikes til minimum 30 meter slik at er tilstrekkelig med areal langs fylkesvegen til fremtidig nye gang- og sykkelveger. Nye avkjørsler skal i utgangspunktet reguleres.