Fv 3720 Sagstu bru
Lasse Moen Sørensen
Samlet etterslep og forfall på fylkesvegnettet i Agder ble i 2022 beregnet til om lag 7 milliarder kroner.
Av dette er det registrert utbedringsbehov på om lag 1 milliard kroner knyttet til kritisk forfall.
Klimaendringer og ekstremvær øker samtidig risikoen for skader på vegnettet.
Budsjettene til ordinært drift- og vedlikehold kan ikke alene ta hånd om disse utfordringene. Ved å bevilge investeringsmidler er det mulig å gjennomføre mer omfattende oppgradering fremfor konstant "brannslukking" over drift- og vedlikeholdsbudsjettet. På sikt vil slik satsning kunne gi et redusert vedlikeholdsbehov for vegnettet, i tillegg til at trafikantene får bedre og sikrere veger å ferdes på.
Budsjettmidlene brukes blant annet til utskifting av vegfundament, masseutskifting på dårlige vegstrekninger, skiltfornying, oppgradering av veglys, utskifting av støyskjermer og elektroniske styringsskap, utbedring av bruer og andre bærende konstruksjoner, sikring av bergskjæringer, rydding av sikkerhetssoner, oppsetting av sikringsgjerder og energieffektivisering.
I tillegg til slike tiltak kommer strekningsvis utbedring, der man gjennomgår en lengre vegstrekning og kartlegger behov for oppgradering. Disse tiltakene reduserer også forfallet, og er fra 2026 skilt ut som tiltak med egen bevilgning i handlingsprogram for mobilitet.
Handlingsprogram for mobilitetsplanen 2026-2029 legger opp til en omfattende opptrapping av utvidede vedlikeholdstiltak, for å få bedret tilstanden på vegnettet. Satsingen forutsetter at det settes av tilstrekkelig midler for å begrense og redusere forfallet, fremfor at det brukes mye midler på nye investeringsprosjekter.