Området mellom Tangvall og Stauslandsveien er sterkt trafikkert, med et gang- og sykkelsystem som er smalt og ikke tilfredsstillende tilrettelagt for myke trafikanter.
Det er vedtatt en reguleringsplan strekningen, som innebærer etablering av om lag 400 meter ny gang- og sykkelveg, forbedrer eksisterende gang- og sykkelløsninger, etablerer ny adkomst til noen boliger, samt rydder opp i diverse kryss, utkjørsler og krysningspunkt.
Fv.456 GS Hølleveien, undergang for gående og syklende
Lasse Moen Sørensen
Delprosjekt 3 innebærer bygging av ny undergang under fv. 456, samt rundkjøring mot Linnegrøvan industriområde og en del øvrig utbedring i området.
Det var tidligere rekkefølgekrav til rundkjøring inn mot Linnegrøvan industriområde. Dette rekkefølgekravet er nå fjernet, som følge av at planer om å utvide industriområdet er tatt ut av reguleringsplanen for området.
Tiltak i området er knyttet til oppgradering av eksisterende gang- og sykkelveg, samt opprydning av avkjørsler. Dette vil gi en gjennomgående god og trygg standard for myke trafikanter på strekningen.
Delprosjekt 3 er prioritert etter delprosjekt 4 og 5, i følge med politiske vedtak i fylkeskommunen.
Måloppnåelse i Regionplan Agder 2030: skoleveg, trafikksikkerhet, gang- og sykkeltrafikk, styrket sentrumsfunksjon, bærekraftig transportvalg, høy ÅDT, samfinansiering, effektiv bygging av sammenhengende vegprosjekt.
Kartlenke til prosjektområdet
Veg: fv. 456
Fase: Planlegging
Kommune: Kristiansand
Trafikkmengde: 10.500 ÅDT, 7% tungtransport