Bærekraftig samkjøring i distriktene: Tre pilotprosjekter i Norge
Prosjektet skal bidra til et mer økonomisk, miljømessig og sosialt bærekraftig transportsystem i distriktene ved å stimulere til en kostnadseffektiv oppskalering av offentlig subsidiert samkjøring.
Transportøkonomisk institutt (TØI) vil studere tre ulike og innovative forretningsmodeller for samkjøring som piloteres i tre ulike regioner i Norge (Vestlandet, Trøndelag og Agder). Disse løsningene skiller seg ut fra tidligere samkjøringsløsninger på to måter:
- De er offentlig subsidiert.
- De retter seg mot distriktene.
Agder deltar med samkjøringstjenesten AKT Svipp.
Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og pågår fra høsten 2024 til høsten 2028.
Partnere
- Transportøkonomisk institutt (prosjektleder)
- NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). I tillegg er Frank Meisel ved Universitetet i Kiel (Tyskland) og Patricia Mokhtarian ved Georgia Tech (Universitetet i Atlanta, USA) med som vitenskapelige eksperter.
- Skyss (kollektivselskap i Vestland fylkeskommune)
- Atb (kollektivtransportforvalter for Trøndelag),
- Agder kollektivtrafikk AS,
- Agder fylkeskommune
- Akershus fylkeskommune
- Statens vegvesen (Vegdirektoratet)
- Statens vegvesen (Transport Nord)
- Miljøpakken (Trøndelag) og Miljøløftet (Hordaland) er med som brukerpartnere.
- Samkjøringstjenesten Nabogo er med som underleverandør.
Logo for Puristprosjektet (transportøknomisk insititutt)
Transportøkonomisk institiutt