På muntlig-praktisk eksamen er eksaminasjonen inntil 45 minutter (pr. elev).
Gjennomføringen tar utgangspunkt i oppgitt tema/problemstilling med tilhørende kompetansemål. Kandidaten vil i tillegg eksamineres innenfor andre kompetansemål enn de som er satt opp i tema/problemstillingen.
Eksaminasjonen består av 2 praktiske deler (del 1 og 2) og en muntlig del (del 3), som omtrent er like lange (ca. 15 min). Privatistene som ikke eksamineres, skal oppholde seg på et venterom med vakt, uten tilgang til kommunikasjon med de utenfor venterommet. Del to er en samarbeidsdel hvor to eller flere privatister gjennomfører en praktisk oppgave i samspill med hverandre i ca. 15 minutter.
Praktisk del (del 1 og del 2):
Del 1: Individuell del. Kort presentasjon og gjennomføring av deler av øktplanen som er forberedt i forberedelsedelen.
- Eksempel på oppgave Vg2: Individuell treningsøkt hvor kandidaten kan forklare og gjennomføre øvelser/aktiviteter. Minimum 2 basis områder må inkluderes i økten. Helseperspektivet må også komme frem i øvelsesutvalget. Kan også bli en del av Del 3
- Eksempel på oppgave Vg3: Kandidaten setter opp program som fremmer et tilpasset utholdenhetsprogram og styrkeøvelser som grunnleggende er nødvendige for et sunt bevegelsesliv.
Del 2: Samarbeids del: Delta og gjennomføre lek, idrettsaktivitet eller annen bevegelsesaktivitet sammen med andre kandidater.
- Eksempel på oppgave Vg2: Kandidaten planlegger en treningsøkt i forhold til oppgaveformuleringen. Utsnitt av en leik/aktivitet skal praktiseres. Fokus på samarbeide og læring.
- Eksempel på oppgave Vg3: Kandidaten forbereder og praktiser en økt hvor samarbeid/læringsfelleskap praktiseres, med tilknyttet refleksjon (praktiser ca. 10-15 min i eksaminasjonen).
Muntlig del/ høring (del 3):
- Eksempel på oppgave Vg2/Vg3: Ta utgangspunkt i gjennomført eller planlagt tur. Kan bli utfordret på praktiske oppgaver i forbindelse med planlegging og regler/lover som kan gjøre seg gjeldene i naturferdsel.
I den muntlige delen (del 3) kan også refleksjoner fra del 1 og 2 bli en del av den muntlige høring.
Det er privatistens fagkompetanser som vises på dagen som vurderes. Det som er produsert i forberedelses delen skal ikke vurderes, men understøtte privatisten i fremføringen/aktiviteten. Det skal gi sammenheng og mulighet for å kunne måle privatistens samlede kompetanse. Det er eksaminator som bør ha regien på selve eksamineringen, mens ekstern sensor skal se til at privatisten får vist kompetanse i størst mulig del av faget. Hvis eksaminasjonen avsluttes før eksamenstiden er ute, må privatisten være enig i at eksaminasjonen skal avsluttes.