Eleven har 24 timers forberedelse fra oppgaven er utdelt.
Hver elev trekker en oppgave når forberedelsesdagen starter. Oppgaven bør bestå av et tema, en problemstilling eller spørsmål som er tilstrekkelig omfattende slik at det vil være naturlig å trekke inn flere deler av læreplanen under selve eksaminasjonen. Oppgaven må også være slik at eleven kan ta egne valg for innhold og form. Eleven skal ikke få vite hvilke spørsmål og oppgaver som skal brukes under selve eksamen. Oppgaven skal være på skriftlig form.
Hele læreplanen ligger til grunn for eksamen, men oppgaven vil avgrense hva det vil bli spurt om i første del av eksaminasjonen. Eksamen vil inneholde et praktisk innslag.
Oppgaven skal gi eleven mulighet til å velge om hun/han vil begynne med en presentasjon eller gå rett til eksaminasjonen. En eventuell presentasjon kan utgjøre inntil 15 minutter av eksamenstiden, men bør begrenses til 5-10 minutter.
Faglærer kan veilede, men ikke undervise i forberedelsestiden. Det er ønskelig, men ikke et krav, at elevens egen faglærer er veileder
Særskilt for privatister:
Forberedelsestid er 45 minutter. Hver kandidat trekker et tema eller en problemstilling når forberedelsen starter. Kandidaten skal få en kort veiledning, som hjelp til å se sammenhengen mellom temaet/problemstillingen som er trukket og hvilke kompetansemål som er knyttet til temaet/problemstillingen.