På muntlig-praktisk eksamen er eksamen inntil 45 minutter. Kandidaten kan selv velge om han/hun vil starte eksamen med en innledning eller en presentasjon, eller gå rett til eksaminasjonen. Dersom man velger presentasjon, bør ikke denne vare mer enn 5-10 minutter, for å sikre at kandidaten får muligheten til å vise mest mulig av sin kompetanse i løpet av eksamineringen. Om kandidaten velger å holde en innledning/presentasjon ved starten av eksamen eller ei skal ikke få noen konsekvens for karaktervurderingen.
I eksaminasjonen skal kandidaten forklare og utdype momenter fra forberedelsesdelen og svare på spørsmål tilknyttet den overordnede tematikken. Det forventes at kandidaten skal kunne bruke et naturfaglig språk. Presentasjon, notater og andre arbeider eller hjelpemidler som har blitt produsert/benyttet i forberedelsestiden inngår ikke i det som skal vurderes til eksamen. Det er det kandidaten viser av faglig kompetanse under eksamen som skal vurderes.
En overordnet føring for eksamen er at den skal gi kandidaten mulighet til å vise sin kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformen. Kandidaten skal ha mulighet til å vise både dybde og bredde, fagkompetanse, refleksjon og begrepsapparat på alle nivå. Hele læreplanen vil være grunnlag for hvilke spørsmål og temaer som kan trekkes inn under de forskjellige deler av eksamen.
Eksamen vil foregå i tre deler som er omtrent like store
- En del vil omhandle oppgaven gitt til forberedelsestiden, og omfatte både en eventuell presentasjon og påfølgende eksaminasjon på samme tema.
- En annen del vil omhandle andre kompetansemål enn det som er gitt til første del. Hvilke kompetansemål som inngår i denne delen, får eleven først oppgitt under eksamen.
- En tredje del vil omhandle et praktisk innslag som blir oppgitt under eksamen og som kan være knyttet til kompetansemål fra første eller andre del, eller andre kompetansemål fra læreplanen. Kandidaten kan eventuelt selv starte med å forklare forsøket.
Kompetansemålene er grunnlaget for vurderingen av den fagkompetansen kandidaten formidler under eksamen, og arbeid gjort under forberedelsen er dermed ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Karakteren skal settes på individuelt grunnlag og kandidaten skal derfor få sin karakter umiddelbart etter sin eksamen.