Eleven har 24 timers forberedelse fra tema/problemstilling er utdelt. Eleven må få tilgang til utstyr som kan bli aktuelt i forbindelse med praktiske innslag under eksaminasjonen.
Tema/problemstilling som kandidaten trekker på forberedelsesdagen bør bestå av et tema, problemstilling eller spørsmål som er knyttet til en større del av læreplanen. Kandidatene skal ha individuelle eksamensoppgaver, men oppgavene trenger ikke å være unike. Hele oppgavesettet bør til sammen dekke så mye av læreplanen som mulig. Tema/problemstilling skal være skriftlig og som en del av teksten må det også stå at alle kompetansemål vil kunne trekkes inn under eksaminasjonen i etterkant av en eventuell presentasjon, og at eksamen vil inneholde et praktisk innslag. Tema/problemstilling skal gi kandidaten mulighet til å velge om han/hun vil begynne eksamen med å presentere noe eller gå rett til eksaminasjonen. En eventuell presentasjon bør begrenses til 5-10 minutter.
Temaet/problemstillingen må være så åpen at kandidaten selv kan velge hvilke sider av temaet han/hun fordyper seg i og også velge innhold og form på fordypningen. Temaet/problemstillingen skal ivareta at kandidaten skal kunne vise fagkunnskap både i dybde og bredde, trekke ut sammenhenger, vise begrepsforståelse, refleksjon, vurdering og utforsking, og skal kunne løses på ulike kompetansenivå.
Særskilt for privatister:
Privatisten har 45 minutters forberedelse. I forberedelsestiden kan privatisten bruke alle hjelpemidler, men må selv sørge for nettilgang via mobilt datanettverk. Privatisten får en problemstilling/tema når forberedelsestiden starter.
Privatister må hente inn informasjon om hvilke geoforskningsarbeider som må gjennomføres på forhånd. De må sendes inn til det aktuelle eksamensstedet innenfor de frister som gjelder for dette.