Eleven har 24 timers forberedelsestid fra eksamensoppgaven er utdelt eller trukket. Forberedelsesdagen er obligatorisk, og eleven skal kunne sitte på skolen, og/eller i nødvendige treningslokaler, kunne samarbeide med andre og ha tilgang til veiledning fra en faglærer. Faglærer kan veilede, men ikke undervise i forberedelsestiden. Eleven kan bruke alle hjelpemidler på forberedelsesdagen. Forberedelsedelen skal forberede elevene på utfordringene og oppgaver de møter på eksamen.
Eksamensoppgaven skal bestå av temaer og/eller problemstillinger, inkludert to idretter som eleven skal eksamineres praktisk i, sentrale kilder og en oppgaveinstruks. Tema og/eller en problemstilling skal være tilknyttet idrettene. I tillegg kan eleven få tema/problemstilling knyttet til andre kompetansemål. For eksempel kan temaet være grunnleggende slag i volleyball og grunnleggende kast i ultimate frisbee, samt en problemstilling knyttet til basistrening. Eksamensoppgavene skal være individuelle, men trenger ikke være unike. Det betyr at elementer fra oppgavene kan gjenbrukes. Oppgaven må være åpen nok til at eleven kan ta egne valg for innhold og form og fordype seg i ulike sider av temaet, men kan også inneholde konkrete spørsmål og instrukser eller ulike vedlegg for å skille oppgavene til de ulike elevene. Oppgaven skal ivareta at eleven skal kunne vise fagkunnskap både praktisk og teoretisk, og skal kunne løses på ulike kompetansenivå. Eleven må kjenne til og kunne bruke de vedlagte kildene under eksaminasjonen, men kan selvsagt bruke andre i tillegg (se nedenfor om hjelpemidler).
Særskilt for privatister
Privatister har selv ansvaret for å melde seg til eksamen i Privatistportalen. Eksaminator skal ta kontakt med privatisten senest 14 dager før eksamen og informere om oppmøtested og tid.
På muntlig-praktisk eksamen for privatister er det 45 minutters forberedelse fra eksamensoppgaven er utdelt. I forberedelsedelen kan privatisten bruke alle hjelpemidler. Privatisten må selv sørge for å ha nettilgang.
For Aktivitetslære 2: Når forberedelsedelen begynner, skal privatisten få utdelt eller trekke et tema og/eller en problemstilling, inkludert to av følgende 6 idretter:
- Turn
- Friidrett (kulestøt, lengdehopp og 60m sprint)
- Badminton
- Fotball
- Innebandy
- Håndball
For Aktivitetslære 3: Når forberedelsedelen begynner, skal privatisten få utdelt eller trekke et tema og/eller en problemstilling, inkludert to av følgende 6 idretter:
- Turn
- Orientering
- Badminton
- Fotball
- Basketball
- Ultimate frisbee
Tema og/eller en problemstilling skal være tilknyttet idrettene. I tillegg kan privatisten få tema/problemstilling knyttet til andre kompetansemål. For eksempel kan temaet være pasninger i fotball og grunnleggende slag i badminton, samt en problemstilling knyttet til basistrening.
Privatisten skal få en kort veiledning som hjelp til å se sammenhengen mellom temaet/problemstillingen han/hun har fått, og kompetansemålene som er knyttet til forberedelsedelen. Veiledningen kan gis muntlig eller skriftlig. Kilder som eleven bruker til tema/problemstillingen skal kunne fremlegges på forespørsel under på eksaminasjonen.
Eksamensoppgaven, inklusive alle kompetansemål skal være skriftlige og er førende for eksaminasjonen. Oppgavene skal være individuelle, men trenger ikke være unike. Det betyr at elementer fra oppgavene kan gjenbrukes. Oppgaven må være åpen nok til at privatisten kan ta egne valg for innhold og form og fordype seg i ulike sider av temaet, men kan også inneholde konkrete spørsmål og instrukser eller ulike vedlegg for å skille oppgavene til de ulike privatistene. Oppgaven skal ivareta at privatisten skal kunne vise fagkunnskap både praktisk og teoretisk, og skal kunne løses på ulike kompetansenivå.