På muntlig-praktisk eksamen er eksamen inntil 45 minutter (pr. elev).
Del en varer inntil 30 minutter pr. elev og starter med en praktisk eksaminering i to ulike aktiviteter. Den praktiske gjennomføringen tar utgangspunkt i utgitt tema, men eleven vil også eksamineres innenfor andre områder av aktivitetene. For eksempel er en spilldel naturlig i eksemplene over. I aktiviteter som ikke inneholder spill, bør eleven vise en sekvens av utvalgte øvelser/elementer. Eleven skal få mulighet til å vise ferdigheter på ulike nivå i begge aktivitetene. Når flere elever er oppe i samme aktiviteter kan elevene prøves felles i den praktiske delen. Tiden for prøving kan da legges sammen. Etter den felles praktiske gjennomføringen fortsetter eksamineringen individuelt. Elevene som ikke eksamineres skal oppholde seg på et venterom med vakt, uten tilgang til kommunikasjon med de utenfor venterommet. I den videre eksamineringen i del en, skal eleven svare på spørsmål og/eller løse praktiske oppgaver tilknyttet tema/problemstilling fra forberedelsedelen.
Del to foregår også individuelt og starter umiddelbart etter del en. Den varer inntil 15 minutter pr. elev og eksamineringen vil ta utgangspunkt i andre kompetansemål fra læreplanen i faget. Dette skal gi elevene mulighet til å vise bredest mulig kompetanse i faget i forhold til den konkrete eksamensoppgaven. Denne delen gjennomføres hovedsakelig muntlig, men det kan også forekomme at eleven skal kunne vise praktiske eksempler tilknyttet spørsmålene.
Oppgaver både på del 1 og 2 bør søke å avklare kompetanse på ulike nivåer relatert til kjennetegn på måloppnåelse i faget. Eleven skal ikke på forhånd vite hvilke oppgaver og spørsmål som vil bli gitt under eksaminasjonen, utover det som kommer frem av tildelt tema/problemstilling. Om eleven står fast eller en avdekker manglende kompetanse i et tema, bør en gå videre i eksamineringen. Det er eksaminator som bør ha regien på selve eksamineringen, mens ekstern sensor skal se til at eleven får vist kompetanse i størst mulig del av faget.
Det er elevens fagkompetanse som vises på eksamensdagen som vurderes og forberedelsedelen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Dersom eleven f.eks. har laget en øktplan eller treningsdagbok er det ikke dette i seg selv som skal vurderes, men kompetansen eleven viser gjennom måten det presenteres på, vil være en del av grunnlaget for vurderingen av elevens samlede kompetanse. Sensorene skal lete etter den kompetansen eleven har, og ikke lete etter det eleven ikke kan. Om det er uenighet i karakteren etter gjennomført eksamen er det ekstern sensor som bestemmer. Karakteren skal settes på individuelt grunnlag og eleven skal derfor få sin karakter umiddelbart etter sin eksamen.
Særskilt for privatister:
Alle privatister må vise gyldig legitimasjon med bilde før de får delta på eksamen.
På muntlig-praktisk eksamen for privatister er eksamen inntil 45 minutter (pr. privatist). Del en varer inntil 30 minutter pr. privatist og starter med en praktisk eksaminering i de to aktivitetene som privatisten fikk utgitt eller trukket i forberedelsedelen. Gjennomføringen tar utgangspunkt i utgitt tema, men privatisten vil også eksamineres innenfor andre områder av aktivitetene. For eksempel er en spilldel naturlig i eksemplene over. Når to eller flere privatister er oppe samtidig gjennomføres eksamineringen i aktivitetene sammen. Tiden for prøving kan da legges sammen. Privatistene skal få mulighet til å vise ferdigheter på ulike nivå i begge aktivitetene. Etter den felles praktiske gjennomføringen fortsetter eksamineringen individuelt. Privatistene som ikke eksamineres skal oppholde seg på et venterom med vakt, uten tilgang til kommunikasjon med de utenfor venterommet. I den videre eksamineringen i del en skal privatisten svare på spørsmål og/eller løse praktiske oppgaver tilknyttet tema/problemstilling fra forberedelsedelen.
Del to foregår også individuelt og starter umiddelbart etter del en. Den varer inntil 15 minutter pr. privatist og eksamineringen vil ta utgangspunkt i andre kompetansemål fra læreplanen i faget. Dette skal gi privatisten mulighet til å vise bredest mulig kompetanse i faget i forhold til den konkrete eksamensoppgaven. Denne delen gjennomføres hovedsakelig muntlig, men det kan også forekomme at privatisten skal kunne vise praktiske eksempler tilknyttet spørsmålene.
Oppgaver og spørsmål både på del 1 og 2 bør søke å avklare kompetanse på ulike nivåer relatert til kjennetegn på måloppnåelse i faget. Privatisten skal ikke på forhånd vite hvilke oppgaver og spørsmål som vil bli gitt under eksaminasjonen, utover det som kommer frem av tildelt tema/problemstilling. Om privatisten står fast eller en avdekker manglende kompetanse i et tema, bør en gå videre i eksamineringen. Det er eksaminator som bør ha regien på selve eksamineringen, mens ekstern sensor skal se til at privatisten får vist kompetanse i størst mulig del av faget. Hvis eksaminasjonen avsluttes før eksamenstiden er ute, må privatisten være enig i at eksaminasjonen skal avsluttes.
Det er privatistens fagkompetanse som vises på eksamensdagen som vurderes og forberedelsedelen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Kompetansemålene er grunnlaget for vurderingen. Dersom eleven f.eks. har laget en øktplan er det ikke dette i seg selv som skal vurderes, men kompetansen eleven viser gjennom måten det presenteres på, vil være en del av grunnlaget for vurderingen av privatistens samlede kompetanse. Sensorene skal lete etter den kompetansen privatisten har, og ikke lete etter det privatisten ikke kan. Karakteren skal settes på individuelt grunnlag og privatisten skal derfor få sin karakter umiddelbart etter sin eksamen.