Til muntlig-praktisk eksamen er eksamenstiden inntil 45 minutter (pr. elev).
Del en varer inntil 30 minutter pr. elev og starter med en praktisk eksaminering i den valgte idretten. Når flere elever er oppe i samme idrett kan elevene prøves felles i den praktiske delen. Tiden for prøving kan da legges sammen. Elevene skal få mulighet til å vise ferdigheter på ulike nivå i idretten. Det skilles her på lagidretter og individuelle idretter.
PRAKTISK DEL – lagidrett
Starter med at hver elev blir prøvd i sine individuelle ferdigheter knyttet til idretten og det tema en har fått i forberedelsedelen. Deretter legges det til rette for en spillsituasjon (helst mot øvingsgruppe). Tiden tilpasses gruppen. Det er ønskelig at spillsituasjonene tilrettelegges slik at de i størst mulig grad knyttes opp mot spillernes posisjoner på banen.
PRAKTISK DEL - individuelle idretter
Eleven viser ferdigheter opp imot det tema som er gitt i forberedelsedelen og andre ferdigheter og teknikker som er sentrale for den valgte idretten.
Etter den praktiske gjennomføringen fortsetter eksamineringen individuelt. Elevene som ikke eksamineres skal oppholde seg på et venterom med vakt, uten tilgang til kommunikasjon med de utenfor venterommet. I den videre eksamineringen i del en, skal eleven svare på spørsmål og/eller løse praktiske oppgaver tilknyttet tema/problemstilling fra forberedelsedelen.
Del to foregår også individuelt og starter umiddelbart etter del en. Den varer inntil 15 minutter pr. elev og eksamineringen vil ta utgangspunkt i andre kompetansemål fra læreplanen i faget. Dette skal gi elevene mulighet til å vise bredest mulig kompetanse i faget i forhold til den konkrete eksamensoppgaven. Denne delen gjennomføres hovedsakelig muntlig, men det kan også forekomme at eleven skal kunne vise praktiske eksempler tilknyttet spørsmålene.
Oppgaver både på del 1 og 2 bør søke å avklare kompetanse på ulike nivåer relatert til kjennetegn på måloppnåelse i faget. Eleven skal ikke på forhånd vite hvilke oppgaver og spørsmål som vil bli gitt under eksaminasjonen, utover det som kommer frem av tildelt tema/problemstilling. Om eleven står fast eller en avdekker manglende kompetanse i et tema, bør en gå videre i eksamineringen. Det er eksaminator som bør ha regien på selve eksamineringen, mens ekstern sensor skal se til at eleven får vist kompetanse i størst mulig del av faget.
Det er elevens fagkompetanse som vises på eksamensdagen som vurderes og forberedelsedelen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Dersom eleven f.eks. har laget treningsplaner eller treningsdagbok er det ikke dette i seg selv som skal vurderes, men kompetansen eleven viser gjennom måten det presenteres på, vil være en del av grunnlaget for vurderingen av elevens samlede kompetanse. Sensorene skal lete etter den kompetansen eleven har, og ikke lete etter det eleven ikke kan. Om det er uenighet i karakteren etter gjennomført eksamen er det ekstern sensor som bestemmer. Karakteren skal settes på individuelt grunnlag og eleven skal derfor få sin karakter umiddelbart etter sin eksamen.
Særskilt for privatister:
Alle privatister må vise gyldig legitimasjon med bilde før de får delta på eksamen.
På muntlig-praktisk eksamen for privatister er eksamen inntil 45 minutter (pr. privatist). Del en varer inntil 30 minutter pr. privatist og starter med en praktisk eksaminering i den valgte idretten. Når flere privatister er oppe i samme idrett kan privatistene prøves felles i den praktiske delen. Tiden for prøving kan da legges sammen. Privatistene skal få mulighet til å vise ferdigheter på ulike nivå i idretten.
PRAKTISK DEL – lagidrett
Starter med at hver privatist blir prøvd i sine individuelle ferdigheter knyttet til idretten og det tema en har fått i forberedelsedelen. Deretter legges det til rette for en spillsituasjon (helst mot øvingsgruppe). Tiden tilpasses gruppen. Det er ønskelig at spillsituasjonene tilrettelegges slik at de i størst mulig grad knyttes opp mot spillernes posisjoner på banen.
PRAKTISK DEL - individuelle idretter
Privatisten viser ferdigheter opp imot det tema som er gitt i forberedelsedelen og andre ferdigheter og teknikker som er sentrale for den valgte idretten.
Del to foregår også individuelt og starter umiddelbart etter del en. Den varer inntil 15 minutter pr. privatist og eksamineringen vil ta utgangspunkt i andre kompetansemål fra læreplanen i faget. Dette skal gi privatisten mulighet til å vise bredest mulig kompetanse i faget i forhold til den konkrete eksamensoppgaven. Denne delen gjennomføres hovedsakelig muntlig, men det kan også forekomme at privatisten skal kunne vise praktiske eksempler tilknyttet spørsmålene.
Etter den felles praktiske gjennomføringen fortsetter eksamineringen individuelt. Privatistene som ikke eksamineres skal oppholde seg på et venterom med vakt, uten tilgang til kommunikasjon med de utenfor venterommet. I den videre eksamineringen i del en skal privatisten svare på spørsmål og/eller løse praktiske oppgaver tilknyttet tema/problemstilling fra forberedelsedelen.
Oppgaver og spørsmål både på del 1 og 2 bør søke å avklare kompetanse på ulike nivåer relatert til kjennetegn på måloppnåelse i faget. Privatisten skal ikke på forhånd vite hvilke oppgaver og spørsmål som vil bli gitt under eksaminasjonen, utover det som kommer frem av tildelt tema/problemstilling. Om privatisten står fast eller en avdekker manglende kompetanse i et tema, bør en gå videre i eksamineringen. Det er eksaminator som bør ha regien på selve eksamineringen, mens ekstern sensor skal se til at privatisten får vist kompetanse i størst mulig del av faget. Hvis eksaminasjonen avsluttes før eksamenstiden er ute, må privatisten være enig i at eksaminasjonen skal avsluttes.
Det er privatistens fagkompetanse som vises på eksamensdagen som vurderes og forberedelsedelen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Kompetansemålene er grunnlaget for vurderingen. Dersom eleven f.eks. har laget en øktplan er det ikke dette i seg selv som skal vurderes, men kompetansen eleven viser gjennom måten det presenteres på, vil være en del av grunnlaget for vurderingen av privatistens samlede kompetanse. Sensorene skal lete etter den kompetansen privatisten har, og ikke lete etter det privatisten ikke kan. Karakteren skal settes på individuelt grunnlag og privatisten skal derfor få sin karakter umiddelbart etter sin eksamen.