Eleven har 24 timers forberedelsestid fra eksamensoppgaven er utdelt eller trukket. Forberedelsesdagen er obligatorisk, og eleven skal kunne sitte på skole, og/eller nødvendige treningslokaler, kunne samarbeide med andre og ha tilgang til veiledning fra en faglærer. Faglærer kan veilede, men ikke undervise i forberedelsestiden. Eleven kan bruke alle hjelpemidler på forberedelsesdagen. Forberedelsedelen skal forberede elevene på utfordringene og oppgaver de møter på eksamen.
Når forberedelsedelen begynner, skal privatisten få utdelt eller trekke eksamensoppgaven. Oppgaven skal inkludere å lage en øktplan på 60 minutter der en skal lede 12-15 elever med et gitt tema og/eller problemsstilling. Om eleven skal prøves i kompetansemålet «planlegge, lede og vurdere trening som fører til ferdighetsutvikling i en idrettsaktivitet» må aktuell idrettsaktivitet oppgis på forberedelsesdagen.
Tema/problemstilling skal være førende for øktplanens innhold, slik at øktplanen må utarbeides i forberedelsedelen. Eleven skal få en kort veiledning som hjelp til å se sammenhengen mellom temaet/problemstillingen han/hun har fått, og kompetansemålene som er knyttet til forberedelsedelen. Veiledningen kan gis muntlig eller skriftlig. Kilder som eleven bruker til tema/problemstillingen skal kunne fremlegges på forespørsel under på eksaminasjonen. Øktplanen skal deles ut til eksaminator og sensor før eksamen starter.
Eksamensoppgaven, inklusive alle kompetansemål skal være skriftlige og er førende for eksaminasjonen. Oppgavene skal være individuelle, men trenger ikke være unike. Det betyr at elementer fra oppgavene kan gjenbrukes. Oppgaven må være åpen nok til at eleven kan ta egne valg for innhold og form og fordype seg i ulike sider av temaet, men kan også inneholde konkrete spørsmål og instrukser eller ulike vedlegg for å skille oppgavene til de ulike privatistene. Oppgaven skal ivareta at eleven skal kunne vise fagkunnskap både praktisk og teoretisk, og skal kunne løses på ulike kompetansenivå.
Særskilt for privatister:
Privatister har selv ansvaret for å melde seg til eksamen i Privatistportalen. Eksaminator skal ta kontakt med privatisten senest 14 dager før eksamen og informere om oppmøtested og tid. Privatisten skal i denne samtalen oppgi hvilken idrettsaktivitet en kommer til å velge om en blir prøvd i kompetansemålet «planlegge, lede og vurdere trening som fører til ferdighetsutvikling i en idrettsaktivitet». Den valgte Idrettsaktiviteten må være praktisk gjennomførbart for den instansen der eksamen skal gjennomføres.
På muntlig-praktisk eksamen for privatister er det 45 minutters forberedelse fra eksamensoppgaven er utdelt. I forberedelsedelen kan privatisten bruke alle hjelpemidler. Privatisten må selv sørge for å ha nettilgang.
Når forberedelsedelen begynner, skal privatisten få utdelt eller trekke eksamensoppgaven. Oppgaven skal inkludere å lage en øktplan på 60 minutter for 12-15 elever med et gitt tema og/eller problemsstilling.
Tema/problemstilling skal være førende for øktplanens innhold, slik at øktplanen må utarbeides i forberedelsedelen. Privatisten skal få en kort veiledning som hjelp til å se sammenhengen mellom temaet/problemstillingen han/hun har fått, og kompetansemålene som er knyttet til forberedelsedelen. Veiledningen kan gis muntlig eller skriftlig. Kilder som privatisten bruker til tema/problemstillingen skal kunne fremlegges på forespørsel under på eksaminasjonen. Øktplanen skal vises til eksaminator og sensor etter endt forberedelsestid.
Eksamensoppgaven, inklusive alle kompetansemål skal være skriftlige og er førende for eksaminasjonen. Oppgavene skal være individuelle, men trenger ikke være unike. Det betyr at elementer fra oppgavene kan gjenbrukes. Oppgaven må være åpen nok til at privatisten kan ta egne valg for innhold og form og fordype seg i ulike sider av temaet, men kan også inneholde konkrete spørsmål og instrukser eller ulike vedlegg for å skille oppgavene til de ulike privatistene. Oppgaven skal ivareta at privatisten skal kunne vise fagkunnskap både praktisk og teoretisk, og skal kunne løses på ulike kompetansenivå.