Kommunen må melde fra, via digitalt skjema, til fylkeskommunen om elever som fullfører grunnskolen neste vår, og som kan ha fortrinn til videregående opplæring.
Det skal skje i samråd med søkerne. Det betyr at kommunen må hente inn samtykke fra elevene og/eller foreldrene dette er aktuelt for.
Vi gjør oppmerksom på at rådgiver må logge seg på via ID-porten for å få tilgang til skjemaet.
Gå til skjema
Kartlegging av elevers behov for medisinsk og/eller pleiefaglig oppfølging i skoletiden er integrert i skjemaet.
For å ha et fortrinn må søkeren:
- Ha mulighet for å fullføre videregående opplæring med yrkes-/ eller studiekompetanse.
- Ha et omfattende behov for individuell tilrettelegging i grunnskolen.
- Kunne sannsynliggjøre og dokumentere at valg av utdanningsprogram har svært mye å si for muligheten til å fullføre videregående opplæring.
Om søkeren sannsynligvis kan fullføre tre utdanningsprogram, har hen ikke fortrinnsrett etter denne paragrafen. Dersom søkeren får avslag skal søkeren overføres til det ordinære inntaket og kunne ivaretas på en god måte der.
For å ha et fortrinn må søkeren
- Ha dokumentert behov for å bli tatt inn til en skole som er særskilt tilrettelagt.
- Ha rett til individuell tilrettelegging i grunnskolen.
- Ha sterkt nedsatt funksjonsevne, fysisk eller psykisk.
Søkeren har ikke rett til inntak til en bestemt skole.
Dokumentasjonen som underbygger meldingen oversendes via SvarUt til Agder fylkeskommune. Dere oppretter et dokument i eget sak- og arkivsystem med tittel: Vedlegg til melding om § 4-21 eller § 4-22 - ”navn på elev" - "avgiverskole". Relevante dokumenter knyttes til som filreferanse.
Hvis dere er i tvil om hvordan dette gjøres, ta kontakt med eget arkiv/dokumentsenter.