19 ADHD, konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker
Agder fylkeskommune
ADHD er en forkortelse for “Attention Deficit Hyperactivity Disorder”, ADHD er en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse som kjennetegnes av oppmerksomhetsvansker, konsentrasjonsvansker, impulsivitet og/eller forstyrret aktivitetsnivå.
For å få diagnosen ADHD må ungdommen ha et bestemt antall symptomer over en viss tid, og symptomene må påvirke funksjonsevnen i minst to sosiale miljøer. Ungdommer som har ADHD har oftere enn andre ungdommer tilleggsvansker, for eksempel ulike lærevansker eller andre nevroutviklingsforstyrrelser. Noen som har ADHD er spesielt sensitive og kan reagere på for eksempel synsinntrykk, lyder eller berøring.
Ungdommer kan ha utfordringer med konsentrasjon eller oppmerksomhet uten at det er ADHD som er årsaken. Det er vanlig at ungdommer er urolige, impulsive og strever med å konsentrere seg noen ganger. Dette kan blant annet henge sammen med utviklingen av ungdommers hjerne, og tiden de lever i. Andre psykiske lidelser, eller det å ha opplevd traumatiske hendelser eller omsorgssvikt, kan også gi symptomer som ligner på ADHD. Disse symptomene kan på denne måten være et uttrykk for noe annet.
Tegn på konsentrasjonsvansker, oppmerksomhetsvansker eller ADHD kan være høyt aktivitetsnivå, urolige hender og føtter, at ungdommen fikler med noe hele tiden, problemer med å være fokusert på detaljer, rastløshet, at ungdommen distraheres av lyder og ting som skjer, vansker med å organisere arbeid, vansker med å komme i gang med og fullføre oppgaver, at en glemmer mye og ikke får med seg ting som blir sagt, eller mister ting og unngåelse eller utsettelse av oppgaver som krever vedvarende oppmerksomhet. Det kan virke som om ungdommen dagdrømmer og det kan se ut som at ungdommen ikke hører etter. Noen kan ha vansker med å vente på tur, snakker raskt og mye.
Vi vet nå at ADHD kan ha svært ulike uttrykk, at det finnes stor variasjon blant de som får diagnosen. Noen med ADHD er svært utholdende når de er engasjert, får mange gode ideer og har høyt tempo. For å kunne legge til rette for mestring og trivsel hos en ungdom som har ADHD er det derfor viktig å kartlegge hvordan ungdommens fungering ser ut i hverdagen, og oppleves av ungdommen selv. Når du har fått en helhetlig forståelse av fungeringen er det mulig å tilpasse opplæringen etter ungdommens faktiske behov.
Tips til hva du som voksen kan gjøre:
- Du kan hjelpe til med å lage struktur, faste rutiner, forutsigbarhet og organisering av hverdagen: hjelp til med å lage en tydelig plan for skoletimen, arbeidsplan i bedrift, dagen og uka og ha som mål at ungdommen etter hvert skal sette opp planen selv.
- Forutsigbarhet og faste rutiner er viktig. Da slipper ungdommen å bruke energi på å planlegge og bekymre seg.
- Skap trygghet i miljøet med struktur, at de voksne styrer hvem som jobber sammen, etabler faste sitteplasser, tydelige regler og forventninger.
- Gi litt informasjon av gangen og undersøk at ungdommen har fått det med seg ved å spørre hva som ble sagt.
- Legg opp til korte økter med konsentrert arbeid. Varier mellom konsentrasjonsarbeid og praktisk arbeid. Bruk visuelle hjelpemidler som (bilder og symboler).
- Snakk om og gjør avtaler rundt bruk av hjelpemidler, for eks. Støyreduserende ørepropper.
- Snakk om en eventuell reduksjon av mengde fagstoff og hjemmearbeid i skole. Gjør avtale med ungdom og foresatte om dette.
- Tenk på hvor ungdommen sitter, i forhold til å bli distrahert av lyder og hendelser.