13 Angst
Agder fylkeskommune
Ungdomstiden er gjerne preget av å prøve finne seg selv, utfordre seg selv og det å forholde seg til nye arenaer og mennesker. En betydelig andel ungdommer rapporterer om bekymringer, usikkerhet, lavt selvbilde og redsel for å feile. Redsel og angst er naturlige følelser og utløser kroppslige reaksjoner hos alle mennesker. De er i utgangspunktet nødvendige da de beskytter oss ved fare og skjerper oss til å handle under press. Angst som psykisk lidelse oppstår når redselen oppleves sterkere enn det som er naturlig i situasjonen og hindrer en i å gjøre ting man ellers ville ha gjort.
Det finnes flere typer angst. Noen former for angst er knyttet til spesifikke situasjoner som frykt for sosiale sammenkomster eller forventning om å skulle prestere. Mange unngår dagligdagse situasjoner som utløser følelser knyttet til angst. Tegn på angst kan være endring i atferd hos ungdommen. Dette kan komme til uttrykk ved at ungdommen uttrykker overdreven bekymring, trekker seg mer tilbake enn tidligere, unngår situasjoner, eller får økende fravær kanskje særlig knyttet til enkelte situasjoner.
Som medmenneske og ansvarlig for opplæring vil man møte mennesker som har utfordringer knyttet til angst. Det er viktig å forholde seg til ungdommens subjektive opplevelse. Angst kan oppleves svært ulikt fra menneske til menneske. Over tid kan det føre til vegring for å møte på skole eller jobb. Angst kan komme fysisk til uttrykk på mange vis; for eksempel magesmerter, kvalme, svetting, hjertebank, svimmelhet, pustevansker og frysing. Angst kan også være knyttet til depresjon.
Tips til hva du som voksen kan gjøre:
- Legg til rette for et varmt og inkluderende lærings-/arbeidsmiljø hvor det er lov å gjøre feil. Det ligger mye læring i å gjøre feil.
- Sett realistiske mål for opplæringen.
- Avtal med ungdommen hvordan du som voksen best kan tilrettelegge undervisningen, prøvesituasjoner, framføringer m.m. Dette vil fremme trygghet og gi en forutsigbarhet, som kan bidra til å dempe angsten.
- Enkelte situasjoner kan øke angsten hos ungdom. Snakk med ungdommen om hvilke situasjoner det kan være og diskuter mulige løsninger. Eksempelvis kan ungdommen ha framføring bare for en liten gruppe, og etter hvert ha som mål å kunne framføre for flere.
- Det å unngå situasjoner hvor angsten øker, kan være med på å skape en ond sirkel. Dette kan gjøre at angsten blir vanskelig å komme ut av. Prøv å støtte ungdommen til å begrense unngåelse.
- Oppmuntre ungdommen til å utfordre seg selv i forhold til vanskelige situasjoner.
- Enkelte ungdom vil ha behov for forutsigbarhet i forhold til oppgaver og nye temaer.
- Det er viktig at tilrettelegging skjer som en del av en plan for at ungdommen etter hvert skal mestre de situasjoner som oppleves vanskelige.