10 Stress
Agder fylkeskommune
Stress kan både være positivt og negativt. Positivt stress gir ekstra energi, økt fokus, og kan øke prestasjonsnivået. Negativt stress kan i verste fall være helsefarlig. Denne typen stress oppstår gjerne når det over tid er en tydelig ubalanse mellom de utfordringene en står overfor, og de ressursene en har til å håndtere situasjonen.
Det er individuelle forskjeller i hvordan vi opplever stress pga. ulik grad av sårbarhet. Det innebærer at noen er mer motstandsdyktige mot stress enn andre; de håndterer motgang bedre og påvirkes mindre av belastninger i livet. Graden av motstandsdyktighet påvirkes blant annet av individuelle forskjeller, forskjellige familieforhold og ulike sosiale ressurser. Det er viktigere å jobbe for å fremme motstandsdyktighet fremfor å dempe stress- og sårbarhetsfaktorer. En sårbar person med mange stressfaktorer i livet, kan unngå sykdom dersom personen har høy grad av motstandsdyktighet, dvs. har gode mestringsstrategier, støttende familie, eller er omgitt av positive sosiale omstendigheter.
I Ungdata, en nettbasert spørreundersøkelse rettet mot elever på ungdomstrinnet og i videregående er målet å få et bredt og oppdatert bilde av hvordan ungdom har det. I undersøkelsen måles stress/press på fire ulike områder i ungdoms hverdag, henholdsvis kroppspress, press knyttet til idrett, press om mange likes/følgere på SoMe og skolepress. Av disse områdene er det flest ungdommer som sier at de opplever mye press om å gjøre det bra på skolen.
Tips til hva du som voksen kan gjøre:
- Veilede i hva som er “godt nok” og hvordan strukturere hverdagen etter delmål og mer langsiktige mål.
- Hjelp ungdommen med sortering og prioritering av hva som er mest viktig, hva som er mindre viktig og hva som kan vente eller velges bort. Dette kan være vanskelig for en ungdom å klare på egenhånd.
- Tilpass arbeidsbelastningen til den aktuelle ungdommen.
- Følge opp ungdommen med å gi konstruktiv og jevnlig tilbakemelding. Fokusér på det positive og hva ungdommen får til. Anerkjenn samtidig at det alltid vil være noe man ikke får til, men at det også er en naturlig del av det å være menneske.
- Gi støttende og oppmuntrende kommentarer.
- Vis omsorg og respekt for ungdommen.
- Skap arenaer som gir ungdommen mestringsopplevelser.
- Unngå opphoping av innleveringer og prøver på tvers av fag.
- Forsøk å dempe fokuset på prestasjon gjennom å skape et trygt og inkluderende skole/arbeidsmiljø.
- Ha fokus på å etablere og vedlikeholde en god relasjon til ungdommen.
- Skap forutsigbarhet og oversikt.
- Hjelp ungdommen til å se egen faglig utvikling og fremgang.