20 Traumer
Ordet traume betyr skade eller sår. Når vi snakker om psykologisk traume, mener vi psykiske skader etter en eller flere hendelser som plager personen i ettertid. Det er situasjoner der man opplever at liv eller helse er truet for en selv, eller noen man er knyttet til. Når mennesker opplever hendelser som så overveldende, skremmende, intense og uforståelige at det ikke er mulig å ta inntrykkene inn over seg og romme dem på vanlig måte, oppstår et psykologisk traume.
Traumatiske hendelser er ukontrollerte og overveldende. Noen kommer plutselig, mens andre er påkjenninger som kan vare over lengre tid, som omsorgssvikt, vold og overgrep i nære relasjoner og krig. Dette er traumatiske hendelser, og vil kunne gi varige spor og skade, og kan prege barnets eller ungdommens utvikling negativt. Traumer kan komme til uttrykk ved at ungdommen er uvanlig stresset, trøtt, urolig, spent i kroppen, nedstemt, gir uttrykk for bekymringer og søvnvansker, irritabel, dårlig konsentrasjonsevne, unngår enkelte situasjoner og oppfatter “normale” situasjoner som skremmende og truende med ofte uforklarlige reaksjoner.
Et traume kan føre til mye menneskelig smerte, alt fra alvorlige psykiske lidelser og sykdommer til sosiale og personlige konsekvenser som tap av livskvalitet, mangel på selvtillit og vansker med å knytte seg til andre mennesker. Det kan også føre til at man er særlig sensitiv til alle typer stress og vansker med konsentrasjon og oppmerksomhet.
Tips til hva du som voksen kan gjøre:
- Snakk med ungdommen om hvordan hen har det - Vær åpen, undrende, støttende og empatisk.
- Barn og unge som har traumeerfaringer har behov for trygghet, gode relasjoner og støtte.
- Legg til rette for et varmt og inkluderende klima hvor det er lov til å feile.
- Dersom du mistenker at ungdommen har traumeerfaringer spør gjerne om: “Er det noe som kan være vanskelig for deg her som vi trenger å vite noe om?”.
- Dersom du ser at ungdommen er skvetten eller redd i “normale” situasjoner, snakke med hen om dette. Eksempel: “Jeg ser at du skvetter når noen tar deg på skuldra...”
- Hjelp til med å identifisere situasjoner som utløser negative emosjonelle reaksjoner hos ungdommen.
- Ta ansvar for at de som trenger det er informert om ungdommens behov, etter avtale med ungdommen.
- Legg til rette for trening på det som er vanskelig. Be gjerne om veiledning fra andre instanser rundt ungdommen.