1 Innledning
Fylkeskommunen er som skoleeier ansvarlig for kvaliteten på videregående opplæring. Opplæringsloven § 13-3e, første ledd lyder:
Kommunen og fylkeskommunen skal ha eit forsvarleg system for å følgje opp resultata frå nasjonale kvalitetsvurderingar som departementet gjennomfører med heimel i § 14-4. Som ein del av oppfølgingsansvaret, skal det utarbeidast ein årleg rapport om tilstanden i grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa, knytt til læringsresultat, fråfall og læringsmiljø. Den årlege rapporten skal drøftast av kommunestyret og fylkestinget.
Etter anbefaling fra ekspertgruppen for skolebidrag – en skole for vår tid - endres navnet på rapporten fra tilstandsrapport til kvalitetsmelding.
Kvalitet i opplæringen må utvikles gjennom en felles innsats fra alle involverte, og skoleeier har en sentral rolle i å legge til rette for dette.
Å utvikle norsk skole gjennom å stimulere til sterkere profesjonelle fellesskap krever lokale skolemyndigheter som forvalter sitt ansvar for skolen på en god måte. Gode eiere har klare forventninger til skolen, og legger også til rette for at lærere og skoleledere sammen kan utvikle samarbeid som har elevenes læring som sitt hovedmål (Meld. St. 21 Lærelyst, s. 37).
Rapporten skal gi styringsorganene et faktabasert grunnlag for beslutninger som angår videregående opplæring på styringsområdene læringsmiljø, læringsutbytte og gjennomføring. Det er skoleeiernivået som legges til grunn. Videregående opplæring er omfattende og komplisert å vurdere, det er på ingen måte mulig med analyser som dekker hele sektoren. Rapporten peker på gode resultater og god praksis. Målet er at alle elever skal fullføre videregående opplæring, nasjonalt er dette tallfestet til 90 prosent. Et spesielt fokus, «Mind the Gap», er satt på å identifisere forbedringsområder, og komme med anbefalinger til videre utviklingsarbeid. Videregående opplæring i Agder må utvikles ytterligere om nasjonale og regionale mål skal nås.
Fullført videregående opplæring kvalifiserer ungdom og voksne utdanningssøkere til høyere utdanning eller arbeidsliv. Data på voksne legges til fylkeskommunens årsberetning.
Lærerorganisasjoner, ungdommens fylkesutvalg og oppvekstombudet har på ulike måter gitt sin beskrivelse av videregående opplæring i Agder. Se også egen film om vurdering og elevmedvirkning.
Tilstandsrapport 2021 for Agder fylkeskommune ble tatt til orientering i Fylkestinget 13.12.2022, sak 12/22.