Mind the gap - Kvalitetsmelding for videregående opplæring i Agder 2023

8 Oppsummering og veien videre

“I 2030 er Agder en region som er preget av god helse og høy deltakelse i arbeidslivet” (Regionplan Agder 2030). Videregående opplæring sitt viktigste bidrag for å få dette til, er at alle som får opplæring gjennom fylkeskommunen er kvalifisert for arbeidslivet eller videre studier. De skal hver dag få mulighet til å realisere sine evner og utvikle sin kompetanse, og utfordres, inspireres og motiveres til egen læring og utvikling. Alle skal oppleve å bli løftet faglig og menneskelig, og bli møtt med høye forventninger. Dette er ambisiøse mål, og betyr at videregående opplæring i Agder må utvikles ytterligere. 

Gjennomføringsgraden for videregående opplæring i Agder har økt betydelig de siste årene. I 2023 bestod årlig ca 400 flere elever enn for 10 år siden. Det langsiktige målet for fullført og bestått planlagt opplæring, både nasjonalt og i Agder fylkeskommune, er 90 prosent. 

Fylkeskommunen har nulltoleranse for alle former for mobbing og trakassering. Alle som får et opplæringstilbud i Agder fylkeskommune, skal ha et trygt og godt læringsmiljø, og skolene og lærebedriftene skal forebygge mobbing. 

  • Gjennom kvalitetsmeldingen har det kommet frem flere utfordringer, “Mind the Gap”: 
  • Gjennomføringsgraden på studieforberedende utdanningsprogram i Agder er lav i nasjonal sammenheng. Resultatet har gradvis gått nedover de siste fem årene.
  • Hver fjerde ungdom på yrkesfag består ikke opplæringen iht planlagt kompetanse.
  • Mye tyder på lavere fullføringsgrad tre til fem år frem i tid. Utfordringer er redusert skoleårsbestått, flere ungdommer i OT, og at elevenes forutsetninger fra grunnskolen er gått tilbake.
  • Omfanget av mobbing øker noe.
  • Elevundersøkelsen viser til dels store forskjeller mellom skoler og innad på skoler i elevenes tilbakemeldinger (konkretisert med) vurdering og medvirkning. 
  • HYFU: Forventninger til skoleeier om strategi og rammer for arbeidet. 

Hvordan kan målene nås og utfordringene løses? Skoleeiers kvalitetsarbeid på systemnivå er sentralt i å utvikle videregående opplæring i Agder. Med bakgrunn i utfordringene skissert over, arbeidet med “En skole for vår tid”, skoleleder-samlingene, rektorenes studietur og erfaringer fra utviklingsdialogene, skal det utarbeides en ny strategisk plan for videregående opplæring i Agder. Strategien må ta utgangspunkt i føringer fra ny opplæringslov med forskrifter og fullføringsreformen. 

1. august 2024 trer fullføringsreformen i kraft. Reformen skal gi alle en livslang rett til opplæring frem til studie- eller yrkeskompetanse, uavhengig av alder og tidligere opplæring. Fullføringsreformen tar også inn over seg ny opplæringsmodell for voksne noe som innebærer en mer fleksibel vei til yrkesfaglig utdanning.