2 Sammendrag
Agder er en region med lave levekår. Videregående opplæring sitt viktigste bidrag for å øke levekårene, er at alle som får opplæring gjennom fylkeskommunen er kvalifisert for arbeidslivet eller videre studier. Gjennomføringsgraden for videregående opplæring i Agder har økt betydelig de siste årene. I 2023 fullførte 83,7 prosent av ungdommene videregående opplæring i henhold til planlagt kompetanse.
Ungdommene i videregående opplæring skal hver dag få mulighet til å realisere sine evner og utvikle sin kompetanse, og utfordres, inspireres og motiveres til egen læring og utvikling. Alle skal oppleve å bli løftet faglig og menneskelig, og bli møtt med høye forventninger. Fylkeskommunen har nulltoleranse for alle former for mobbing og trakassering. Alle som får et opplæringstilbud i Agder fylkeskommune, skal ha et trygt og godt læringsmiljø, og skolene og lærebedriftene skal forebygge mobbing. Elev- og lærlingeundersøkelsen viser gode resultater i Agder, sammenliknet med nasjonalt snitt. I vedlagte film omtaler elever ved ulike skoler arbeide med vurdering og medvirkning.
Gjennom kvalitetsmeldingen har det kommet frem flere utfordringer, “Mind the Gap”:
- Gjennomføringsgraden på studieforberedende utdanningsprogram i Agder er lav i nasjonal sammenheng. Resultatet har gradvis gått nedover de siste fem årene.
- Hver fjerde ungdom på yrkesfag fullfører ikke opplæringen i henhold til planlagt kompetanse.
- Vurderes resultatene i dag, tyder mye på lavere fullføringsgrad noen år frem i tid. Utfordringene er redusert skoleårsbestått, flere ungdommer i OT og at elevenes forutsetninger fra grunnskolen er gått tilbake.
- Omfanget av mobbing øker noe.
- Elevundersøkelsen viser til dels store forskjeller mellom skoler og innad på skoler i elevenes tilbakemeldinger.
- Forventninger til skoleeier om strategi og rammer for utviklingsarbeid.
Hvordan kan målene nås og utfordringene løses? Skoleeiers kvalitetsarbeid på systemnivå er sentralt i å utvikle videregående opplæring i Agder. Med bakgrunn i utfordringene i Agder og skoleeiers arbeid med “En skole for vår tid”, skoleleder- og rektorsamlinger og skoleeiers utviklingsdialog med skolene, skal det utarbeides en ny strategisk plan for videregående opplæring i Agder. Strategien må ta utgangspunkt i føringer fra ny opplæringslov med forskrifter og fullføringsreformen.